שתף קטע נבחר

לעבור דירה בקיץ: כך תעזרו לילדים

יש המון לוגיסטיקה וסידורים סביב מעבר דירה, אבל החלק הכי חשוב הוא לעזור לילדים להסתגל למקום החדש ולהרגיש טוב. איך עושים את זה ולמה לא צריך להילחץ אם פתאום תזהו בעיות התנהגות אצל הילדים?

עברו כבר כמה שנים טובות, ולמרות זאת עד היום הבנות שלי זוכרות את החופש הגדול שבמהלכו עברנו דירה. ניסינו לעשות הכול "לפי הספר" - הכרנו להן את האזור, הראנו להן את בתי הספר, יצרתי קשר עם הורים כדי להכיר להן חברות חדשות, ועדיין לקח זמן עד שכל אחד מאיתנו (כן, גם ההורים) מצא את מקומו והרגיש בנוח.  

 

תקופת החופש הגדול מאופיינת במעברי דירות בקרב משפחות רבות. ההגיון ברור - להיכנס למקום החדש לפני תחילת שנת הלימודים הקרובה. הורים רבים מודאגים כיצד לרכך את המעבר עבור הילד, הרגיל כבר לסביבה מוכרת ולחברים.

 

האם יש קיצורי דרך שאפשר לעשות לילדים כדי שירגישו "בבית" במקום החדש? "בהחלט רצוי להתכונן למהלך הזה", אומרת לאה שטרן, מרצה ומנחת הורים, מכון אדלר. "חשוב לתווך לילדים את המציאות החדשה, בצורה מוצלחת, כדי לאפשר קליטה רכה ככל הניתן בבית החדש, בשכונה, במסגרת הלימודית החדשה ומול חברים חדשים ולא מוכרים".

 

איך אפשר להפוך את הילד לשותף פעיל ולרתום אותו לקראת המעבר?

"ילדים, כמו מבוגרים, חוששים משינויים. לכן, ככל שהילד יכיר את השכונה ואת הבית החדש, כך יהיה לו קל יותר להסתגל למקום החדש. מומלץ לשתף את הילד באופן פעיל: נבקש את עזרתו באריזה, נתייעץ איתו לגבי ריהוט הבית החדש והחדר שלו וניתן לו להיות שותף להתלהבות שלנו לקראת המעבר".

 

שתפו את הילדים במשימות הרבות (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
שתפו את הילדים במשימות הרבות(צילום: shutterstock)

שטרן מדגישה, כי חשוב שנבין שיש מקום לחששות. "תקופת המעבר היא תקופה חסרת וודאות ומרובת שינויים, ולכן מובן שהילד שלנו יחשוש, הרי גם אנחנו חוששים. האחריות ההורית שלנו היא לאפשר לילד לשוחח איתנו באופן פתוח ובכנות מוחלטת. נוכל לומר לילד שגם אנחנו מתרגשים, אך סומכים על עצמנו וגם על היכולות של הילד שהמעבר יהיה מוצלח.

 

"כדאי להיות עם יד על הדופק ורגישים עבור ילדינו בתקופה זו. לא נתרגש גם אם נזהה רגרסיה התנהגותית אצל הילד, כמו התקפי זעם, חזרה להתנהגות שנעלמה, כמו מציצת אצבע או הרטבה. לא להיבהל משינויים אלה, הם בהחלט מובנים. למרות שתקופת המעבר לחוצה גם עבורנו, לא נשכח להיות אמפתיים ונזכור תמיד כי אנחנו רשת הביטחון של הילדים".

 

קראו עוד:

20 דברים שחייבים ללמד ילדים

כשהילד לא רוצה לישון מחוץ לבית

החופש הגדול של משפחות בפרק ב'

 

האם חשוב לאפשר לילד להיפרד מהסביבה המוכרת לפני המעבר?

"זה בהחלט מומלץ. במידה והילד כבר בוגר דיו ונקשר לחברים, כדאי לערוך מפגש פרידה מהנה, ואפילו לתת לילד לחלק שי קטן ממנו לחבריו. מעבר לכך, חשוב להסביר לילד, כי למרות המרחק, הוא בהחלט יוכל לשמור על קשר עם חבריו המוכרים, בין אם בתקשורת דרך מסכים ובין אם בביקורים מדי פעם. הכול כמובן תלוי במרחק בין הבית הישן לחדש".

 

 

שטרן ממליצה להכיר לילד חברים מהשכונה החדשה לפני המעבר, במידת האפשר. "זה יכול לסייע לילד ולאפשר לו להתחיל את מסגרת החינוך החדשה בה יש לו כבר כמה פנים מוכרות. אם יש אפשרות לברר מי הם הילדים שיהיו עם הילד בגן או בכיתה, ולארגן מפגש או שניים לפני תחילת הלימודים, זה יסייע גם לילד וגם ירגיע באופן טבעי את החששות שלנו לגבי היקשרות לחברים חדשים".

 

איך הסתגלות למקום חדש תורמת להתפתחות הילד?

"התפקיד ההורי שלנו הוא להכשיר את הילד להצליח במשימות החיים השונות בהווה ובעתיד, לקראת היותו בוגר ועצמאי. סיטואציות של פרידה והסתגלות למסגרת חדשה יקרו לילד שלנו עוד פעמים רבות בחייו. ככל שנסייע לילד לעבור את המעברים בילדות בצורה מוצלחת, כך הוא יאמין ביכולתו להתמודד עם שינויים וקל יהיה לו יותר להתמודד עם כל מסגרת חדשה אליה יגיע.

 

"עלינו לזכור כי תקופת המעבר היא תקופה לחוצה וחסרת וודאות. חשוב שנהיה רגישים לילד ונסייע לו לצלוח את המעבר בצורה קלה ככל שניתן, כאשר אנחנו מספקים לו תמיכה וליווי צמודים. לא ירחק היום וגם בבית החדש 'תרגישו בבית'".

 

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
נסו להכיר לילד חברים מהשכונה, לפני המעבר
צילום: shutterstock
מומלצים