שתף קטע נבחר

ביקרנו בפסטיבל האוקטוברפסט במינכן

אם כבר לתכנן טיול למינכן, אז כדאי שזה יהיה באוקטוברפסט: ביקרנו בפסטיבל הבירה הגדול ביותר באירופה, ושרדנו בשביל לספר - מתי מגיעים, מה אוכלים, מה שותים ומה עושים אלו שלא אוהבים בירה? רמז: שותים יין

 

כבר ברכבת התחתית של מינכן, תהינו איך ננווט את דרכנו לפסטיבל האוקטוברפסט המתקיים בעיר מדי שנה. את התחנה בה אנו צריכים לרדת עוד זכרנו, אך מפה לא הייתה לנו והסלולרי שבק חיים. הנחנו שאנחנו לא היחידים שפניהם מועדות לפסטיבל, ונוכל לעקוב אחרי מישהו שיעשה רושם שהוא בדרך לשם. ירדנו בתחנה, ועלינו לרחוב כשאנחנו מקווים שאכן נמצא מישהו כזה.

 

עוד כתבות בערוץ האוכל שיכולות לעניין אותך:

פסטיבל בירה אוקטוברפסט מינכן גרמניה (צילום: MCT)
חגיגת בירות: בפסטיבל ה"אוקטוברפסט" במינכן, גרמניה(צילום: MCT)
 

ואז, לא רק שמצאנו אחד כזה, אלא נשאבנו לתוך נחיל עצום של אנשים, רבים מהם לבושים בתלבושות בוואריות מסורתיות, וכולם נוהרים לאותו כיוון. הרבה ברירה לא הייתה לנו, ונסחפנו עם זרם האנשים לפסטיבל הבירה הגדול בעולם שמושך אליו מדי שנה מיליוני תיירים.

 

כמה גדול? כשישה וחצי מיליון מבקרים, ששותים כמעט שמונה מיליון ליטר בירה ואוכלים כ- 450,000 עופות וכ-300,000 נקניקיות, ככה גדול.

    (צילום: תום להט)
ומה אוכלים שם? הרבה בשר לבן(צילום: תום להט)
 

אוקטוברפסט - על שום מה?

הכל התחיל בשנת 1810, כשיורש העצר של ממלכת בוואריה הצעירה הזמין את נתיניו, כאות הערכה להם, לחגוג את נישואיו לנסיכה תרזה. לרגל האירוע, יורש העצר ארגן פסטיבל שנמשך שבעה ימים, ובסיומו נערך מרוץ סוסים חגיגי על כר הדשא שמחוץ לשערי העיר מינכן, שבהמשך אף נקרא על שמה של הנסיכה.

אוקטוברפסט (צילום: גדי דבירי)
כשישה וחצי מיליון מבקרים מדי שנה: פסטיבל ה"אוקטוברפסט"(צילום: גדי דבירי)
 

הצלחת האירוע הייתה כה גדולה, עד כדי כך שהחלו לקיים אותו מדי שנה. ומאז ועד היום, חוגגים במינכן את נישואי לודוויג ותרזה, למרות שרובם אינם זוכרים או יודעים את הסיבה הרשמית לחגיגה.

 

עם הזמן, השתנה אופי הפסטיבל והמועד השנתי בו הוא נערך, עד שהגיע למתווה כפי שהוא מתקיים כיום: שבועיים של פסטיבל עצום הנערך במינכן שבגרמניה, מאמצע חודש ספטמבר ועד לסוף השבוע הראשון של אוקטובר, בו הבירה משחקת תפקיד הראשי. הוא נערך במרכז העיר, במסגרתו מוקם - למשך שבועיים בשנה - יריד עצום הכולל לונה פארק ענק עם מתקני שעשועים ועשרות דוכני מזון .

   (צילום: תום להט)
חוגגים לבושים בבגדים המסורתיים: פסטיבל "אוקטוברפסט", מינכן(צילום: תום להט)
   

    (צילום: תום להט)
(צילום: תום להט)

השנה, הוקמו בשטח הפסטיבל אוהלי ענק המכילים בין 1,000 ל- 6,500 מקומות ישיבה, ועוד 21 אוהלים קטנים יותר המכילים כמה מאות מושבים. לכל אוהל יש את הייחודיות והנושא שלו, ולכל אחת ממבשלות מינכן אוהל ענק משלה. כך שסך הכל, מספר מקומות הישיבה בפסטיבל עומד על מספר בלתי נתפס של 120,000 מקומות.

 

מה שותים בפסטיבל?

את הבירות האחרונות בשנה שבושלו עם בוא האביב, בחודש מרץ, ונשמרו בבמערות ובמרתפים קרירים לאורך הקיץ. בירות אלה, יוצרו עם אחוזי אלכוהול גבוהים יחסית על מנת להגביר את עמידותן, עד שיימזגו עם בוא הסתיו.

 (צילום: תום להט) (צילום: תום להט)
(צילום: תום להט)
  

עם הזמן ועם ההתפתחות הטכנולוגית, החלו מבשלות מינכן לבשל גרסאות בהירות יותר במיוחד לפסטיבל, שקיבלו את הכינוי - "אוקטוברפסט". אלו הן בירות לאגר צלולות עם אחוז אלכוהול גבוה יחסית, המגיע לשישה אחוזים כמעט. 

 

המבשלות בפסטיבל

רק שש מבשלות מתוך כלל המבשלות הפועלות במינכן, רשאיות למזוג בירה בפסטיבל: פאולנר, אוגוסטינר, לוונבראו, שפטן, האקר פשור והופבראו. את הבירות אפשר לקבל רק בכוסות של ליטר הנקראות "מאס", והמחיר עבורן הוא עניין בפני עצמו שמהווה מדי שנה נושא מרכזי לוויכוחים ופולמוסים. השנה, עומד מחיר ליטר בירה בפסטיבל בין 10.8 ל-11.8 אירו (מחיר יקר יחסית למחיר ליטר בעיר, העומד על כ-8 אירו).

 

ולמי שאינו מסתדר עם בירה, קיימים בפסטיבל גם אוהלים בהם ישמחו למזוג לכם יינות מקומיים, בעיקר את ה-Sekt, שהוא היין התוסס המקומי.

 

מה אוכלים?

האוכל המוגש באוהלים הוא בעיקרו מקומי וכולל עופות בגריל, ברך חזיר, נקניקיות, וכמובן - פרעצל ענק המיוצר במיוחד עבור הפסטיבל.

     (צילום: תום להט)
(צילום: תום להט)

ברחבי היריד, מחוץ לאוהלים, אפשר למצוא דוכני מזון מכל סוג שרק תחשבו עליו: בשריים, צמחוניים, מתוקים ומלוחים, וכמובן - דוכני מזון המותאמים לילדים, כמו בכל לונה פארק טיפוסי .

    (צילום: תום להט)
(צילום: תום להט)

מתי באים?

הבירה נמזגת באוהלי הבירה החל מהשעה 10:00 בבוקר (09:00 בסופי שבוע), ועד השעה 22:30 בלילה בסופי שבוע. באמצע השבוע, עד שעות הצהריים, היריד שקט יחסית, החל מהצהרים הוא מתחיל להתמלא, ובשעת הערב הוא עמוס למדי.

 

בסופי השבוע ובשלושה באוקטובר (יום איחוד גרמניה) בפרט, הפסטיבל עמוס בכל שעות היום ובלתי אפשרי להשיג מקום ישיבה באהלים ללא הזמנה מראש. בימי שלישי, החל משעות ההבוקר ועד 19:00 בערב, מתקיימים במתחם ימי משפחות הכוללים הופעות, פעילויות המותאמות לילדים ותפריטים מיוחדים.

אוקטוברפסט (צילום: גדי דבירי)
אוהל בירה בפסטיבל ה"אוקטוברפסט" במינכן(צילום: גדי דבירי)
   

דברים שכדאי לדעת לפני שמגיעים לפסטיבל:

  • אמנם שמו של הפסטיבל הוא אוקטוברפסט, אך הוא מתחיל באמצע ספטמבר, שבועיים לפני סוף השבוע הראשון של אוקטובר.

 

  • לפסטיבל, אפשר להיכנס עם תיק גב מקסימלי של שלושה ליטרים. תיקים גדולים יותר יש להפקיד בדוכני שמירת החפצים הנמצאים ליד הכניסות למקום. 
  • כדאי להגיע לפסטיבל בתחבורה ציבורית, הנחשבת לנוחה במיוחד.

 

  • לפסטיבל מספר כניסות, ולכל אחת מהם אפשר להגיע בקלות מכל רחבי העיר.

 

  • בימים מסוימים הפסטיבל יכול להיות עמוס מאוד, לכן כדאי להשתמש ב"אוקטוברפסט ברומטר" על מנת לתכנן את זמן ההגעה הנוח ביותר.

 

  • ניתן לקבל סיור מודרך בפסטיבל על ידי מדריכים מקומיים.

 

  • לאוקטוברפס ישנו אתר רשמי, בו אפשר לקבל מידע רב על הפסטיבל ולינקים להזמנת מקומות באוהלים.

 

גדי דבירי הוא סומלייה בירה והבעלים של "בירדי", ומארגן טיולי בירה בחו"ל

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: MCT
שמח במינכן: פסטיבל ה"אוקטוברפסט",
צילום: MCT
מומלצים