שתף קטע נבחר

טעמנו: ביצה חדשה משגעת את הטבעונים

הביצה שהתחפשה: נוזל ביצה טבעוני חדש יצא לפיילוט שקט מתחת לראדר, ואנחנו טעמנו. אז ממה זה בדיוק מורכב ועד כמה זה דומה לביצה רגילה?

אז אחרי שההמבורגרים הטבעוניים השמיעו השנה את קולם למרחקים והגיעו אפילו עד לתפריט של ענקית המזון המהיר מקדונלד'ס, הגיע זמן הביצים להגיד את דברם: ביצים הן אחד מחומרי הגלם הפופולרים ביותר במטבחים - הן בשימוש בקינוחים, בפשטידות, בארוחות בוקר, במאפים, בקציצות ובמה לא. אבל במטבח הטבעוני אין מקום לביצים. חשוב להדגיש שביצה היא החומר "המקשר" ו"המדביק" של מסות, והיעדר ביצים מוליד לא מעט פתרונות יצירתיים במטבח.

זירו אג (צילום: לינה מיארה)
הביצה שהתחפשה: "זירו אג" בקפה גן סיפור(צילום: לינה מיארה)

כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך:

 

אחד מהפתרונות היצירתיים, הנמצאים כרגע עדיין בשלב הפיילוט, שייכים לחברת "זירו אג". אז מה יש בתחליף הביצה הטבעוני הזה? המוצר החדש מורכב מחלבון סויה, חומוס, חלבון תפוחי אדמה, קמח אפונה, שמרים וכורכום, והוא אינו מכיל גלוטן. אחרי חודשים ארוכים של ניסיונות, טיגונים וטעימות, החליטו מפתחי "זירו אג" (חברת חממה של חברת שטראוס) לצאת עם המוצר לאור, וחברו לרשת בתי הקפה "קפה גן סיפור".

ביונד מיט (צילום: יובל חן)
ביונד מיט(צילום: יובל חן)
"כשהמוצר עובר ממצב של אבקה למצב של בלילה צהובה, זה פשוט ביצה לכל דבר", מסביר ברנרדו בלחוביץ', הבעלים של רשת בתי הקפה שמובילה את הפיילוט. בשלב זה זה המקום היחידי בארץ שבו תוכלו למצוא את המוצר הטבעוני הזה. שם, במטבחי הרשת, תפקידו של ה"זירו אג" לא נגמר בארוחת בוקר, והוא מחליף את הביצה גם בציפוי של לחמים, במיונז, ברטבים, בדברי מאפה, בקציצות ועוד.

זירו אג (צילום: לינה מיארה)
בלי ביצים, בלי כולסטרול, בלי גלוטן(צילום: לינה מיארה)
 

"כשמכינים חביתה בבית זה לא כמו כשמכינים חביתה במסעדה", מסביר בלחוביץ'. "ארבעה חודשים עבדנו על זה, אבל התגובות מחממות את הלב. חשוב להבין שקהל טבעוני זה קהל חשדן, ביקורתי ודעתני. הפורמולה הלכה והשתפרה במשך השבועות שבהם אנחנו עורכים כאן את הפיילוט, והשף של הקבוצה, חגי אברהמי, עובד בשיתוף פעולה צמוד עם השף של 'זירו אג', עידן הלפרין. בסופו של דבר המוצר צריך להיות טעים, והוא גם צריך להתאים לוגיסטית למסעדה ולבית קפה. היו לנו חבלי לידה לא פשוטים כי היה לנו עוד אתגר - להכין את כל המנות גם ללא גלוטן. בסופוש ל דבר בשביל לשפר את המסה של החביתה יכולנו להשתמש במוצרים שיעשו לנו את החיים קלים יותר, אבל רצינו מאוד מוצרים בלי גלוטן בכלל".

 

אז אם "זירו אג" הם המפתחים של הרעיון, אז "קפה גן סיפור" הוא הפלטפורמה שמאפשרת בסוף למכור את המוצר לסועד במסעדה: "בסופו של דבר אנחנו משתמשים אחד בשני כדי לפתח חומר גלם ולעשות לו אדפטציה לענף המסעדות. קיבלנו נוזל ביצה 'טיפש' וממנו היינו צריכים להרכיב מנות טעימות, מגוונות, עמידות וכאלה שאפשר לתפעל בתנאים של מסעדה".

זירו אג (צילום: לינה מיארה)
חיקוי מושלם(צילום: לינה מיארה)
 

בסופו של דבר תוכלו למצוא בתפריט שלל מנות על בסיס הביצה הזאת, כולל קיש טבעוני, פריטטה, חביתה, ביצה מקושקשת, קציצות עדשים, עוגות, מיונז, פסטות ועוד. 

 

הערכים התזונתיים של ה"זירו אג" עלולים לפתות גם לא טבעוניים לתת ביס: בביצה הזאת מסתתרים ערכים בריאים וסביבתים - אין בה כולסטרול (אפס אחוז), יש מעט קלוריות (כשליש מביצה רגילה), אחוז השומן בה נמוך ואחוז החלבון גבוה.

 

ואיך הטעם?

בניגוד לתיק ג'וצ'י של הגברת הצעירה שישבה לידנו בשעת הארוחה, כאן מדובר בחיקוי מושלם: הצבע, המרקם והטעם דומים בצורה בלתי נתפסת למקור הלא טבעוני. הכורכום צובע את כל הסיפור הזה בצהוב, המרקם דומה במרקמו לביצה רגילה, ויש לנו סבירות גבוהה להאמין שמי שלא יודע שמדובר במוצר טבעוני לא היה מזהה כי מדובר בביצה שהתחפשה לביצה אמיתית. הילדה שהגיעה איתנו לטעימות סיכמה יפה ואמרה: "זו חביתה בול כמו החביתה של אבא", כשהרפרנס שלה זה חביתה מביצים רגילות.

 

כמה זה עולה לנו?

כל ארוחות הבוקר ב"קפה גן סיפור" מוגשות באותו המחיר - גם הרגילות וגם הטבעוניות. פריטטה היישר מתנור האבן 69 שקלים; ארוחת בוקר הכוללת חביתה או מקושקשת עם שלוש תוספות, סלט, טחינה, לחם הבית וקוקטייל בוקר או שתיה קרה ושתיה חמה (עם אפשרות לחלב סויה או שקדים ללא תוספת מחיר 69 שקלים; ושקשוקה טבעונית עם טפנד 55 שקלים.

 

 

 

 

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: לינה מיארה
זירו אג: התחליף הטבעוני החדש לביצים
צילום: לינה מיארה
מומלצים