שתף קטע נבחר

צילום:  AFP, EPA

פרץ גזענות עולמי: "פה לא משרתים סינים"

אלה ימים קשים להיות סיני בעולם. בתי קפה ומסעדות תולים שלטי "אין כניסה לסינים", אסייתים סופגים עלבונות באוניברסיטה ובקניון: "אתם הבאתם את הווירוס". בעיתונים מפרסמים כותרות חסרות רגישות: מ"אזהרה צהובה" ועד בדיחות על דגל סין, דובי פנדה ונגיף Made in China

נגיף הקורונה הסיני שמתפשט בעולם מביא בשבועות האחרונים גם להתפשטות וירוס מסוכן אחר: הגזענות נגד סינים בפרט ואסייתים בכלל. מסעדות בדרום קוריאה, יפן, וייטנאם והונג קונג סירבו להכניס לקוחות סינים, אינדונזים הפגינו ליד מלון בארצם וקראו לסלק ממנו אורחים סינים, ועיתונים בצרפת ובאוסטרליה פרסמו כותרות גזעניות וספגו ביקורת.

 

נגיף הקורונה – סיקור נרחב ב-ynet:

בחזרה מסין, בלי בדיקה בנתב"ג

מקרה מוות בפיליפנים הראשון מחוץ לסין

כך הסתננתי לאזור האסור שבו פרץ הנגיף

ישראל סירבה להכניס 35 סינים

משרד החוץ לישראלים בסין: לעזוב בהקדם

 

סטודנטים נוחתים ב אינדונזיה חזרו מ ווהאן סין נגיף קורונה (צילום: AFP PHOTO / INDONESIAN EMBASSY)
מרססים נוסעים שחזרו מווהאן, מוקד התפרצות הנגיף, ונחתו באינדונזיה(צילום: AFP PHOTO / INDONESIAN EMBASSY)
נגיף קורונה סין מטוס של סרי לנקן איירליינס מפנה אזרחי סרי לנקה מ ווהאן (צילום: EPA)
צוות מטוס של סרי לנקן איירליינס מפנה אזרחי סרי לנקה מווהאן(צילום: EPA)

מחוץ לסין זוהה עד כה נגיף הקורונה החדש ב-24 מדינות. יותר מ-300 בני אדם כבר מתו, כולם בסין עצמה למעט אחד, וקרוב ל-14,500 איש נדבקו. בשעה ששלל מדינות שולחות מטוסים לעיר הסינית ווהאן, שבה התפרץ הנגיף לראשונה, כדי לפנות ממנה את אזרחיהן, רגשות אנטי-סיניים מבעבעים ברחבי העולם, וכל זה קורה דווקא בעידן שבו בייג'ינג המתעצמת מנסה לחזק את מעמדה הבינלאומי.

 

בדרום קוריאה הוצפו אתרי אינטרנט בטוקבקים הקוראים לממשלה לגרש סינים ולמנוע את כניסתם למדינה. גולשים פרסמו הודעות גזעניות על הרגלי האכילה וההיגיינה של סינים, ומסעדת פירות ים פופולרית בסיאול שתיירים סינים רבים נוהגים לפקוד אותה תלתה שלט שעליו נכתב: "אין כניסה לסינים". היא הסירה אותו רק אחרי זעזוע שהביעו גולשים ברשתות החברתיות.

  (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

יותר מ-650 אלף דרום קוריאנים כבר חתמו על עצומה מקוונת שנשלחה לנשיא בדרישה לאסור זמנית כניסה של מבקרים סינים. חברי פרלמנט מהמחנה השמרני הביעו תמיכה בצעד הזה, וכ-30 איש הפגינו ליד מעון הנשיא בדרישה שהממשלה תאסור מיד כניסת תיירים מסין. "שנאת הסינים גוברת בדרום קוריאה", נכתב ביום חמישי במאמר המערכת של העיתון הדרום קוריאני ג'ונג אנג אילבו. "מחלות מידבקות הן עניין מדעי, לא דבר שאפשר לפתור באמצעות פרץ רגשות".

 

אני לא גזען, אבל

בארצות הברית, אחרי שנפוצו החדשות שאדם כלשהו מאוניברסיטת המדינה של אריזונה אובחן כנשא של הנגיף, התיישבה ארי דנג, סינית-אמריקנית, כדי ללמוד בקמפוס בטמפה ליד חמישה סטודנטים אחרים. דנג, שהייתה האסייתית היחידה שם, מספרת שהסטודנטים החלו להתלחש. "הם נעשו ממש מתוחים ואספו מהר את הדברים שלהם ופשוט עזבו יחד".

 

בשיעור שבו השתתפה, מספרת דנג, סטודנט שאינו אסייתי אמר "אני לא רוצה להישמע גזען, אבל יש הרבה סטודנטים בינלאומיים שגרים במתחם הדירות שלי. אני מנסה להתרחק מהם ככל יכולתי, אבל אני חושב שטוב נעשה כולנו אם כצעד מנע נשטוף ידיים". דנג מספרת שאמירות מהסוג הזה צובטות אותה, "אבל אני לא נותנת לזה לתפוס מקום במחשבות שלי".

 

באוניברסיטת קליפורניה בברקלי פרסם מרכז שירותי הבריאות פוסט באינסטגרם שבו הסביר ש"פחד לבוא במגע עם מי שאולי באו מאסיה ותחושת אשמה בגלל הפחד הזה הם דבר נורמלי". אחרי זמן מה נאלץ המרכז להסיר את הפוסט. "לא משנה כמה זמן אנחנו נמצאים במדינה הזו, לפעמים אנחנו נתפשים כמעט מיד כזרים", אומר גרג אורטון, מנהל מועצה ארצית של אמריקנים ממוצא אסייתי. "עבור רבים מאתנו זו מציאות מתסכלת מאוד".

נגיף קורונה מסעדה במעוז הסיני ב מליאנו איטליה (צילום: AFP)
במעוז הסיני במילאנו, איטליה. ברומא נתלה שלט: "אין כניסה לסינים"(צילום: AFP)

נגיף קורונה במעוז הסיני ב מליאנו איטליה (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

בהונג קונג, שבה מתנהלת כבר כמעט שנה מחאה אלימה נגד הידוק האחיזה של המשטר הסיני בעיר האוטונומית-למחצה, העמיקה בהלת הנגיף את הרגשות הקשים גם כך נגד סין היבשתית. טנור אמן, מסעדת נודלס יפנית בעיר, מסרבת כעת לשרת לקוחות שבאו מפנים היבשה הסינית: "אנחנו רוצים לחיות", כתבו אנשי המסעדה בפייסבוק, "אנחנו רוצים לשמור על לקוחות מקומיים. אנא סלחו לנו".

 

#אני_לא_וירוס

תקריות נרשמות גם באירופה. בצרפת יצר לאחרונה מורה בטוויטר את ההשטאג #אני_לא_וירוס, והמונים החלו לכתוב תחתיו עדויות על פגיעות גזעניות בהם – מעלבונות נגד ילדים בבתי ספר ועד התרחקות מנוסעים שנראים אסייתים ברכבות התחתיות. בצרפת יש קהילה אסייתית הולכת וגדלה, ותיירים מסין הם מעמודי התווך של ענף התיירות המקומי, אבל דעות קדומות בה עדיין מושרשות מאוד.

דגל סין ב קריקטורה ב עיתון ב דנמרק על וירוס ה קורונה (צילום: AFP)
נגיפים במקום כוכבים. הקריקטורה בעיתון הדני(צילום: AFP)

עיתון מקומי אחד בצפון צרפת עורר כעס כשפרסם את הכותרת "אזהרה צהובה". הוא נאלץ להתנצל. "זה נגיף שבא מאזור בסין, אבל באותה מידה הוא היה יכול להגיע מצפון אפריקה, מאירופה או ממקום אחר", אומר סוק לאם, יועץ משפטי לארגונים של הקהילה הסינית בפריז. "אנשים לא צריכים לחשוב שרק משום שאנחנו אסייתים יש לנו סיכוי גבוה יותר להפיץ את הנגיף".

 

בדנמרק פרסם העיתון יילנדס-פוסטן קריקטורה שבה הוצג דגל סין כשבמקום הכוכבים מופיעים בו נגיפי קורונה מהזן החדש שהתגלה. שגרירות סין בקופנהגן טענה כי מדובר בעלבון לסין ודרש התנצלות, אבל המגזין סירב. במגזין הגרמני "דר שפיגל" הופיעה הכותרת Made in China לצד תמונה של אדם בחליפת מגן.

נגיף קורונה הכנות חדר מיוחד ב בית חולים ב אינדונזיה (צילום: AFP)
היערכות להתמודדות עם הנגיף בחדר מיוחד בבית חולים באינדונזיה(צילום: AFP)

באיטליה, במזרקת טרווי ברומא, שהיא אתר תיירות פופולרי, נתלתה ביום שישי האחרון על חלון של בית קפה מודעה ובה נכתב כי "לכל מי שבא מסין אסור להיכנס למקום". מנהל האקדמיה למוזיקה סנטה צ'צ'יליה ברומא ספג זעם אחרי שהורה לתלמידים מסין שלא להתייצב לשיעורים עד שרופא יבדוק אותם בביתם ויקבע כי לא נדבקו בנגיף.

 

אבל אני גרה פה 20 שנה

יותר מ-51 אלף איש כבר חתמו על עצומה הדורשת משני העיתונים הגדולים ביותר באוסטרליה להתנצל על כותרות שפרסמו בעניין הנגיף. ב"הראלד סאן" ממלבורן נכתב ביום רביעי "Chinese virus pandamonium". המילה pandemonium פירושה מהומה או כאוס, אבל בעיתון זה הוחלפה ה-e ב-a – משחק מילים על "פנדה". ב"דיילי טלגרף" הסיני פורסמה באותו היום הכותרת "ילדים סינים, תישארו בבית".

 

בניו זילנד סיפרה קיווי דוליסה צ'ואה מסינגפור ל"ניו זילנד הרלד" שכשנכנסה לקניון באוקלנד בשבוע שעבר כדי לקנות כרטיס ברכה לחתונה הביטה בה אישה במבט נוזף ואמרה לה "אתם האסייתים הבאתם לכאן את הווירוס הזה". צ'ואה גרה בניו זילנד כבר 21 שנה.

נגיף קורונה סין תיירת מ שנגחאי ב רומא קולוסיאום איטליה (צילום: AP)
תיירת משנגחאי בקולוסיאום ברומא, איטליה(צילום: AP)

ביפן הביעו רבים ברשתות החברתיות תמיכה בהטלת איסור על כניסת תיירים מסין בצל החשש שיבואו ליפן כדי לקבל טיפול לנגיף. "בבקשה אִסרו מיד כניסת תיירים סינים", כתב צייצן אחד בטוויטר, ואחר הוסיף: "אני פוחד כל כך שהילד שלי יידבק בווירוס".

 

חנות ממתקים באקונה, עיירת מעיינות חמים ממערב לטוקיו, עלתה לכותרות אחרי שפרסמה הודעה שלפיה "כניסת סינים לחנות אסורה". ביום רביעי האחרון פרסמה גם רשת מסעדות ראמן באי הצפוני הוקיאדו הודעה שלפיה אין כניסה לתיירים סינים. ז'אנג ג'יאצ'י, סטודנט סיני שלומד בטוקיו, מספר שלא נתקל בתגובה לא נעימה מצד חבריו לכיתה וידידיו, אבל העיד כי שם לב שכשהוא מדבר עם חבריו בסינית יש אנשים שמביטים בו במבט זועם.

 

הפגנה במלון: לשלוח סינים הביתה

תקריות נרשמו גם בדרום-מזרח אסיה. בסוף השבוע שעבר הפגינו מאות תושבים בעיר התיירות האינדונזית בוקיטינגי ליד מלון נובוטל, שבו שהו כ-170 תיירים סינים, במחאה על כך שהותר להם להיכנס למדינה. הם חסמו כבישים ליד המלון ומנעו מהסינים, שהגיעו יום אחד קודם לכן, לצאת מהמלון. בהמשך היום החליטו הרשויות לשלוח את התיירים בחזרה לסין.

נגיף קורונה תאילנד רכבת בנגקוק (צילום: AFP)
כולם עלולים להיות נשאים. ברכבת בבנגקוק(צילום: AFP)

במלזיה חתמו יותר מ-400 אלף איש על עצומה באינטרנט בדרישה לאסור כניסת מבקרים מסין ובקריאה לממשלתם "להציל את משפחותינו וילדינו". בדנאנג, אתר נופש פופולרי בווייטנאם, הודיע מלון כי לא יסכים לקבל תיירים סינים.

 

בפיליפינים, קצין משטרה לשעבר וראש עיר בשם אבנר אפואנג הכריז כי שרף ביום שישי את דגל סין במחאה על הבעיות לכאורה שגרמה סין לפיליפינים ולמדינות אחרות בדרום מזרח אסיה, בכלל זה הנגיף וטענותיה של בייג'ינג לבעלות על איים שבמחלוקת בים סין הדרומי.

 

מלשכתו של נשיא הפיליפינים רודריגו דוטרטה נמסר: "הבה לא ננקוט התנהגות מפלה ולא נפעל מתוך דעות קדומות כלפי אחרים. המציאות היא שכולם עלולים לשאת את הנגיף".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: EPA
מתגוננים מהנגיף בטייוואן
צילום: EPA
מומלצים