שתף קטע נבחר

לראשונה בישראל: נפת יין מטה יהודה תקבל סימן מסחרי

בדיוק כמו בורדו וטוסקנה: היקבים בנפת היין מטה יהודה קיבלו ממשרד המשפטים אישור לרישום סימן מסחרי, ולראשונה בישראל תוכר נפת יין (אפליסיון) משפטית

אזורי יין נחשבים ומוערכים בעולם כמו בורדו, בורגון, טוסקנה, ריוחה, פיימונטה ועוד, ידועים בזכות הגפנים האיכותיות ושיטות הפקת היין הייחודיות שלהם. נפות יין אלו זוכות לציין את שם האזור על תווית הבקבוק, כחותמת איכות ליין.

הסמל של נפת יהודה ()
תו איכות

ועכשיו גם אצלנו: לראשונה בישראל יוכר אזור מטה יהודה כנפת יין (Appellation) ויקבל חותמת לאיכות יוצאת הדופן של הענבים הגדלים באזור. יקבים המגדלים ענבים באזור הזה יזכו לחותמת בלעדית.

 

לאורך ההיסטוריה היו הכרמים והיקבים בשטחי המועצה אזורית מטה יהודה חלק בלתי נפרד מהנוף, ואזורי גידול הגפנים שבמטה יהודה הם מהאיכותיים במדינת ישראל. בימים אלה, משרד המשפטים בישראל אישר סימן מסחר לאזור "יקבי יהודה,, והכורמים, יצרני היין והמועצה האזורית מטה יהודה הפכו לחלוצי איכות בתחום היין במדינת ישראל.

 

סימן המסחר החדש יוכל להופיע על תווית של כל יין, שלפחות 85% מהענבים שבו גדלו בגבולות האזור שסומן במפה, שהוגשה כחלק מן הבקשה שאושרה. היקבים שעומדים בקריטריונים שהוגדרו בבקשה למשרד המשפטים, יוכלו לפנות לוועדה ייעודית שהרכבה הוגדר בתקנון, ובמידה ויעמדו בתנאים, יוכלו לשלב הסימן המסחרי על גבי הבקבוקים.

הסמל של נפת יהודה ()

שביל היין של יהודה: מצוינות זוכה להכרה

תעשיית היין האזורית של מטה יהודה מהווה מקור פרנסה למאות משפחות ועשרות משקים חקלאיים, ומשמשת עוגן תיירותי למרחב כולו. היין הפך לחלק מהתרבות של תושבי האזור ובכל יום מחדש מממשים מאות ייננים, כורמים וחקלאים ברחבי מטה יהודה את חזון "נפת היין", בחדוות יצירה והנאה צרופה.

 

לא מעט מהישובים באזור זה קרויים בשמות של זני גפנים, אבל מלבד אלמנט היין, יש לעמק האלה גם פן היסטורי - הסיפורים על דוד וגוליית, ואפילו על שמשון הגיבור, התרחשו ממש כאן. בעידן המודרני האזור הזה היה ביתם של הכרמים הראשונים של ההתיישבות היהודית בישראל, שניטעו אחרי הכרמים הראשונים של הברון רוטשילד.

 

עשרות היקבים ברחבי אזור מטה יהודה הפכו לא מכבר לשם דבר בתעשיית היין הישראלית. כבר למעלה מ-25 שנה שהמועצה האזורית מטה יהודה, החולשת על רוב אזורי הגידול של יהודה, משתפת פעולה עם יקבי האזור לקידום תעשיית היין והתיירות האזורית. במסגרת שיתוף פעולה זה הוקם מועדון היין האזורי "יקבי יהודה", במסגרתו מתקיים מעל 20 שנה פסטיבל יין אזורי, וכן פותחה דרך יין העוברת בין היקבים והכרמים במרחב.

 

במרץ 2017 נפגשו חברי מועדון "יקבי יהודה" והסכימו על הגשת בקשות רשמיות למשרד המשפטים להכרה כנפת יין. בשלב ראשון פנתה המועצה למומחים שונים במטרה לקבל סקירות מקצועיות אודות אזור יהודה, בדגש על נושאי גידול הענבים, ההיסטוריה והגיאוגרפיה. בעקבות סקירות מקצועיות אלו הוחלט להגדיר את גבולות אזור היין באופן מצומצם ומדויק ככל הניתן, ולחלק את שטחו לשני אזורי משנה, אשר יבטאו את השונות הפנימית הקיימת בתוך האזור, על אף מרכיביו ההומוגניים הכלליים.

 

בראשית שנת 2018, על סמך חוות דעת המומחים, הוגשו למשרד המשפטים הבקשות הרשמיות לרישום סימן מסחר מאשר: Certification Mark, בהתאם למודל של "העולם החדש" של היין (כמקובל במדינות כמו ארצות הברית, צ'ילה ואוסטרליה), וכן בקשה לכינוי מקור - Appellation of Origin, בהתאם למודל "העולם הישן" (כמקובל בצרפת, איטליה וספרד), והכל בהתייחס ליינות המיוצרים מענבים הגדלים באזור המוגדר. שתי הבקשות מתייחסות לאזור היין "יהודה" ולאזורי המשנה: "הרי יהודה" (שטח ההר הגבוה, ללא מדבר יהודה) ו"מורדות יהודה" (השטח שממערב להרי יהודה, בין קווי גובה 300-400 לשפלת החוף התיכונה).

 

מבציר 2019 והלאה צפוי קהל צרכני היין בישראל ובעולם לפגוש בסימן מזהה ייחודי זה על תוויות בקבוקי היין של יקבי האזור, סימן המעיד ומבטיח כי היין יוצר מענבים משובחים אשר גדלו בתחומי אזור היין האיכותי של "יהודה", או באחד מאזורי המשנה שלו "הרי יהודה" או "מורדות יהודה".

 

ניב ויזל, ראד הועצה האזורית מטה יהודה, מסר בתגובה: "ההכרה בסימן המסחרי של נפת יהודה מהווה הישג חסר תקדים עבור המועצה, התיירות ובעיקר היקבים בתחומה. הצלחנו יחד, לאחר מאמצים רבים, להוביל להכרה במטה יהודה כפנינה ייחודית שתוצרתה עושה פלאים ברחבי העולם. תודה לבעלי המשקים והיקבים על המסירות. זה הזמן להתמלא בגאווה וללגום כוס יין מיקבי מטה יהודה".

 

חוגגים יין ומוזיקה

לראשונה השנה, יחבור פסטיבל היין הוותיק של אזור מטה יהודה לאירוע התרבות המקומי "נאמן למקום", אשר כל האמנים המשתתפים בו הם תושבי האזור. במשך ארבעה סופי שבוע יתקיימו אירועי יין בשילוב חוויות ומפגשי תרבות, מוזיקה ואמנות בהובלתם של אמנים ויוצרים תושבי מטה יהודה, לצד חגיגת יין במיטבה, אשר תאפשר לחובבי יין מכל רחבי הארץ להכיר מקרוב את העשיה הייננית הענפה באזור, את החקלאות, היקבים והאנשים העומדים מאחורי היין, וכמובן את שלל היינות האזוריים, שזוכים להצלחה רבה בארץ ובעולם.

 

אירוע הפתיחה של הפסטיבל יתקיים ביום חמישי, 5 בדצמבר, במיני ישראל. כל 30 היקבים המשתתפים בפסטיבל יגיעו עם היינות הנבחרים שלהם לחגיגת יין אמיתית שלא כדאי להחמיץ. המבקרים יוכלו לטעום ממבחר יינות משובחים מכרמי האזור ולהכיר את הייננים ובעלי היקבים, סביב שולחנות בר עם מוזיקה ולנשום אוויר צלול לנופם של הרי ירושלים.

מחיר כניסה: 60 שקלים, כולל כוס יין וטעימות ללא הגבלה.

 

בארבעת ימי שישי של הפסטיבל יתקיימו סיורי יין מודרכים שישלבו ביקור בשלושה יקבים שונים בכל פעם, עם טיול בין נופיו התנ"כיים של מטה יהודה.

מחיר סיור: 100 שקלים לאדם.

 

היקבים המשתתפים בפסטיבל: יקב יפו, יקב רוגלית, יקב קלע דוד, יקב עמק האלה, יקב משק יין הנס שטרנבך, יקב לה טרה פרומסה, יקב נבו, יקב רמ"א, יקב סוסון ים, יקב רביב, יקב קטלב, יקב ספרה, יקב צפרירים, יקב שריגים, יקב עגור, יקב מטלר, יקב הדר, יקב קסטל, יקב כרמא, יקב מצודה, יקב יהודה, יקב ענתות, יקב צובה, יקב גיזו, יקב נבות, יקב כרם ברק, יקב שורק, יקב ברבדו, יקב טפרברג, יקב מוני, יקב צרעה, יקב פלם ויקב קדמא.

 

לפרטים נוספים והרשמה לסיורים: מחלקת התיירות מטה יהודה, 8108*  

 

 

 

 

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
לראשונה בישראל: נפת יין מטה יהודה תקבל סימון מסחרי
מומלצים