שתף קטע נבחר

חגיגה חילונית

את חג השבועות חגגו מקומיים רבים במסגרת מיוחדת, שלוחה של ישיבה ישראלית שמתעקשת לנתב את היהדות בדרך שתואמת את דרך החיים החילונית

רובנו מכירים את זה מקרוב. בישראל היינו חילונים, כאלו שלא בהכרח שומרים כשרות, אבל חוגגים חגים, לא ממש מעלעלים בפרקי תורה, אבל מכירים את הספרים ואת הסיפורים. כאן אנחנו מתקשים לאתר מסגרת שתאפשר לנו להמשיך במסלול. השנה משהו השתנה. מאות ישראלים ויהודים מהקהילה היהודית של מפרץ סן פרנסיסקו הגיעו בערב שבועות למרכז הקניות Town & Country שבמרכז פאלו אלטו לחגיגה של תרבות יהודית. בפתיחת הערב הושקה השותפות בין בינה לביןOshman Family JCC , אשר יחד מקימים שלוחה מקומית המצטרפת לרשת של ארגון "בינה" בערים הגדולות בישראל ובמרכזי מטיילים בעולם.

 

הארגון שמוביל קונספט חדש של ישיבות חילוניות, הקים לאחרונה "ישיבה חילונית" חדשה בפאלו אלטו מתוך הבנה שקונספקט כזה חייב להיות חלק מראיה יהודית כוללת, מספר לנו סמנכ"ל הארגון ניר ברוידא: "הייתה לנו ההבנה שאם יהודים ישראלים יחשפו לסגנון החיים של יהודים רבים כל כך בעולם, הם יעזרו בכך כדי לגבש דעה על היהדות של עצמם."

 

ssv ()

 

את הישיבה החילונית הראשונה, הקימו בתל אביב ב2006. "אני חילוני, כמו רוב המנהיגות, כמו למעשה רוב היהודים. זה לא אומר שאנחנו לא יהודים, במובן התרבותי והמחויבות שלנו לטקסט היהודי", הוא מסייג. "בישראל, מה שקרה, זה שהרוב החילוני, הקבוצה הגדולה ביותר, צורכת את היהדות שלה מארגונים דתיים, הרוב החלוני העביר את השליטה על התפיסות האורתודוכסיות למיעוט הדתי. אנחנו רוצים לעשות תיקון דרך הישיבות החילוניות", הוא מדגיש. "אחת הבעיות של החילונים ובעיקר צעירים, שהם פעילים משכילים ויהודים, ואז הם מפרשים את החילוניות שלהם בזה שהם מגדירים את עצמם לפי מה שהם לא. ליהדות החילונית יש היסטוריה מפוארת. זו לא יהדות רפורמית, אין בית כנסת, אין רב, אין תפילות או עבודת השם. היא באמת חילונית וכתנועה חילונית, במרכזה האנשים, האדם. היהודות היא מקור השראה, היא לא סמכות. יש דגש לשייכות ליהדות ולצדק חברתי. כמובן שאנחנו שותפים להרבה ערכים של התנועה הרפורמית, זו תופעה מאוד ספציפית לישראל והתרבות הנהוגה בה."

 

ssv ()

 

בשנים האחרונות, בעיקר בעת האחרונה, שאלת היהדות והחילוניות בוערת. העדות לכך שרוב חילוני בישראל מחפש פתרונות נחשפת דרך מאות אלפי הישראלים שבוחרים במסגרות היהודיות החילוניות שמציעות אלטרנטיבה. כאלו שחוששים לאבד את הגרעין היהודי שלהם אבל לא מוכנים לבחור בדרך האורתודוכסית.

ברוידא מדבר על היבטיה השונים של ההדתה: "יש לה כל מיני הביטים. יש מיעוט חילוני בישראל שאומר שצריך להימנע מכל דבר דתי במערכת החינוך, וזה מיעוט. רוב הציבור שאיננו דתי דווקא רוצה מאוד את הדברים הללו בחייו. כמו שאנחנו לא חושבים שקהילה יהודית דתית צרכה לחשוב שאני צריך ללמד אותה תורה, כי אין לי את היכולת הכישורים או הסמכות, אנחנו מאמינים שעל הציבור החילוני לעצב לעצמו את הלימוד במסגרות שלו. אין לנו דבר נגד קהילות אחרות, אבל כל קהילה צריכה לפתח את המנהיגות שלה."

 

ssv ()
סמנכ"ל בינה, ניר ברוידא.

 

בעולם שבו הסטטוס-קוו שולט, האני מאמין של בינה יכול להתנגש במציאות, אבל ברוידא בכלל לא מסכים: הסטטוס-קוו הוא מושג של פוליטיקאים. בשטח אין סטטוס קוו, יש כאן תהליך במרחב הציבורי שהפך יותר ויותר חילוני. המערכות הצליחו לשמור בצורה הדוקה על מוסד הנישואין וכמה אלמנטים נוספים, אך דווקא השטח הולך לכיוון חילוניות. גם הרבנות וגם המוסד לשירותי דת מבינים שאינם יכולים להיות מונופול. אנחנו מצליחים לעבוד עם הארגונים האלו לא כמו שאנחנו רוצים", הוא מודה. "אפשר לעשות יותר, אבל ככל שיש יותר חילוניים בעלי ידע ומודעות הגופים יכולים פחות ופחות להתנגד לזה. ככל שהציבור יהיה פחות מודע ופחות מעורב", הוא מזהיר, "נמשיך לאפשר לעמותות דתיות להחליט עבורנו."

 

לפני כשנה הבינו בבינה שישנו צורך לצאת מגבולות ישראל. "החלטנו לעשות את הצעד קודם כל כדי לספק מענה לצורך. אנחנו לא רק מובילים, אנחנו גם מספקים מענה. לא מזמן", הוא מוסיף,"התפרסם סקר ידוע בפדרציה של סן פרנסיסקו, לפיו רוב הצעירים היהודים בגילאי 30 ומטה לא מאורגנים באיזושהי מסגרת יהודית. הרגשתי שיש לנו מה לתת להם. פיתחנו ידע מאוד רחב ונסיון בייצור קהילה יהודית משמעותית ללא פרקטיקה דתית."

כך הגיעו לפאלו אלטו: "התחלנו את העבודה באוקטובר האחרון. טובה בירנבאום, מארגון בינה, היא ישראלית שהיתה ממקימות הישיבה החילונית הראשונה בתל אביב וביחד עם זואי ז'יק – בוגרת המסלול היוקרתי של לימודי הדתות בהרווארד, שלמדה ועבדה בישיבות החילוניות בישראל מובילות את הישיבה החילונית המקומית. בשבועות", גאה לספר, "ערכנו סופסופ את אירוע ההשקה הרשמי של הדבר הזה, תיקוני שבועות במרחב הציבורי, כמו שאנחנו מנהיגים בישראל, מגוון עשיר עם לימוד יהודי האירועים נערכו בתוך החנויות, בפסטיבל יהודי ייחודי. את הערב פתחה הסופרת ניקול קראוס אשר סיפרה על זהות יהדות חילונית ועל הקשר שלה לתל אביב. לאחר מכן נערכו סדנאות שונות בחנויות ובבתי הקפה שבמרכז ובמגרש החניה היתה מוסיקת רחוב, טעימות יין ופעילויות יצירה. ובסיום להקת sammy miller and the congregation הקפיצה את הקהל עד אחרי חצות. התחושה " הוא מסכם, "היתה של אירוע היסטורי המסמל שינוי בקהילה היהודית האמריקאית אשר יוצאת מתוך הבניינים לחגיגה של תרבות יהודית חילונית במרחב הציבורי". התיקון הזה הוא יריית פתיחה לתנועה שתתפשט לטענתם בכל ארצות הברית עם יהדות חילונית משמעותית שההשראה שלה מגיעה מישראל אך הרלוונטיות והצמיחה שלה, מקומית. לאורך השנה, מפעילה הישיבה החילונית קבוצות לימוד, חגים וקבלות שבת, ועשייה חברתית בשכונות הקשות שבמזרח פאלו אלטו.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים