שתף קטע נבחר

נגד הפקקים: במשרד האוצר רוצים לעודד עבודה מהבית

באוצר חושבים שלעבודה מהבית יתרונות רבים, אבל בלי שיקדמו צעדים אופרטיביים רובנו נמשיך לעמוד בפקקים בדרך למשרד

דו"ח השכר השנתי  שפירסם אתמול (ג') הממונה על השכר במשרד האוצר עסק אמנם בשכר במגזר הציבורי, אולם פרק מיוחד הוקדש לסוגיית "העבודה מהבית". באוצר השוו את המצב במדינות אחרות לישראל, והתברר כי אנחנו הרבה פחות מתקדמים מחלקים גדולים בעולם המערבי.

 

רמטכ"ל, רופאים ומהנדסים: אלו שיאני השכר בשירות המדינה

יימשך הפיילוט שמאפשר להורים לעבוד מהבית

עבודה מהבית: שילוב מנצח בין משפחה לקריירה?

כשהקריירה מתנגשת בהורות

כך תעבדו מהבית בלי לוותר על הזכויות שלכם

 

>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו

 

החלטת האוצר לשים דגש על הסוגיה עשויה לסמן את הכיוון העתידי שיכלול עידוד של המדינה ליותר עבודה מהבית. העידוד יכול להתבצע ישירות מול עובדי המגזר הציבורי שמהווים כ-20% מהעובדים בישראל, וכן באמצעות חקיקה וצעדים נוספים שיאיצו זאת גם במגזר הפרטי, כפי שאירע בהולנד, שם שיעור העובדים מהבית מתקרב ל-14%.

עבודה מהבית (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
עבודה מהבית(צילום: shutterstock)

יש לא מעט יתרונות בעבודה מהבית, אולם באוצר שמים דגש בעיקר על העומס בכבישים. כ-60% מהעובדים במשק מגיעים למקום העבודה ברכבם הפרטי, כשמגמת השימוש ברכב הפרטי גדלה בקצב גדול מקצב הגידול בתשתיות. מנתוני האוצר עולה כי בעוד מספר כלי הרכב הפרטיים גדל בשנים 2017-2014 ב-16%, האוכלוסייה גדלה רק ב-6%, ושטח הדרכים צמח רק ב-3% (נכון ל-2016). התוצאה: החרפה בגודש בכבישים, בעיקר בשעות ההגעה והיציאה מהעבודה.

אינפו כלכלה עבודה מהבית ()

חלק גדול מאיתנו מרגישים שמשך זמן ההגעה לעבודה הלך והתארך בעשור האחרון, והנתונים תומכים בתחושה זו: בעוד ב-2009 לפחות מ-29% מהעובדים לקח יותר מחצי שעה להגיע למקום עבודתם, ב-2018 מדובר כבר ב-37% מהעובדים, ובקצב הנוכחי נתון זה רק יחמיר. "שינוי הרגלי הנסיעה של העובדים, שיצמצם נסיעה בשעות השיא, הוא בעל חשיבות גבוהה. אחד האמצעים היעילים הוא תרבות ארגונית המעודדת עבודה מרחוק", כותבים באוצר.

   (צילום: דנה קופל)
פקק באיילון. החרפה בגודש בכבישים, בעיקר בשעות ההגעה והיציאה מהעבודה (צילום: דנה קופל)

צמצום פערים והגדלת הפריון

לעבודה מהבית יתרונות נוספים: מחקרים רבים מראים כי עובדים שיכלו לעבוד לפחות חלקית מהבית דיווחו על עלייה בשביעות הרצון, באיכות החיים ובשיפור באיזון בין עבודה לבית - פרמטר חשוב לאור העובדה שישראל מדורגת בין המקומות האחרונים לפי ה-OECD באיזון זה. מתן אפשרות לעבודה מהבית יכול גם להגדיל השתתפות של אוכלוסיות מסוימות במעגל העבודה כמו עובדים בעלי מוגבלות פיזית, ואוכלוסיות המתגוררות בפריפריה שאינן נגישות למרכזי תעסוקה גדולים.

 

אפשרות לעבוד מהבית יכולה לשפר את האטרקטיביות של המגורים בפריפריה, לצמצם פערים בינה למרכז, להפחית את מחיר הגודש בכבישים שמוערך בהפסד שנתי למשק של 35 מיליארד שקל ולשפר את הפריון במשק בעקבות העלייה בתפוקת העובדים. גם המעסיק מרוויח: מחקרים מראים שעבודה מהבית משפרת את תפוקת העובד ואת המוטיבציה שלו. היא גם חוסכת למעסיק משאבים כמו נדל"ן והוצאות נוספות וגם מביאה לירידה בהיעדרויות העובדים.

  

 

מנגד, יש גם אתגרים לא במעבר לעבודה מהבית. באוצר מציינים שעבודה כזו לא מתאימה לכל סוגי המשרות, כמו אלו הכוללות קבלת קהל. עובדים שלא יורשו לעבוד מרחוק עלולים לחוש מופלים לרעה ולחוות ירידה במוטיבציה. במגזר הציבורי גם קשה לעתים למדוד תפוקה, ולכן עלול להיווצר קושי בבקרה על פעילותם של עובדים שאינם נוכחים במשרד. כמו כן, קיימת סכנה של עלייה בתחושה של בידוד חברתי בקרב העובדים מרחוק, ירידה בשיתוף הפעולה בין העובדים, ובמקרים מסוימים אף יצירת קושי לאזן בין בית לעבודה, שכן אין הפרדה ביניהם. תידרש גם התאמה לוגיסטית של הבית שכרוכה בהשקעה בתשתית בסוגיות של אבטחת מידע, תשתית טכנולוגית ואפילו בסוגיה של ביטוח העובד.

 

פער מול אירופה

בשנים האחרונות חלה עלייה במודעות ליתרונות העבודה מהבית, וגם הטכנולוגיה מאפשרת זאת יותר מאשר בעבר. בעוד ב-2002 רק 1.5% מהעובדים בישראל עבדו מהבית, בשנת 2018 נתון זה כבר טיפס למעל 4%, אולם מדובר עדיין בנתונים נמוכים לעומת מדינות מפותחות רבות. באיחוד האירופי הנתון עומד על 5% מהעובדים, בפינלנד ולוקסמבורג כבר מדובר על מעל 10% מהעובדים. לפי האוצר, בסקטור הפרטי מדיניות של עבודה מרחוק מיושמת באופן רחב יחסית: 58% מחברות ההייטק מאפשרות עבודה מהבית, ובחברות הביוטק הנתון מגיע ל-67%. אולם בסקטורים אחרים מסורתיים יותר התופעה פחות רחבה, ובמגזר הציבורי היא כמעט לא קיימת. מדינות שבהן העבודה מהבית הפכה למקובלת הן כאלו שהמדינה נתנה לכך רוח גבית. באירופה יש מדיניות המעודדת עבודה מרחוק, שכוללת הסכם מסגרת בין ארגוני הגג של המעסיקים והעובדים באיחוד האירופי שנחתם עוד ב-2002.

 

אינפו כלכלה עבודה מהבית ()

באוצר מציינים כי בהולנד ההסכם של האיחוד האירופי גובה בצעדים נוספים, כגון הטבות מס למעסיקים. צעדים אלו הביאו לכך שאחוז המועסקים מהבית הכפיל את עצמו בארבע שנים. בישראל הנושא בחיתוליו, אם כי באוצר החלו בפיילוט המאפשר עבודה מהבית להורים לילדים קטנים כשעות נוספות, ולאור הצלחתו הוחלט להרחיבו. בדו"ח הנוכחי חושפים באוצר כי הם בוחנים פיילוט נרחב יותר לעבודה מהבית. נראה כי באוצר שוקלים לשנות מדיניות ואולי אף ליישר קו עם מדינות אחרות שהכניסו את הנושא לחוקי העבודה. אם המדינה תנקוט בצעדים אופרטיביים, ולא תסתפק רק בפרסום הדו"ח, יש סיכוי טוב שהדבר יחלחל גם לשאר המשק.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים