שתף קטע נבחר

למה הוכפל מספר הנשים עם ערכי סוכר חריגים בהריון

מגמה מדאיגה: מחקר חדש של שירותי בריאות כללית, סורוקה ואוניברסיטת בן־גוריון, שעקב אחרי 100 אלף נשים הרות בישראל במשך עשור, מצא כי מספר הנשים שסובלות מערכי סוכר חריגים כמעט הוכפל. המשמעות: סיכון גבוה לסוכרת הריונית

מחקר חדש מגלה כי יש עלייה מדאיגה באחוז הנשים ההרות בישראל שמתגלים אצלן ערכי סוכר חריגים בבדיקות העמסת סוכר בהיריון.

 

המחקר שערכו "שירותי בריאות כללית", בית החולים סורוקה ואוניברסיטת בן־גוריון עקב אחר כ־100 אלף נשים הרות בין השנים 2005 ל־2016 ובדק את תוצאותיהן של בדיקות "העמסת סוכר" - המומלצות לכלל הנשים בשבועות 24־28 להיריון לצורך גילוי מוקדם של סוכרת הריונית.

  

קראו עוד:

סוכרת הריון - לשמור על האיזון הנכון

סוכרת הריון: הרגע שאת מבינה שיש בעיה

סוכרת הריון: מה מותר ומה אסור לאכול

 

ממוצע הערכים בתוצאות הבדיקה עבור כלל הנשים שנבדקו עלה באופן מובהק תוך עשור  (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
ממוצע הערכים בתוצאות הבדיקה עבור כלל הנשים שנבדקו עלה באופן מובהק תוך עשור (צילום: shutterstock)

 

"מגמה מדאיגה"

מתוצאות המחקר, שפורסם לאחרונה בכתב העת הרפואי הבינלאומי לרפואת נשים Journal of Women’s Health , עולה כי ממוצע הערכים בתוצאות הבדיקה עבור כלל הנשים שנבדקו עלה באופן מובהק תוך עשור מ־101.7 עד 114.6. שיעור הבדיקות שבהן נתגלו ערכים לא תקינים כמעט הוכפל: מ־10.6% ל־18.1%.

  

פרופ' אייל שיינר, מנהל מחלקת נשים ויולדות בסורוקה, אמר ל"ידיעות אחרונות": "המחקר מדגיש את השינוי המשמעותי באוכלוסיית היולדות לאורך העשור האחרון, אוכלוסייה שעם השנים הופכת יותר מבוגרת, עם עלייה בשיעורי ההשמנה ובשיעורי בדיקות העמסת סוכר שאינן תקינות. המצב תואם את המגמה המדאיגה בעולם כולו. אין ספק שיש להגביר מודעות לתזונה נכונה, משקל נאות ופעילות גופנית גם בתקופת ההיריון".

  

ד"ר ישראל יולס, ראש תחום רפואת נשים במחוז מרכז של ה"כללית", אמר כי המחקר משקף מגמה מדאיגה. "בדיקת העמסת סוכר מבוצעת לאוכלוסיית נשים צעירה ובריאה, ללא סוכרת קדם־הריונית, ללא סוכרת היריון בעבר וללא גורמי סיכון נוספים, ולכן התוצאות מטרידות. המחקר מלמד שגם באוכלוסייה ללא גורמי סיכון חלה עם השנים עלייה משמעותית בשיעור הבדיקות הלא תקינות. חשוב להגביר את המודעות למגמה זו בקרב הנשים ההרות והצוותים הרפואיים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
עלייה בסוכרת הריון
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים