שתף קטע נבחר

מדיטציה, משחק ילדים

מירב תמיר השאירה את עריכת הדין בישראל ופיתחה בניו ג׳רזי קריירה מצליחה כמטפלת הוליסטית. בשנה האחרונה, קלפי מדיטציה לילדים שפיתחה נמכרים בהצלחה ברחבי אמריקה. מדוע כל ילד חייב לתרגל את השיטה? כל הפרטים

מי לא שמע בחייו את המשפט "לנשום עמוק ולספור עד 10"? כנראה שכולנו, ויותר מפעם אחת, וכנראה שהפעם הראשונה הייתה כשהיינו ממש צעירים (וסביר להניח שגם ברגע הכי לא מתאים).

 

האמת היא שהקלישאה הזו ממשיכה מדור לדור מהסיבה הפשוטה, היא עובדת. מעבר לפעולה הבסיסית שאנו עושים, לנשימה שלנו יכולת להפיג מתח, חרדה ואם מבצעים אותה בצורה נכונה, יכולות להיות לה השפעות מרגיעות מיידיות על הגוף שלנו. לנשימות האלו קוראים גם בשם אחר: מדיטציה.

 

בשנים האחרונות, עוד ועוד מחקרים שופכים אור על ההשפעה שיש למדיטציה על הגוף שלנו. המומחים ממליצים לתרגל אותה לפחות 15 דקות ביום.למדיטציה טכניקות שונות ומגוונות: נשימות, התבוננות על הטבע, מוזיקה, תנועה, שירה, ועוד. מנכ"ל טוויטר, ג'ק דורסי, למשל, ידוע בכך שהוא מקפיד לתרגל בכל יום שעתיים של מדיטציה. ישנן טכניקות שונות לכך ולא רק למבוגרים: מירב תמיר, מטפלת הוליסטית ישראלית מניו ג׳רזי, החליטה להעמיק בעולם המדיטציה לילדים ופיתחה עבורם משחק קלפים של דמיון מודרך שמגיע בימים אלו, לבתים רבים ברחבי ארה״ב.

 

תמיר, בת 44, אמא ל-3, עורכת דין בדימוס ובעלת קליניקת "קידס מדיטיישן קלאב" לטיפול בילדים ובמבוגרים מספרת לנו: "בעקבות עבודתו של בעלי עברנו לניו ג'רזי לפני 4 שנים. הייתי עורכת דין 15 שנה. התעסקתי במשפט מסחרי ודיני ניירות ערך. הקריירה הייתה חשובה עבורי, אך נטיית הלב תמיד הייתה עבור התחומים היותר טיפוליים ואנרגטיים. לאורך כל השנים הקפדתי להעשיר את עצמי בקורסים: נהייתי מאסטר רייקי, למדתי דמיון מודרך, אימון הוליסטי, עם דגש על קואצ'ינג שהוא בהסתכלות הוליסטית המתייחסת יותר לרגשות, פרחי באך. המעבר לניו ג'רזי איפשר לי לעשות את השינוי הזה. סיימתי עם עבודתי כעו"ד ופתחתי קליניקה טיפולית בה אני מטפלת ברייקי ופרחי באך. מצאתי את עצמי יותר ויותר עם לקוחות שהם ילדים, בעיקר בתחום של דמיון מודרך. זה הוביל אותי לפתוח קבוצות של מדיטציה של ילדים".

 

'קכ'ק ()
קלפי מדיטציה לילדים.

 

היא החליטה לצלול אל מעמקי עולם המדיטציה לילדים ומסבירה בראיון ל׳ידיעות אמריקה׳: "גם ילדים מתמודדים ביום יום שלהם עם מצבים שונים שמובילים להרבה סטרס. הילדים של היום גדלים בעולם עתיר טכנולוגיה המוצף בלי סוף בהסחות דעת, ונעשה להם מאוד קשה להכיל את כל המורכבות הזאת סביבם", היא מתארת. "הילדים גדלים היום עם הרבה דרישות ולא מעט ציפיות: מהחברה, מההורים, מהמורים. הכל מתוחכם ותובעני ובמקביל, החברה מסביב הולכת ונעשית ביקורתית יותר ויותר. חלה עלינו אחריות לצייד את הילדים שלנו בכלים שיאפשרו להם להתמודד ברמה הרגשית עם העולם התובעני שבחוץ״, היא מסבירה ומתארת כיצד מדיטציה היא הפתרון, כיצד דווקא תורה עתיקה היא הפתרון של העתיד. "מדיטציה פירושה לקחת הפסקה מהמחשבות שלך. הפעולה הזו איננה אינסטינקטיבית והיא דורשת תרגול מאוד מסוים. ישנן טכניקות שונות לעשות זאת. המוח שלנו תוכנת כל הזמן לחשוב, לא פשוט לעשות לו הפסקה".

 

ואם למבוגרים הפעולה מסובכת, לילדים היא כנראה מורכבת עוד יותר, אבל תמיר מדגישה את החשיבות העמוקה וארוכת הטווח שיש לפיתוח היכולת הזו בקרב הילדים שלנו: "חישבו על מה מטריד את עולמם של ילדים. מבחנים בבית הספר, מה אמר הילד עליי בהפסקה, הפרעות קשב וריכוז או הפרעת ויסות רגשי. המטרה במדיטציה היא לא לחשוב על שום דבר שמטריד אותי, רק לאפשר למוח לנוח. מנקודת מבט של מבוגרים, החיסרון של המדיטציה הוא בכך שהיא לרוב נתפסת כמו מטלה - משהו שקשה לעשות, לעצור ולהקדיש לו זמן, אבל כדאי. גם ילדים״״ היא מספרת, ״לא פשוט לשכנע לעשות מדיטציה. לכן, כדאי לעשות שימוש במדיטציות עם דמיון מודרך, כאלו שלילדים הרבה יותר קל להתחבר אליהן וגם ליהנות מהן״.

 

מדיטציה בקלפים

מירב בחרה להעמיק בנושא של מדיטציה דרך דמיון מודרך, ובחרה להנגיש אותה לילדים באמצעות משחק קלפים ייחודי שצובר פופולריות רבה בחודשים האחרונים: "מתוך ההתנסות שלי בדמיון מודרך, החלטתי לכתוב טקסטים משלי לדמיון מודרך עבור ילדים. פניתי למאיירת, וביחד עיצבנו ערכת מדיטציה לילדים עם קלפים גדולים ויפים.

 

'קכ'ק ()
מירב תמיר.

 

לכל אימרה יש איור מתאים משלה עם מסר מעצים. יש לנו קלף למשל שמדבר על כך שהילד הולך ומבקר בכפר סודי של יצורים קסומים. הם מעריצים אותו, ומתייעצים איתו והוא היועץ שלהם. הם רוצים לשמוע את דעתו בנושאים שונים כמו פתרון של בעיות שונות. כשמכניסים ילד למקום הזה זה מאוד מעצים. זה נותן קונטרה לתחושות הביקורת שהוא חווה מבחוץ", היא טוענת.

 

לדמיון אין גבולות - הכל אפשרי

הלחצים המופעלים על הילדים מונעים מהם לפעמים להתמסר לעולם הדמיון ולמצוא בתוכם את השלווה המיוחלת. ההדרכה הזו, מסבירה מירב, משחררת אותם היישר למקום הנכון: "המשחק הזה למעשה מכניס את הילדים לעולם של רוגע וכיף, ונותן להם תחליף של עולם חיובי והעצמה. ילדים שמרגישים דחויים למשל, או אולי מתקשים ברמת הריכוז, כשהם חווים רוגע או מסרים של העצמה, הדבר יכול להשפיע עליהם לחיוב. הדמיון הוא למעשה המקום הבטוח ביותר שילדים יכולים להיות בו, והם יכולים לדמיין כל דבר שעושה להם טוב. לדמיון אין גבולות. הכל אפשרי והוא מאפשר לילדים להפליג למחוזות רחוקים: אם הילד רוצה למשל שבחדר שלו הקירות יחליפו צבעים, הספרים יהיו קסומים, ותהיה לו מזרקה של שוקולד, הוא יכול לדמיין את זה. המדיטציה גם מסייעת בפיתוח יכולות ריכוז, ויש לה את הכוח לסייע לילדים להגיע לשקט פנימי. הגוף שלנו הולך בעקבות המחשבות: אם המחשבות מלחיצות, אז הגוף מגיב בהתאם. הגוף למעשה מתרגם את המחשבה למציאות, למרות שזו רק מחשבה. אם אני ואת נדמיין שאנחנו מנהלות את השיחה הזו על חוף הים - מרגישים את זה מיידית. מבחינת הגוף זה לא משנה אם המחשבה היא אמיתית או לא.

 

צעדים ראשונים במדיטציה

מירב מציעה לכל אחד להתנסות בעזרת הכלים הבאים:

 

נשימה מודעת- ״אמצו את הרעיון של נשימה מודעת. קחו נשימות עמוקות. הצעדים הקטנים הללו עושים הרבה יותר לגוף ממה שנדמה. כשלוקחים נשימות עמוקות וסופרים, זוהי דרך לשדר לגוף שהכל בסדר. הגוף זקוק למסר הזה ברגע שהמחשבות שלנו משדרות לו אחרת״.

 

דמיון מודרך- ״למי שרוצה להיכנס לעולם המדיטציה, אני מאוד ממליצה להתחיל מדמיון מודרך. זה קל וכיף מהרגע הראשון. פעם חשבנו שאנחנו צריכים להיות כמו הנזירים בטיבט, במקום טוטאלי. ברגע שמשהו כיף הרבה יותר קל לעשות אותו. אני לדוגמא, עושה מדיטציה כל פעם שאני הולכת לרופא שיניים. אני מדמיינת שאני נמצאת באגם או מעיין״.

 

15 דקות ביום- ״מאוד כדאי לעשות מדיטציה רבע שעה ביום. גם אם לא מצליחים רבע שעה, אז כל דקה נחשבת. גם אם לקחתם 60 שניות, נשמתם עמוק, דמיינתם משהו טוב, זה עושה את ההבדל״.

 

מדיטציה לפני השינה- ״מומלץ לנצל את הדקות שאנו שוכבים במיטה לפני השינה למדיטציה, נשימות ומחשבות חיוניות. השתדלו לא להירדם ברקע עם איזו סדרה מלחיצה, או משהו עם תכנים מלחיצים. נסו לייצר אווירה מיוחדת עם איזה תרגול מדיטציה מודרכת ושלווה. זה יכול לסייע בשינה טובה יותר ובקימה טובה יותר״.

 

בחודשים האחרונים, מירב מחדשת שוב ושוב את מלאי הקלפים אחרי שאלו נמכרים און ליין בהמונים. את הקלפים של מירב, Imagine Meditation Cards for Kids, ניתן לרכוש באמזון ובאתר שלה. בימים אלה היא שוקדת על קלפים בשפה העברית ובספרדית.

 

מחיר הערכה הוא 24.99$

 

 

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים