במה נהגנו: מיני קופר SE
מתחרים: פיז'ו 208e, רנו זואי, אופל קורסה-e, הונדה-e
מתי אצלנו: אפריל
מחיר משוער: 210 אלף שקל
בעד: עיצוב, יכולת דינמית
נגד: טווח, אבזור בטיחות
בגדול: מיני קופר SE, היא מכונית חשמלית ראשונה בייצור סדרתי למותג הבריטי שבבעלות ב.מ.וו, על בסיס גרסת 3 דלתות של הדגם המוכר. מיני אומנם הציעה יחידה חשמלית כבר לפני יותר מעשור, אבל מדובר היה בייצור מוגבל של כ-500 יחידות לטובת ניסוי רחב היקף בקליפורניה וניו-יורק. ניסוי שהסתיים בקול ענות חלושה עקב טענות לבעיות טווח, טעינה, שימושיות ומגבלות אחרות שאפיינו את תחילת הדרך של תעשיית הרכב החשמלי. ובכל זאת, מדוע המתינו עד עתה?
לדברי ב.מ.וו, רק כעת התאפשר להשלים את הפרויקט תודות לטכנולוגיית סוללות מתקדמת המאפשרת טווח ראוי מבלי לגרוע יותר מדי נפח מסביבת הנוסעים ו-או תא המטען במכונית קטנת המידות. אפשר להוסיף בהקשר זה כי תקנות זיהום האוויר המחמירות באירופה ובעיקר אלה שנכנסות לתוקפן השנה, כמעט ומחייבות את היצרניות להציע (גם) גרסה כזו כדי לשמור על ממוצע פליטה נמוך של צי הרכב במטרה להקטין ככל הניתן את תשלום ה"קנס".
מצד שני, ההמתנה הארוכה מציבה אותה כיום מול סוללת מתחרות חדשות שרק כעת מצרפות דגמים חשמליים קטנים לארסנל, ועושות זאת במהירות שיא ותגי-מחיר תחרותיים מאוד. למשל רנו, פיז'ו ואופל אצלנו, ובאירופה אף הונדה e הדומה מבחינת מפרט ומחיר.
עיצוב ותא נוסעים: בדרך לחשמל עברה המיני שלוש-דלתות עם שינויים עיצוביים צנועים יחסית, המסתכמים בסבכה קדמית ייעודית (ללא פתחי אוורור), פגוש אחורי שונה (ללא יציאת מפלט), וחישוקי "17 בעיצוב ייחודי. אין ספק כי המראה המוכר של מיני נראה טוב למרות שעברו יותר משש שנים מאז הוצגה לראשונה בגרסתה זו, אך יש תחושה כי ניתן היה להשתדל יותר ביצירת בידול מול גרסאות רגילות. באותה הזדמנות אפשר היה גם לוותר על כונס האוויר חסר הייעוד בקדמת מכסה המנוע.
תא הנוסעים מציג שינויים קטנים אף יותר, המסתכמים בלוח מחוונים דיגיטלי עם תצוגת נתוני צריכה וטווח חשמלי, בלם-חניה חשמלי ומתג הנעה בצבע צהוב. תמיד אהבנו את סביבת הנהג של מיני, אבל אחרי כל כך הרבה שנים של מראה כמעט-אחיד הגיע הזמן לשינוי, בעיקר כשמדובר בדגם פורץ דרך. כך למשל אפשר כבר לוותר בשם הקידמה על מספר מתגים בקונסולה המרכזית, ואפילו על חוגת השליטה שלא באמת נחוצה כאן.
המושבים נוחים ותומכים היטב עם טווח כיוון נדיב להגה ותנוחת נהיגה משובחת, אך שדה הראיה מצומצם עקב שטחי חלונות קטנים וקורה A רחבה. בצד החיובי נזכיר שמרחב המחיה לשני נוסעים מאחור זהה למיני רגילה וכך גם נפח תא המטען (211 ליטר), אך אבזור הבטיחות המקורי צנוע ומסתכם בבלימה אוטונומית, זיהוי תמרורים ותאורה דינמית. אין כאן מערכת אקטיבית לתיקון סטייה מנתיב או בקרת שיוט אדפטיבית שלדברי ב.מ.וו לא היה לשלב במערכת ההנעה.
יחידת הנעה וביצועים: הקופר SE מקבלת את המנוע החשמלי של ה-i3S עם נתונים מאוד נאים של 184 כ"ס ו-27.5 קג"מ, 8 כ"ס וקג"מ אחד פחות מקופר S בעלת מנוע בנזין מוגדש כמקובל ביחידת הנעה חשמלית, זמינות הכוח העובר לגלגלים הקדמיים מיידית, אבל במפתיע, ההאצה הראשונית פחות נמרצת מהמקובל ביחידות דומות ואינה "מתיישרת" מול דף הנתונים (3.9 שניות ל-60 קמ"ש, 7.3 שניות ל-100). ב.מ.וו מסבירים כי דאגו להגבלת כוח המנוע - באמצעות מחשב הניהול - בזמן זינוק מהמקום כדי לשמור על שלמות תמסורת וצמיגים. מאידך, התאוצה לינארית מהמקובל ולא נרשמה דעיכה אופיינית לקראת מהירות תלת-ספרתית בדומה לדגמים מקבילים.
כמו בדגמי הבנזין הרגילים, גם כאן קיים בבורר מצבי הנהיגה, עם תוספת מצב "ירוק+", חסכוני במיוחד שאינו מאפשר הפעלת מזגן על-מנת להאריך את הטווח למקסימום. המהירות המרבית מוגבלת אלקטרונית בכל מקרה ל-150 קמ"ש, כדי למנוע התרוקנות מהירה מדי של המצברים במהירות גבוהה.
למערכת הטעינה הרגנטיבית המשמשת להאטה ובאותו זמן לטעינת הסוללה יש שני מצבים ניתנים לבחירה באמצעות מתג בחלקה התחתון של הקונסולה בדומה לדגמים חשמליים אחרים, חלקם אף מציע מנופים מאחורי ההגה ומספר גדול יותר של מצבים - כפי שכנראה יציעו כל כלי הרכב החשמליים בעתיד. הראשון מהשניים כמעט ואינו מורגש והשפעתו על הטעינה כנראה נמוכה, אך השני חזק מאוד, מאפשר מעשית ויתור כמעט מוחלט על שימוש בדוושת הבלם אך לעיתים חזק-מדי. יש בהחלט מקום למצב ביניים.
מצברי ליתיום-יון בקיבולת 32.6 קוט"ש מאפשרים טווח נסיעה צנוע יחסית שנע רשמית בין 235 ל-270 ק"מ. במהלך נסיעת ההתרשמות נראה היה כי נסיעה עירונית תעניק כ-200 ק"מ של טווח ריאלי, בעוד נסיעה בכבישים מהירים עם צריכת חשמל מוגברת תצמצם את הטווח עוד יותר. מדוע טווח קטן יחסית למקובל כיום? בעיקר עקב הבחירה במערך מצברים קומפקטי הנובע מייעוד עירוני בעיקרו. יתרון נוסף של גישה זו מתבטא בעליה צנועה במשקל העצמי, עם תוספת של של 145 ק"ג בלבד לעומת מיני קופר S. כדי להכניס דברים לפרופורציות, העלייה במשקל פיז'ו 208 חשמלית לעומת גרסת בנזין, כפול מכך.
יתרון נוסף של המצברים הקטנים הוא כמובן זמן טעינה קצר יותר, בעיקר בשימוש בעמדות טעינה רגילות (11DC) עם משך טעינה מלאה העומד על כ-3.5 שעות. עמדת טעינה מהירה (50DC) תאפשר למלא מצברים ל-80% (כ-160 ק"מ) תוך 35 דקות.
נוחות והתנהגות: עליית המשקל אכן צנועה, אבל עדיין מהווה תוספת של כ-10% ודורשת הקשחת מיתלים. במכונית עם בסיס גלגלים קצר יחסית כמו המיני, נוחות הנסיעה אינה יכולה לצאת נשכרת מכך. התוצאה היא קושי בספיגת בורות, מהמורות ושיבושים עירוניים בעיקר.
עם זאת, חלוקת המשקל כאן אופטימאלית (50-50 לפנים-אחור, 40-60 בגרסאות רגילות) ומרכז הכובד נמוך ב-3 ס"מ. כך שלמרות הגבהת המרכב (1.5 ס"מ, נדרשה להתקנת יחידה חשמלית) היכולת הדינמית המוכרת של המיני אינה הולכת לאיבוד. ואם כבר, נראה שאפילו משתפרת כאן וטובה משמעותית מהדגמים הגדולים יותר של המותג שאיבדו מעט מהקסם ה"קארטינגי" המפורסם של מיני. לכך מסייעת גם מערכת הגה מדויקת עם משקל טוב.
סיכום: מיני בחרה שלא להעניק לקופר SE מראה מיוחד בחוץ או בפנים, שונה - ולא בניואנסים - מגרסאות הרגילות, זו בחירה מודעת והיא אינה היחידה לעשות כך. המטרה היא כמובן לשמר את הקהל הנאמן ולאפשר לו לעשות את הצעד לכיוון החשמל מבלי להסס יותר מדי. אלא שלצד הבחירה המובנת בשמרנות מסוימת, המיני פשוט ותיקה למדי ולפחות תא הנוסעים וסביבת הנהג בה זקוקים לעדכון. במפתיע, היא סובלת מאבזור בטיחות וטווח נסיעה צנועים.
במקביל, הקופר SE בדומה לכל דגמי המותג נהנית מעיצוב אלמותי ותהילת עבר יוצאי דופן. ולכן, אין לנו ספק שהמיני החשמלית תקסום ללקוחות המכורים של המותג, ויש לא מעט כאלה. וזו תהיה בחירה אופנתית ראויה במיוחד אם הם משתמשים בה בעיקר לטווחים קצרים, כרכב שני - או אף שלישי - בבית.
מדובר גם בתוספת מבורכת לאולם התצוגה של מיני, שלא ראה בשנים האחרונות יותר מדי חידושים. אבל כחשמלית היא עשוי להתקל בתחרות מאוד קשה מול דגמים זולים, מאובזרים ושימושיים ממנה. וכנראה גם זולים יותר. קל זה לא יהיה.
  • מנוע: חשמלי
  • מצבר: ליתיום-יון 32.6 קוט"ש
  • הספק / מומנט: 184 כ"ס / 27.5 קג"מ
  • הנעה: קדמית
  • אורך: 384.5 ס"מ
  • רוחב: 172.7 ס"מ
  • גובה: 143.2 ס"מ
  • בסיס גלגלים: 249.5 ס"מ
  • משקל: 1,440 ק"ג
  • נפח תא מטען: 211 ליטר
  • 100-0 קמ"ש: 7.3 שניות
  • מהירות מרבית: 150 קמ"ש
  • כריות אוויר: 6
  • דירוג בטיחות (Euro NCAP): ארבעה כוכבים
  • מחיר משוער: 210 אלף שקל