שתף קטע נבחר

מקהלה נגד הכיבוש: אסטוניה והפסטיבל שהציל

כבר 150 שנה מתכנסים רבבות זמרים אסטונים לפסטיבל ענקי, ששימר את הזהות הלאומית תחת הסובייטים ומזכיר את "מהפכת השירה" נגד מוסקבה

עשרות אלפי אסטונים התקבצו אתמול (שבת) ושרו יחד במקהלה ענקית במסגרת פסטיבל השירים האסטוני, שבסוף השבוע ציינו 150 שנה להיווסדו. רבים במדינה הבלטית הקטנה טוענים כי במידה רבה הפסטיבל הזה הוא שהגן על הזהות הלאומית של האסטונים ושמר עליה גם בעשורים שבהם הייתה אסטוניה תחת כיבוש סובייטי.

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

 

אסטוניה פסטיבל שירים לאומי (צילום: AFP)
במקהלה בטאלין. המיונים נערכו בחורף(צילום: AFP)
אסטוניה פסטיבל שירים לאומי (צילום: EPA)
דגלי אסטוניה. עשרות אלפים באים לחגוג(צילום: EPA)

אסטוניה פסטיבל שירים לאומי (צילום:  AFP)
בגדים מסורתיים ו-11,500 רקדנים(צילום: AFP)

"שיר עושה את האסטונים שמחים. שיר עושה את האסטונים אמיצים. שיר עושה את האסטונים חופשיים", הכריזה הנשיאה קרסטי קליולאיד בפתח הפסטיבל, ואז הצטרפה גם היא לשירת המקהלה.

 

השנה משתתפים בפסטיבל בבירה טאלין יותר מ-35 אלף זמרים ו-11,500 רקדנים. נוסף עליהם לוקחים בו חלק מוזיקאים שונים. כל המשתתפים לבושים בבגדים מסורתיים עממיים.

אסטוניה פסטיבל שירים לאומי (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

אסטוניה פסטיבל שירים לאומי (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

אסטוניה פסטיבל שירים לאומי (צילום:  AFP)
(צילום: AFP)

עשרות אלפי אסטונים, המשתייכים למאות מקהלות, התחרו במהלך החורף האחרון על הזכות להיות חלק מהמקהלה הענקית – האטרקציה המרכזית של האירוע המסורתי, שנערך מאז 1869 אחת לחמש שנים. אל הפסטיבל נוהרים רבבות בני אדם, והוא האירוע הגדול ביותר באסטוניה, שבה חיים כ-1.3 מיליון איש ושהצטרפה לאיחוד האירופי ב-2004.

 

השנה חברים במקהלה הענקית אנשי המקהלה הלהט"בית ויקרלסד, שנוסדה ב-2017 כמקהלה הראשונה מסוגה במדינה בלטית כלשהי. "בכך שאנחנו מופיעים בפומבי כמקהלה להט"בית אנחנו מעבירים את המסר שלא משנה את מי אתה אוהב או מה הזהות שלך", אמר טאבי קופל בן ה-26, חבר במקהלה הזו.

 

ליליאן טומינגס-פרולוב, בת 41, מאמינה שתחושת האחדות שהפסטיבל מייצר היא סיבה מרכזית לפופולריות העקבית שלו. "לשיר את ההמנון הלאומי יחד עם עשרות אלפי בני אדם – זה פשוט גורם לך להרגיש נפלא. זאת הזדמנות לשים בצד את הפוליטיקה ואת דאגות היום-יום ופשוט לשיר יחד". הפסטיבל האסטוני מסתיים גם כיום במעמד שבו מתייצבים הזמרים והקהל על רגליהם ושרים את השיר הפטריוטי "ארץ אבותיי היקרה".

אסטוניה פסטיבל שירים לאומי (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

אסטוניה פסטיבל שירים לאומי (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

אסטוניה פסטיבל שירים לאומי (צילום:  רויטרס)
(צילום: רויטרס)

אסטוניה הייתה תחת כיבוש סובייטי כמעט 50 שנה, ובמהלך השנים האלה היה השיר הפטריוטי מזוהה מאוד עם ההתנגדות לכיבוש. היה לו חלק מרכזי במה שלימים נודע כ"מהפכת השירה של אסטוניה" – גל של הפגנות המונים נגד הכיבוש הסובייטי שהחלו ב-1987 ושבשיאן שרו יחד 300 אלף מפגינים. אחד המוקדים המרכזיים של "מהפכת השירה" ההיא היה המתחם שבו נערך פסטיבל השירים האסטוני.

 

"מהפכת השירה" נמשכה יותר מארבע שנים, ובמסגרתה התאחדו האסטונים למפגני מוזיקה ספונטניים, שבהם שרו שירים פטריוטיים. ההשתחררות מהסובייטים הגיעה לבסוף באוגוסט 1991.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AFP
150 שנות שירה. טאלין
צילום: AFP
מומלצים