שתף קטע נבחר

מחקר: הפעולה הפשוטה והיעילה שמפחיתה קרעים בלידה

מחקר רב היקף מצא כי מתן קומפרסים חמים במהלך הלידה מפחית משמעותית את הסיכון מפני קרעים בחיץ שבין הנרתיק ופי הטבעת ואת הצורך לבצע חתך יזום במהלך הלידה

מחקר חדש שפורסם בכתב העת Journal of Obstetrics & Gynecology and Reproductive Biology מראה כי טיפול בקומפרסים חמים בזמן הלידה מפחית את הסיכון מפני היווצרות קרעים בפירנאום, אזור החיץ בין הנרתיק ובין פי הטבעת.

 

על פי המחקר, אשר בדק 2,103 לידות, לנשים אשר טופלו במהלך הלידה בקומפרסים חמים, היה סיכוי גדול יותר לסיים את הלידה ללא פגיעה בפירנאום – 22.4% מהנשים שקיבלו את הקומפרסים לא סבלו מאף פגיעה באזור לעומת 15.4% מהנשים שלא קיבלו את הטיפול.

 

קיראו עוד:

האם אפשר לצאת מהלידה בלי חתכים?

מפחדת מהלידה? השיטות שיעזרו לך להפחית לחצים

בלי תפרים: איך תמנעי חתך בלידה?

 

הקומפרסים החמים הפחיתו גם את הסיכון מפני קרעים בדרגה שלישית ורביעית, פגיעה אשר יכולה לגרום לאישה לאובדן שליטה על הסוגרים. 1.9% מהנשים שקיבלו את הקומפרסים החמים סבלו מקרע בדרגה שלישית לעומת 5% מהנשים שלא בוצע בהן העיסוי.

 

לבסוף, נמצא במחקר כי הקומפרסים גם מפחיתים את הצורך בביצוע חתך יזום במהלך הלידה – 10.4% מהלידות שבהן בוצעו הקומפרסים הצריכו ביצוע חתך לעומת 17.1% מהלידות שבהן לא ניתן ליולדת קומפרסים חמים.

 

  (צילום: shutterstock)
מנסים להימנע מחתם יזום במהלך הלידה(צילום: shutterstock)

 

מצב שגורם לא מעט כאב ואי נוחות לנשים

ד"ר רוני חן, מנהל חדרי הלידה בבית החולים לנשים בבילינסון, מציין כי בבית החולים בילינסון נעזרים במתן עיסויים וקומפרסים חמים כדי להקל על הלידות. "קרעים במהלך לידה הוא נושא שמטריד יולדות רבות", מפרט הרופא, "למרות שהסיכונים מקרעים הם לא רבים והסיכון ללקות בזיהום הוא נמוך, מדובר במצב שגורם לא מעט כאב ואי נוחות לנשים".

 

ד"ר חן מסביר כי בלידות שבהן יש צפי להיווצרות קרע משמעותי מבצע הצוות הרפואי חתך יזום שיאפשר יציאה קלה יותר של היילוד. "הכלל הוא להימנע ככל הניתן מחתך יזום, אבל אנחנו מעדיפים לבצע אותו מאשר שייגרם קרע משמעותי. חתך מבוצע בכ-8 עד 10 אחוז מהיולדות. קרע בדרגה שלישית כבר מערב פגיעה בשריר והחשש הוא מפני אובדן שליטה של האישה על הסוגרים".

 

הרופא מוסיף עוד כי "בעבר הייתה תפיסה, לפיה בכל לידה ראשונה מבצעים חתך יזום. היום זה כבר לא קיים. נקודת המוצא היא כמה שפחות התערבות. אנחנו מעניקים ליולדות בבית החולים עיסויים עם שמנים וקומפרסים חמים כדי לרכך ולהגמיש את האזור לקראת הלידה.

 

"לפי ניסיוני זה בהחלט מפחית את הסיכון מפני קרעים ומפחית את הצורך לבצע חתך יזום. המחקר בוצע על מספר רב של נשים, כך שהוא בהחלט נותן גושפנקה ליעילות הטיפול".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
הפחתה בסיכון לקרעים
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים