1 צפייה בגלריה
דניאל וניקול עטיה בתגלית
דניאל וניקול עטיה בתגלית
דניאל וניקול עטיה. התפללו באותו בית כנסת ולא היה להם מושג
(צילום: סלפי)

כשג'נה ליסט, צעירה יהודיה מקולורדו, הגיעה לישראל לראשונה בחייה בשנת 2013 במסגרת פרויקט "תגלית", היא ציפתה להכיר חברים חדשים ולהתחבר לשורשיה. לרגע היא לא חשבה שתמצא את אהבת חייה. אך במטוס, בדרך לארץ, חבר נוסף בקבוצה בשם בריידן הציע לה את מקומו ליד החלון, והשאר היסטוריה. "האמת היא שלא חשבתי שלמצוא זוגיות עם יהודי זה כל כך חשוב", סיפרה ג'נה השבוע. "כשחשבתי על העתיד, הנחתי שתמיד אוכל ללכת לבית כנסת או לחגוג את מועדי ישראל גם עם בן זוג שאינו יהודי. לפני בריידן יצאתי רק עם בחור יהודי אחד". השניים נישאו באוגוסט 2016 וכעבור שנתיים נולדה בתם קאיה. "אני הכי מחכה שהיא תהיה מספיק גדולה בשביל שניקח אותה איתנו לטיול משפחתי בישראל", היא הוסיפה.
פרויקט "תגלית", שמציין בימים אלו 20 שנים להקמתו, הוא הזדמנות חד-פעמית עבור צעירים יהודים מכל רחבי העולם לפגוש צעירים יהודים אחרים. חלקם מגיעים ממקומות שבהם יש מעט יהודים, וכך בשקט-בשקט פרוייקט "תגלית" הפך להיות מפעל של שידוכים יהודיים ענקי, שהביא לעולם מאות זוגות של צעירים יהודיים שהכירו במהלך הסיורים בישראל. חלקם הכירו והתאהבו לעיתים כבר בטיסה בדרך לארץ, אחרים במהלך הסיור בארץ, או כמו במקרה של ג'נה ובריידן - בטיסה חזרה.
על פי נתוני "תגלית" לא פחות מ-20% מבוגרי התכנית נישאים לבוגרים אחרים של התכנית. ב"תגלית" מסבירים את התופעה בכך שרבים מהם חיים בקהילות קטנות ומתקשים למצוא שידוך מבית טוב שיאפשר להם להמשיך לקיים אורח חיים יהודי ולגדל כך את ילדיהם. בנוסף, ממחקרים שערכו בפרויקט נמצא כי כמעט 80% מהבוגרים בוחרים לגדל את ילדיהם כיהודים, לעומת 60% מקרב אלו שלא השתתפו בתכנית.
"כשהגעתי לתגלית התאהבתי פעמיים: התאהבתי בניקול, והתאהבתי בישראל", מסכים דניאל עטיה מריו דה-ז'נרו. ניקול, אשתו, הוסיפה כי הם למעשה חיו אחד ליד השנייה, אך מעולם לא נפגשו. "התברר לנו ששנינו הלכנו לאותו בית הכנסת בריו דה ז'נירו – אבל מעולם לא הכרנו", היא אמרה וצחקה. "כשהגענו ל'תגלית' הכרנו את ישראל שמעבר לדת. הכרנו את התרבות, החברה, הצעירים, המוזיקה. זה לא היה תורה ובית כנסת. זה עשה לנו חשק. עלינו לארץ מתוך הבנה שאנחנו רוצים לגדל את ילדינו במקום בטוח".
ב'תגלית' מתגאים מאוד ביכולתם לחבר בין צעירים יהודים וברקורד של אלפי שידוכים מוצלחים. "'תגלית' היא כיום הגשר העיקרי שמחבר צעירים יהודים אלה לאלה ואת כולם לישראלים", הסביר גידי מרק המנכ"ל. "אנחנו לא מפסיקים להשתאות מהאלפים שמצאו אצלנו אהבה, שלא לדבר על אהבה חדשה למדינת ישראל. בהקשר זה אולי ניתן להבין את המשפט הפופולרי בקרב משתתפי 'תגלית': 'סיור זה שינה את חיי'".
"אם לא הייתי משתתפת בתכנית, החיים שלי כנראה היו נראים אחרת. לא הייתי פוגשת את בעלי, לא הייתי לוקחת חלק בקהילה היהודית המדהימה שלנו בפלורידה. לא הייתי צוברת את החוויות והתובנות שמלוות אותי מאז מדי יום ויום. המורשת היהודית היא שהצליבה את הדרכים של בריידן ושלי, ועל כך אנחנו מוקירים תודה", סיכמה ליסט.