שתף קטע נבחר

הקשר בין קים קרדשיאן למשקל של הבת שלך

אם הסטורי של קים קרדשיאן או הידיעה על הדיאטה של אדל לא מטרידים אתכם, כדאי שתבדקו מה קורה אצל הילדים. הם עוקבים באינסטגרם אחרי הסלבס ומורידים אפליקציות שיעזרו להם להיות רזים. ולפני שאתם קוראים להם לשיחה - כדאי שתבדקו מתי העלתם תמונה מהאימון האחרון שלכם

בימים האחרונים הכותרות סיקרו בהרחבה את הסטורי שהעלתה קים קרדשיאן לחשבון האינסטגרם שלה. ואם תהיתם מה קרדשיאן מעוללת הפעם הרי שזו יצאה בהצהרה כי היא עלתה שמונה ק"ג. היא טענה שהכל באשמת האוכל, כי היא מתאמנת ללא הפסקה. היא גם הציבה לעצמה מטרה: להיפטר מהקילוגרמים המיותרים עד ליום הולדתה.

 

הסטורי של קרדשיאן אולי נראה לרובינו לא כל כך חשוב, לצד החדשות שאנחנו שומעים בהרחבה מדי יום, החל מהשאלה האם יהיו בחירות נוספות ועד כותרות אימה שצצות בזו אחר זו. ובאמת, מה לנו ולכותרת כזו? מה זה מעניין אותנו בכלל אם קרדשיאן מאשימה את האוכל או אם ישנן אינספור כתבות שמסקרות בהערצה כמה קילוגרם אדל ירדה במשקל, ושואלות בתדהמה איך היא עשתה את זה? הבעיה היא שעבור אלפי ילדות ונערות, הסטוריז של קרדשיאן, אחריהם הן עוקבות באדיקות, משמעותי מאוד.

 

הסטורי של קים:

 

 

דיאטה בגיל שש

אפשר לומר שדווקא היום רובינו מרגישים חסינים לנושא. אנחנו נמצאים בעידן שבו המודעות לנושא תזונה וכושר גבוהה מכפי שהייתה אי פעם. אנחנו מדברים עם הילדים שלנו על אורח חיים בריא, כזה שכולל תזונה נכונה והתעמלות, מלמדים אותם הרגלי אכילה נכונה כבר מגילאי הגן, מסבירים להם על אבות המזון, ועורכים להם אינספור סדנאות והרצאות בנושא.

 

קראו עוד:

"כך נראה 'טיול האינסטגרם' שעשיתי עם בתי"

"רופא וחולה" - גרסת 2019 של הילדים

נמצא הגורם המשפיע על הדימוי העצמי של ילדות

 

אנחנו מודעים היום לנושא של הפרעות אכילה, אנורקסיה ובולמיה, וישנם בתי ספר שבהם היועצת משוחחת דרך קבע עם בני הנוער ומבררת, בעדינות, האם מי מהם סובל מאלו. בבתי ספר רבים ישנם ימי בריאות שבהם בני הנוער אוכלים רק אוכל בריא, וכשמסתכלים על המודעות שלהם בנושא, ועל כוח הרצון הרב שהם מפגינים זה פשוט מעורר הערצה.

 

ומצד שני, חרף המודעות ההולכת וגוברת הרי שבשטח המצב שונה. החל מבנות בגילאי הגן שאומרות בקול רם שהן מתחילות דיאטה כי הן רוצות שתהייה להן בטן שטוחה, ועד לבנים בגילאי בית הספר שלא אוכלים כדי להראות כמו רונאלדו. זה מתחיל כבר בגילאים האלו, כאשר ילדים מודעים למראה ולמשקל שלהם, ושופטים את עצמם ואת הדרך שבה הם נראים לאחרים, על סמך המראה הנשקף אליהם מהרשתות החברתיות (אינסטגרם, טיק טוק ועוד).

 

נייד (צילום: shutterstock)
נראית טוב? תלוי בתגובות(צילום: shutterstock)

כיום חוקרים מבינים שהרשתות החברתיות משפיעות גם על דימוי הגוף של הילדים. זה משפיע הן מבחינת הדרך שבה הם נראים בעיני עצמם ברשת ובעיני אחרים, הן מבחינת התגובות שכותבים להם וההשפעה היא גם תוצר של השאלה אחרי מי הם עוקבים. לאחרונה, ישנם יותר ויותר מחקרים שמעידים כי התמונות שסלבריטאים, בארץ ובחו"ל, מעלים ברשתות החברתיות משפיעות על דימוי הגוף של הצעירים. מחקרים מעידים כי למעלה מ-50% מבני הנוער חשים חוסר ביטחון לגבי דימוי הגוף שלהם, כתוצאה ממעקב באינסטגרם אחרי סלבס ומודלים לחיקוי בתחומי הבידור והספורט.

 

זה אומר שבפועל, כל כותרת כזו מפעילה בקרב ילדים ובני נוער את צורך החיקוי וההשוואה. או אז עולה השאלה: אז מה קורה איתי?, ויחד עימה עולה גם הביקורת העצמית. ולכן גם אם הם שומעים שוב ושוב שהכול עניין של אכילה נכונה ואימוני כושר, הרי שבפועל ישנה קרדשיאן שמצהירה שהאוכל הוא גורם רע, ושצריך להיפטר ממנו כמה שיותר מהר. ומפה הדרך סלולה לביקורת עצמית של הילדים, שיפוטיות והחלטות נמהרות.

 

מדידת צעדים וחיטוב הבטן

חרף המודעות הרבה אנחנו רואים היום בנות צעירות שפוצחות בדיאטות לא מבוקרות, ומחליטות על דעת עצמן מה הן יאכלו ובעיקר ממה ימנעו. ישנם בני נוער שמורידים אפליקציות של תזונה, ללא ידיעת ההורים, מקלידים גילאים מבוגרים יותר ומקבלים הוראות תזונה לדיאטה, כאלו שאינן מתאימות להם.

 

ישנם גם כאלו שמכניסים משקל אחר על מנת לרזות כמה שיותר מהר. הם משתמשים באפליקציות שבהם הם מקבלים איתות מדי כמה שעות מה הם צריכות לאכול, וכוח הרצון פה אינו משחק לטובתם. בעיקר כי על פי רוב הם אוכלים בדיוק מה שנאמר להם, אפילו קצת פחות ליתר ביטחון, ואף מבוגר בכלל לא שם לב שהם משתמשים באפליקציה הזו.

 

נערה (צילום: shutterstock)
אפליקציות עם הנחיות שלא תמיד מותאמות לגילם(צילום: shutterstock)

תוסיפו לכך גם שימוש לא מבוקר באפליקציית מודד צעדים ואפליקציית כושר עם תרגילים לחיזוק הזרועות, הבטן והישבן שעובדת על פי זמנים, שגם הם לא תמיד מותאמים לגילם, הליכה יום יומית לחדר כושר, שגם שם לא תמיד האימונים בפיקוח, ותבינו באיזה מצב הם נמצאים.

 

ולא רק הם. כיום גם חלק גדול מההורים נמצא בטירוף היום-יומי שבו הוא חש צורך ורצון להרגיש צעיר, להראות טוב ולחיות את "החיים הטובים". או לפחות להעלות לאינסטגרם תמונות שמראות כאילו אנחנו חיים אותם. זה לא סוד שגם אנחנו, המבוגרים, עסוקים, פעמים רבות, בדיוק כמו בני הנוער, בסטורי האחרון שאנחנו מעלים ובניסיון להראות הכי טוב שאפשר. פעמים רבות גם אנחנו נמצאים במשטר שכולל אימוני כושר, תזונה מוקפדת ועיסוק אובססיבי בנושא, ובמצב הזה - לא בטוח שאנחנו באמת מהווים מודל אמיתי עבור הילדים.

 

לכתבות נוספות - היכנסו לפייסבוק הורים של ynet

 

לכן, אולי השינוי שצריך להגיע הוא לא רק הניסיון שלנו להטיף לילדים על הרגלי אכילה נכונה, שאותם הוא כבר מכיר מהמסגרת החינוכית ומההרצאות שהוא שומע, אלא בעיקר להבין שהמקום השפוי, כמו בכל דבר בחיים, הוא השמירה על האיזון.

 

הגיע הזמן לשנות גישה, ולהבין שזה בסדר לרצות להיות צעירים ולהראות טוב, זה מעולה להתאמן, לאכול בריא ואין שום בעיה להעלות תמונות שלנו לאינסטגרם בהם רואים אותנו עושים כושר או לחילופין נהנים מהחיים.

 

אבל בואו נשים לב שבכל זה אנחנו שומרים על איזון, ושמעבר לעיסוק באוכל, ובשאלה: איך אני נראה? נצליח גם לפתח אצל הילד שלנו כישורים נוספים ויכולות. ובדרך הזו הנראות תהיה אולי חלק מהחיים שלנו, וחלק חשוב, אבל היא לא תהיה העיקר.

 

הכותבת היא מנכלית פורטל "עשר פלוס ", מומחית למחקר תרבות הילד והנוער

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: gettyimages
קרדשיאן. משפיעה על הדור הצעיר
צילום: gettyimages
מומלצים