שתף קטע נבחר

מה אתם יודעים על התנ״ך?

בשנים האחרונות השיקה ההסתדרות הציונית העולמית מחדש את חידון התנ"ך העולמי למבוגרים. רגע לפני הגמר הגדול בישראל, מגיעים המועמדים האמריקאים לניו יורק, להתחרות על שני המקומות האחרונים בדרך לירושלים

רובנו מכירים את חידון התנ"ך לנוער. זה שמשודר מדי שנה ביום העצמאות בטלוויזיה הישראלית, זה שהונצח במערכון המפורסם של חבורת "לול" והפך את הביטוי "זמנך עבר" לנכס תרבותי בישראל. בשנים האחרונות השיקו מחדש את חידון התנ״ך למבוגרים והשנה, הגמר הגדול ייערך בירושלים.

 

"חידון התנ"ך", מסביר ד"ר שמחה ליבוביץ, נציג ההסתדרות העולמית בצפון אמריקה, "משמש אמצעי חינוכי להעלאת חשיבותו של התנ"ך וקרנו בעיני הציבור בארץ בכלל ובעיני העם היהודי בתפוצות בפרט". מטרה זו, כך מסתבר מדבריו של ליבוביץ, כפופה בעצם למטרה אחרת: "אנחנו עוסקים בציונות נטו", הוא חוזר ואומר, "המטרה שלנו היא לחזק את החינוך הציוני באיזור, לחזק את השפה העברית ולחזק ערכים ציוניים".

 

ליבוביץ, המחזיק בתואר דוקטור בלימודי מנהיגות וניהול ושמאחוריו ניסיון של שנים כמנהל המרכז למנהיגות בנאות קדומים, אומר כי "המגמה שלנו היא לחבר ילדים ומבוגרים ליהדות ולישראל. במסגרת זו, עומלים בשיתוף ארגונים אחרים לאורך כל השנה העל יצירת פעילויות רבות עם הקהילות השונות עם שימת דגש על השפה העברית.

 

"התנ"ך, יותר מכל דבר אחר", אומר ד״ר ליבוביץ, "הוא התשתית התרבותית לכלל עם ישראל כולו, על כל פלגיו, גווניו ועדותיו. הוא יסוד קיומנו כעם ובו מעוגנת זכותנו על הארץ. התנ"ך קושר אותנו לעברנו ובו מצויה תקוותינו לעתיד. הרעיון לחידוש החידון בעשור האחרון", סיפר לנו ד"ר ליבוביץ, "היה של לא אחר מראש הממשלה. אצלו בבית לומדים המון תנ"ך. הבן שלו התחרה וזכה מקום שני. אשתו מגיעה מבית שבו עסקו בחקר התנ"ך. עם זכרונות של האזנה לרדיו ואותה התרגשות שהייתה בעבר סביב החידון, הוא שאל את עצמו מדוע שלא להחזיר את התנ"ך למבוגרים?".

 

הקאמבק הושלם וב-2011 חידש משרד החינוך את עריכתו של חידון התנ"ך הארצי למבוגרים. ההצלחה בחידוש החידון הביאה ליוזמת חידון התנ"ך הבינלאומי למבוגרים. בשלבים המוקדמים של החידון התחרותי השתתפו מאות יהודים מ-42 מדינות ברחבי העולם.

 

ליבוביץ׳ ליווה את הפרויקט מכאן, וסיים את תפקידו ב-2016. אך אחרי שלוש שנות הפסקה, חזר ד״ר ליבוביץ לתפקידו כדי להמשיך וליזום אירועים ושיתופי פעולה שיחזקו בעת הזו, אותה הוא מזהה כ״קריטית״, את השפה העברית, והמידע של הציבור באמריקה אודות הקשר שבין העם היהודי לירושלים.

 

לדברי ליבוביץ, שימור השפה העברית בקרב יהודים וילדי הישראלים המתגוררים כאן הוא חיוני, אולם יחד עם השפה נראה כי חשוב לו לקדם מסרים נוספים: "אם לא נתערב, אני חושש שהקשר יאבד. לכן״, סיפר לנו, ״הקמנו ברחבי ארה"ב וקנדה ארגון מורים לעברית, אשר יערוך ב-17 בנובמבר כנס מיוחד. במציאות", הוא מוסיף, "חלק לא מבוטל מהמורים לעברית כאן לא יודע ללמד את השפה. המורים שאנחנו מכשירים, כמו גם מורים שחלקם מגיעים מישראל במיוחד כשליחים ייעודיים, מלמדים גם מורשת ישראל והיסטוריה".

