שתף קטע נבחר

אסור בישראל, כוכב באמריקה

שרת התרבות הישראלית הטילה איסור על הקרנת הסרט "לאה צמל- עו"ד", אבל כאן בניו יורק הוא צפוי לפתוח את פסטיבל ישראל האחרת בסוף השבוע. כל הפרטים

בעוד בישראל הרוחות סוערות בעקבות פניית שרת התרבות מירי רגב לראש עיריית מעלות-תרשיחא שהטיל איסור על הקרנת הסרט "לאה צמל - עו"ד" במסגרת פסטיבל דוקאביב גליל שהתקיים השבוע בעיר, מתקבל הסרט התיעודי של רייצ'ל לאה ג'ונס ופיליפ בלאיש בכבוד רב בניו יורק. פסטיבל Other Israel מבית מרכז הקולנוע הישראלי ב-JCC מנהטן בחר בו כסרט הפתיחה של הפסטיבל ביום חמישי ה-14 בנובמבר, וזאת על אף כל הניסיונות להחרים, להתעלם ולצנזר את הדיוקן הקולנועי של עורכת הדין השנויה במחלוקת לאה צמל אשר ידועה מזה כמה עשורים כמגינתם של חשודים פלסטינים מול בית המשפט הישראלי.

 

הסרט שהוקרן בבכורה בפסטיבל סאנדנס השנה זכה במאי האחרון בפרס הראשון בתחרות הישראלית בפסטיבל דוקאביב בתל אביב, מה שמקנה לו גם אפשרות להציג מועמדות לאוסקר בקטגוריה הדוקומנטרית. כזכור, לאחר ההודעה על הזכייה בפרס והביקורת מצדה של רגב, וגורמים פוליטיים מן הימין, הודיעה הנהלת מפעל הפיס כי היא מסירה את תמיכתה מהפסטיבל, וזאת אל מול מחאת המארגנים והיוצרים על הפגיעה בחופש האמנות. פסטיבל Other Israel נוסד לפני 13 שנה בדיוק כדי לאפשר לקולנוענים אמיצים ויוצרים חתרניים להשמיע את קולם ולשפוך אור על הפינות הבעייתיות ומעוררות המחלוקת בישראל שמוסדות התרבות שלה מצמצמים יותר ויותר את גבולות הדיון ומפקיעים את העיסוק הפוליטי מהאמנים בין אם הם יהודים, ובוודאי אלו הערבים.

 

פסטיבל ישראל האחרת בניו יורק ()
לאה צמל. (באדיבות ה-JCC)

 

מלבד "לאה צמל - עו"ד" יוקרנו מגוון סרטים ארוכים וקצרים, וכן סדרות טלוויזיה במהלך שמונת ימי הפסטיבל שיינעל ב-21 בנובמבר עם הדרמה "מברג" שביים בסאם גב'ראווי שהיה מועמד הרשות הפלסטינית לאוסקר הזר אשתקד ובו מככב זיאד בכרי (בנו של השחקן מוחמד בכרי) כאסיר בטחוני שמשתחרר מהכלא הישראלי ומתקשה להיקלט מחדש בקהילה. לצד הסרט העלילתי מתוצרת פלסטין, יוצגו בפני הקהל הניו יורקי שלל יצירות דוקומנטריות מעניינות כמו "החבר דב" של ברק היימן, שלשם שינוי נפרד משותפו ליצירה, אחיו תומר היימן, וליווה את חייו הפרטיים והציבוריים של חבר הכנסת לשעבר מטעם חד"ש דב חנין. "סיבת הרצח" של רמי כץ תפתח מחדש על המסך תיק רצח מסתורי של שוטר דרוזי, שאחיו השכול מתעקש לחקור בעצמו מתוך אי אמון במערכת.

 

סרט שמשאיר את הביקורת ברקע, ומתרכז בצד היפה והאנושי יותר של החברה הישראלית הוא "גבול הכאב" של רות ולק, בו אפשר לעשות היכרות עם רופאים מתנדבים מישראל אשר מסייעים לתושבים פלסטינים הזקוקים לטיפול רפואי להגיע לבתי החולים בארץ. גם "שבת אחים" שביימה בת אליז הוק מותיר מקום לאופטימיות כשהוא מלווה את נוף עתאמנה-אסמעיל, זוכת תוכנית ריאליטי "מאסטר שף" שמנסה לבשל דו-קיום תוך כדי התבוננות לצלחת של השכנים היהודים. "אייב", דרמת ההתבגרות הנאיבית של הבמאי הברזילאי היהודי פרננדו גרושטיין אנדראדה, גם היא מבקשת לאחד את הלבבות דרך האוכל. במרכז עומד הנער אייב (נואה שנאפ מ"דברים מוזרים") שהוא נצר למשפחה אמריקנית מעורבת של ישראלית ופלסטיני, ובהנחיית שף ברזילאי בברוקלין הוא עושה שלום בית, ובמזרח התיכון, ומראה שלא רק הצבא צועד על קיבתו, גם אלו התמימים המחפשים הידברות.

 

מבט מעניין אל קהילות שנחשבות נטע זר בחברה הישראלית נחשף ב"השומרוני" של ג'וליאן מונטאנו הרומני שמלווה את עבדאללה כהן ממנהיגי הקהילה השומרונית הוותיקה השוכנת על הר גריזים בסמוך לשכם. עמנואל מאייר מציצה אל חוויית ההגירה בארץ ב"פישטייל" ובו סיפורם של נערים ממוצא גנאי והחלומות נטולי הסיכוי שלהם במדינת היהודים. פליטים ומבקשי מקלט בדרום תל אביב עומדים גם במרכז סדרת הטלוויזיה הישראלית המצליחה של עוזי וייל ואיתן צור "עיר מקלט" (על פי ספרו של ליעד שהם) בכיכובם של חני פירסטנברג, דביר בנדק ואלון פדות. מונה חווה, המוכרת מסרטה המצליח של מייסלון חמוד "לא פה לא שם", מובילה את הסדרה "מונה" שבמידה רבה מבוססת על חוויותיה כצעירה ערביה מודרנית בתל אביב ההוללת.

 

פסטיבל Other Israel הוא יוזמה של אשת העסקים הישראלית-אמריקנית קרול זייבר, הידועה כתומכת גדולה ביצירות מתוצרת כחול לבן ועומדת מאחורי מרכז הקולנוע הישראלי ב-JCC מנהטן אותו מנהל אייזק זבלוקי.

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים