שתף קטע נבחר

מי אוסף את הילד מהגן? האבות של היום יוצאים מוקדם יותר מהעבודה

בשנים האחרונות אנו עדים לשינויים במושג האבהות שמתבטאים גם בשוק העבודה. אבות רוצים לצאת מוקדם יותר הביתה ולבלות יותר זמן עם הילדים והמשפחה. מה גרם לזה ומה חושבים המעסיקים?

בשיתוף Alljobs

 

"אבא הלך לעבודה, הלך הלך אבא, ישוב עם צאת הלבנה": שירי ילדים ממחישים לנו בדיוק רב איך נראתה שגרת יומם של אבות בעבר. ואכן, זו היתה המציאות עד לפני מספר שנים - אבות קרייריסטים היו חוזרים הביתה אחרי שהילדים כבר ישנים.

 

>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו 

 

היגיינה במשרד - 5 מקומות שבהם אתם חולקים חיידקים עם הקולגות

שכירים? בדקנו מה תקציב המתנות לחג שתקבלו

6 טיפים שיעזרו לכם לנהל זוגיות במקום העבודה ולהישאר בחיים

  

גם היום רוב האבות לא חוזרים הביתה מוקדם, אבל יותר ויותר אבות כן מוציאים ילדים מהמסגרות, מקנחים אפים מנוזלים בגינות ומכינים ארוחות ערב. זה נפלא כמובן, גם משום שנוכחות האב חשובה לקשר שבינו לילדיו, וגם כי היא מאפשרת לשינוי בעולם התעסוקה עבור נשים. כשאבות לא מתביישים להיעדר מהעבודה כשהילד חולה או לצאת מוקדם כדי לאסוף מהמסגרות, הנשים שלהן יכולות לעבוד עוד שעה ולהרחיב את המשרה שלהן באופן שעשוי לפתח את הקריירה שלהן למשהו שהוא מעבר ל"משכורת שנייה".

   (צילום: shutterstock)
"אבא הלך לעבודה, הלך הלך אבא". ישוב עם צאת הלבנה?(צילום: shutterstock)

אז איך זה שיותר גברים כן יוצאים מוקדם יותר מהעבודה?

ייתכן ששינויים שהתרחשו בשנים האחרונות השפיעו על הלגיטימציה של גברים בישראל לדרוש מהמעסיקים שלהם את האפשרות לאזן בין הבית לעבודה. הנה כמה דוגמאות:

 

1. שני הורים עובדים - בעבר, מצב שבו רק הגבר יוצא לעבוד בזמן שהאישה נשארת בבית לטפל בילדים ובתחזוקת הבית היה שכיח יותר, וכיום המודל הזה כמעט ולא קיים (ובינינו, גם לא אפשרי מבחינה כלכלית). ברוב הבתים נהוג שיש שני הורים מפרנסים.

 

2. נשים קרייריסטיות - יותר נשים משקיעות כיום בפיתוח הקריירה שלהן ותופסות תפקידים בכירים ששואבים מהן זמן רב וגורמים להן להיות פחות בבית. לכן הגבר חייב להיות עם הילדים בחלק גדול יותר מהזמן.

 

3. זוגות גרושים - אחוז הזוגות הגרושים גבוה מן העבר וחלוקת המשמורת על הילדים מחייבת אבות גרושים לצאת מוקדם יותר בחלק מן הימים.

 

4. הורות משותפת ויחידנית - יותר ויותר זוגות חד מיניים מביאים לעולם ילדים ומגדלים אותם לבדם או בהורות משותפת. כמו כן, רווקים ורווקות שמביאים ילדים ומגדלים אותם לבד, או חולקים משמורת.

 

5. אבהות חדשה - האבות של היום רוצים להיות יותר מעורבים בחיי הילדים ובחיי המשפחה, גם אם הם לא חייבים. הנשים מצידן, דורשות יותר מהבחינה הזאת מהאבות של היום, ומצפות מהם להיות יותר מעורבים ויותר בבית.

   (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)
  

"יוצאים מוקדם אבל ממשיכים לעבוד מהבית"

ליליה פאוקר, מנהלת פעילויות מיון, השמה ומיקור חוץ ב-AllJobsMatch, רגילה לקבל דרישות מיון מועמדים ממעסיקים רבים, מכל תחומי התעשייה. לטנתה, יש פתיחות רבה יחסית מצדם של המעסיקים בנוגע לגמישות בשעות העבודה של אבות. המגמה בולטת בעיקר בארגונים גדולים אשר פתוחים יותר לנושא מאשר בעסקים קטנים, בהם יש יותר נוקשות. "אבות אכן יוצאים מוקדם בחלק מן השבוע כדי להיות עם הילדים ומשלימים את השעות האלו בימים אחרים, או ממשיכים לעבוד מהבית".

 

לדברי ליליה, אמהות צעירות מעלות את הנושא עוד בראיונות העבודה, בעוד שהגברים לא מעלים את הנושא בכלל.

 

נקודה מעניינת נוספת שמעלה ליליה היא כי "בעיני מעסיקים, העובדה שגבר הוא אבא צעיר זה מצטיירת אפילו כיתרון, כי מדובר באדם יציב ומיושב יותר, עם צורך בפרנסה קבועה. זאת, לעומת אמהות צעירות אותן חלק מהמעסיקים פוסלים בעקבות נושא הגמישות".

 

לסיכום, אנחנו עדיין רחוקים משוויון מלא בין אמהות ואבות צעירים מבחינת האיזון בין גידול הילדים וניהול הקריירה, אבל אי אפשר להתעלם מכך ששיחות מסדרון בין גברים בעבודה הוחלפו משיחות על טכנולוגיות וספורט, לשיחות עם שאלות כמו: "הוא ישן כבר לילה שלם?", "כמה שעות מסך אתם מרשים לילד ביום?", ועוד. רק זה, כשלעצמו, יכול ללמד על המעורבות הגוברת של האבות והלגיטימציה לכך במקומות העבודה.

 

הכותבת היא מנהלת תוכן בנושא עבודה וקריירה ב-AllJobs

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
האבות של היום זה לא האבות של פעם
צילום: shutterstock
מומלצים