 

את העבודה שלהם הם מביאים לבתי הספר: ״אנחנו עובדים עם בתי ספר יהודיים וצ׳רטר ולמעשה כל מי שמוכן לשמוע על ישראל ועל השפה העברית״, הוא מסביר. ״אחת הפעילויות שאנחנו גאים בה היא חידון התנ״ך. חשוב לנו להחדיר את ההיסטוריה של העם היהודי.

 

ב- 10 בנובמבר, יום ראשון הבא, תיערך התחרות בבית הכנסת ווסט סייד אינטרנשיונל ברחוב 76 וליבוביץ מקווה שכמה שיותר ישראלים יגיעו לצפות, לשמוע ולעודד את המתחרים הסופיים שעברו לא מעט שלבים ומכשולים כדי להיות במעמד הזה.הכניסה אגב בהרשמה בלבד ללא עלות. ״חידון התנ״ך יהיה מסיבה אחת גדולה״, הוא מתאר. ״יש שם אנשים שמגיעים להפגין ידע בכתובים. מבחינתנו זה חלק מהציונות״.

 

דגכגד ()
זמנך (לא) עבר. בן גוריון בחידון התנ"ך הראשון

 

פעם בשנתיים נערך חידון התנ״ך העולמי למבוגרים כשאל הגמר הגדול מגיעים מתחרים סופיים מרחבי העולם. ארה״ב היא המדינה היחידה שתשלח שני נציגים ולא אחד, כפי שנהוג במדינות אחרות. ״אני נדהם שמדובר בכאלו תותחים״, הוא מחייך ונלהב. ״הם הגיעו לגמר אחרי כל מיני שלבים אינטרנטים לא פשוטים״.

 

עשרת המועמדים הסופיים כוללים גם מועמדת קונסרבטיבית ומומחה לתנ״ך, חבר בכושים העבריים. ליבוביץ גאה לספר שבשלבים הקודמים לקחו חלק כמה מאות יהודים ברחבי ארה״ב. החידון ייערך באנגלית, כשהשופטים מגיעים מכל קצוות הקשת הדתית.

 

על החלק הבידורי של הערב יופקד הזמר איליי מרקוס, כוכב עולה בקרב החברה היהודית בניו יורק.

גם החידון עצמו מקבל מתיחת פנים בידורית וישלב בין וידאו לשאלות. ״לאורך החידון יעברו המתמודדים שלושה שלבים, במסגרתם הם צופים בסרטים ועל סמך אותם סרטים שואלים אותם שאלות. כל הסרטים הופקו במיוחד עבור באירוע״.

 

השניים שיזכו במקומות הראשונים בסוף הערב, יבטיחו את נסיעתם לישראל ויגיעו להתחרות בשלב הגמר שיערך בחנוכה בעיר הבירה של ישראל.

 

ירושלים, היא אחד היעדים החשובים ביותר בעבודת הקונגרס. ״אנחנו עומדים להשיק פרויקט ירושלים מיוחד שהוא ממאן לחשוף את פרטיו אבל מבטיח שמדובר בפרויקט שחוצה את הקהילות היהודיות״, מסביר ליבוביץ׳. ״אנשים כאן מסביב חושבים שמי שגילה את ירושלים זה טראמפ. אני רואה שיש הרבה בורות על הקשר שלנו, העם היהודי, לירושלים, יש חוסר ידיעה. מי יודע שמי שייסד את ירושלים זה דוד המלך? הלא הוא קנה אותה בכסף מלא, ועדיין רבים חושבים שלקחנו אותה מהערבים. מי שבנה את בית המקדש זה שלמה המלך, אבל אנחנו מפחדים היום לעלות להר הבית. המאבק החשוב שלנו הוא על ירושלים, כי אף אחד לא מוכן לוותר פה. אחת המטרות שלנו היא לקדם את ההבנה שירושלים היא בירת הנצח של העם היהודי. בני הברית שלנו הם נוצרים אוהדי ישראל וגם הם מבינים שירושלים מוזכרת אצלנו, העם היהודי בכל צעד בהיסטוריה. אנחנו רוצים להביא את התודעה הציבורית לכך שירושלים היא שלנו. היא קדושה לכל הדתות, אבל עבורנו, בשבילנו, זו העיר היחידה שקדושה.״

 

ניתן להירשם ולהגיע ללא תשלום לחגיגות הגמר ב-10 בנובמבר:

azm.org/bible-contest

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים