שתף קטע נבחר

מתי ואיך לבקש העלאה בשכר?

"יש לי וותק", "אם לא תעלו את השכר אתפטר", "שכר הדירה שלי עלה". האם כל סיבה לבקשת העלאה מציירת אתכם כעובדים בעלי ערך? למדו איך לבקש העלאה באופן שעושה לכם על הדרך, גם יחסי ציבור מוצלחים

בשיתוף AllJobs

 

מכירים את התחושה הזו, כשאתם יוצאים משיחת משוב חיובית ואז זה מכה בכם "לעזאזל, זה היה עיתוי מושלם לבקש העלאה". אז אתם לא לבד. זה קרה לכולנו. ואולי בגלל שזהו עיתוי באמת מוצלח לבקש העלאה מהבוס/ית שלכם.

 

במאמר שכתבה ג'יין בארט, יועצת פיננסית בכירה למגזין Fast Company, עולות שאלות שכל אחד מאיתנו צריך לשאול את עצמו בנוגע לשכר, כמו למשל - למה אנחנו לא מבקשים העלאה כשידנו על העליונה (ביצועים מחמיאים, שביעות רצון מהתפקיד). במקום זאת, אנחנו מחכים עד שנהיה מתוסכלים, שחוקים או בצורך דחוף לעוד כסף ולשינוי אווירה.


אילוסטרציה קריירה (צילום: shutterstock)
זכרו שהתזמון הוא הכל. (צילום: shutterstock)

בארט ניהלה צוותים בלמעלה משלושים מדינות שונות וניהלה אינספור שיחות על ביצועים ותגמולים וצברה מספיק ידע כדי לפרט לפנינו את הסיבות שבגינן לא כדאי לבקש העלאה (תמשיכו לקרוא, יש בהמשך גם סיבות מעולות כן לבקש העלאה).

 

1. מצב כלכלי לחוץ

לרובנו יש תקופות מאתגרות מבחינה כלכלית - שכר הדירה עלה, הארנונה לא מרחמת והרכב צריך טיפול שעומד לפתוח עוד תיבת פנדורה. בארט טוענת כי מבחינת המעסיק, זו אינה סיבה טובה לבקש העלאה "אדם זה הועסק ושולמה לו אותה משכורת במשך תקופה טובה. האם שכר הדירה היה יקר מדי? אולי. האם העובד חווה משבר פיננסי הרסני? יתכן. עם זאת, אי יכולת לשלם שכר דירה לא נבעה מהכסף שהעובד הרוויח, אלא מהאופן בו הוא ניהל את כספו".

 

 למעשה, בארט טוענת שבקשת העלאה בגין קושי כלכלי, עשויה לגרום למעסיק להטיל ספק בשיקול הדעת שלכם, או בעצם, לסמוך עליכם פחות. ברור שיש המון סיבות לא צפויות בחיים ולכן כל מקרה לגופו. יחד עם זאת, אם אין מקרה חריג בחייכם, אולי כדאי לחפש סיבה טובה יותר, שתניע את המעסיקים שלכם להעניק לכם תגמול כספי גבוה יותר, בצורה שגם מחזקת לכם את התדמית.

אילוסטרציה קריירה (צילום: shutterstock)
מתי ואיך לבקש העלאה בשכר?(צילום: shutterstock)

2. ותק בארגון

בארט טוענת כי הסיבה השנייה שבגינה לא כדאי לבקש העלאה היא פשוט בגלל שצברתם וותק "פעם אחר פעם שמעתי עובדים אומרים, 'הייתי כאן שנתיים, אז הגיע הזמן שאקבל העלאה.' קביעות לא מצדיקה העלאה. תרומות וערך כן."

מסיבה זו היא מציעה לא לנהל משא ומתן על משכורת בגלל ש"הגיע הזמן" או כי אתם נמצאים בחברה יותר זמן ממישהו שמרוויח יותר מכם. הרעיון שעומד מאחורי זה הוא שהדרישה שלכם אמורה להיות מגובה בערך שאתם מעניקים בחברה ולא בזמן השהייה שלכם בין כותליה.

 

3. אולטימטום

בארט מציעה לא לאיים בפיטורין כדי לקבל העלאה. "אם אתם מתכוונים לאיים בפרישה אם לא תקבלו העלאה, עדיף שתארזו את החפצים שלכם. אף אחד לא אוהב אולטימטומים." וכן, אולטימטום הוא דבר מאיים שמעורר אנטגוניזם כמעט מיידי אצל הצד השני. לכן, אם אתם לא באמת מוכנים לקום וללכת במידה ובקשתכם לא תתקבל, אל תעשו זאת. משא ומתן על שכר מוצלח מבוסס על מי שאתם ועל הערך שאתם מספקים להצלחה המתמשכת של החברה.

 

עכשיו כשאתם יודעים איך לא לבקש העלאה, בארט מספקת שלושה דברים חשובים שתמיד כדאי לעשות לפני שמבקשים העלאה.

 

3 דברים שכדאי לעשות לפני שמבקשים העלאה

ערכו את המחקר שלכם. בארט ממליצה לגלות כל מה שאפשר לגבי הנהוג בתחום שלכם. "בררו כמה מקובל לשלם לפי כל הפרמטרים האפשריים בנוגע לנורמות התעשייה לגבי תפקידכם, כולל כמה מרוויחים אנשים מעליכם, תחתיכם וסביבכם". מבחינתה, שקלול כל הנתונים יכול לתת לכם תמונה ברורה ובעיקר ביטחון ושלמות עם הבקשה שלכם.

אישה עבודה קריירה  (צילום: shutterstock)
עקבו אחר התרומות שלכם בתפקידכם הקיים וחשבו כיצד תוכלו לתרום יותר בעתיד(צילום: shutterstock)

הכינו את הקייס שלכם

"אתם טובים במה שאתם עושים - עכשיו הגיע הזמן להוכיח את זה." אומרת בארט. ובעצם, מסבירה לכם איך להכין את הקייס שלכם לבקשת ההעלאה. "עקבו אחר התרומות שלכם בתפקידכם הקיים וחשבו כיצד תוכלו לתרום יותר בעתיד. היכנסו לפגישה עם ניצחונות ברורים והישגים גדולים. הזכירו לממונים עליכם כמה אתם בעלי ערך על ידי הצגת תוצאות מדידות. מה שאתם באמת עושים זה לתת להם את היכולת לבצע את בחינת ההערכה שלכם בעצמם".

 

חזקו את הקשר עם המנהל/ת שלכם

בארט מסבירה את חשיבותו של קשר טוב ביניכם לבין הממונה עליכם, כי בעת בקשת העלאה, הוא או היא יוכלו לעזור לכם בהשגת המטרה. "אם יש לכם קשר טוב עם המנהל, הוא יכול לנהל משא ומתן עם משאבי אנוש ו / או הגורם הבכיר יותר, מטעמכם. אם אין לכם קשר טוב, תצטרכו לעבוד הרבה יותר קשה כדי להראות את הערך שלכם, ומילת המנהל יכולה לערער את כל העבודה הקשה שתשקיעו".

 

ולסיכום, זכרו שהתזמון הוא הכל. היו אסטרטגיים ועשו שיעורי בית כדי להבין כמה אתם שווים וכמה אתם יכולים לדרוש. יחד עם זאת, היו סבלניים והבינו שבמקרים מסוימים עשויים לחלוף חודשים בין הצגת הטיעון שלכם לבין קבלת ההעלאה בפועל.

 

בשיתוף AllJobs

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים