שתף קטע נבחר

5 דרכים שיאפשרו לעובדים איזון בין הבית לעבודה

למה כל כך חשוב לשמור על איזון בית-עבודה, האם הוא מתקיים בישראל ואיך אפשר לעודד איזון שכזה עבור העובדים שלכם?

בשיתוף AllJobs

 

איזון בית-עבודה הוא מושג שנולד אל תוך המאה ה-21 לעולם של תחרותיות גוברת בזירה העסקית ומתן חשיבות יתרה למוסר עבודה גבוה והספק ביצועים במקום העבודה. הסטנדרטים החדשים הביאו לעומסי עבודה גבוהים שפגעו ברווחת העובד. יותר ויותר אנשים החלו לסבול משחיקה במקום העבודה וכך גם עוד ועוד ילדים נאלצו להסתפק בנשיקת לילה טוב, במקרה הטוב, במקום ליהנות מזמן איכות עם ההורים.

 

שמירה על איזון חי עבודה משמעותה הפרדה בין החיים האישיים של אדם לחייו המקצועיים, מבלי לאפשר לאחד מהם להתגבר על האחר.

 

למה חשוב לשמור על איזון בית-עבודה?

מחקרים הראו כי פגיעה באיזון בית עבודה עלול לפגוע בבריאות הנפשית, להוביל למצבי לחץ ולדיכאון, כמו גם לחץ דם גבוה ומחלות לב. וכשהעומס בעבודה גבוה, כנראה שגם לא נותר לנו די זמן לפעילות גופנית. בסופו של דבר פגיעה באיזון בית עבודה פוגעת בפרודוקטיביות של העובד, מחקרים הראו כי אדם שמבלה שעות רבות בעבודה מרוכז פחות מעבודתו ובפועל עובד פחות שעות. לעומת זאת כשהוא נדרש לפחות שעות עבודה ביום סה"כ הזמן שבו הוא מרוכז בעבודה גבוה יותר.

 (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

מה קורה בהיי-טק הישראלי?

זה לא סוד שתרבות העבודה בחברות היי-טק בישראל מעריכה יתר על המידה שעות עבודה רבות. עובדים נמדדים על פי השעה שבה הם יוצאים מהמשרד, ומעסיקים אינם רואים בעין יפה עובד שמסיים את יום עבודתו בשעה הנקובה בחוזה או חלילה לפני הזמן. לא מפתיע כי בדירוג השנתי האחרון של דן אנד ברדסטריט לחברות ההיי-טק שהכי טוב לעבוד בהן נמצא כי עובדי ההיי-טק הכי פחות מרוצים מאיזון בית-עבודה ולמעשה ב-40% מהחברות שהשתתפו במדרג דיווחו העובדים על שביעות רצון נמוכה בפרמטר זה.

 

אחת מהסיבות המפתיעות יותר לפגיעה באיזון בית-עבודה הן דווקא מתן שעות עבודה גמישות לעובדים. נראה כי שעות עבודה גמישות ועבודה מהבית מטשטשים את ההפרדה בין החיים האישיים למקצועיים. האפשרות לעבוד מהבית פותחת בפני העובדים את היכולת לבדוק מיילים בביתם גם בזמנם הפנוי, לקיים שיחות עבודה בשעות הערב או פשוט לעבוד בסופי השבוע במקום לבלות עם המשפחה.

תינוק במשרד (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

כך תאפשרו לעובדים שלכם איזון בית-עבודה טוב יותר

1. וודאו שאין שחיקה נסתרת: בצעו שיחות אישיות ובדקו האם הם חשים בלחץ וודאו שאינם נמצאים בסכנת שחיקה בעבודה. דברו איתם על הצורך באיזון עבודה-בית וקיום אורח חיים פעיל ובריא. עודדו אותם לקחת הפסקות במהלך היום ולשחרר את הגוף מהישיבה הממושכת מול המחשב. גם הרמת המבט מהמסך מדי פעם והתבוננות בעצם מרוחק ישמרו על העיניים מיובש ויפחיתו את כאבי הראש.

 

2. הגבילו עבודה מחוץ לשעות הפעילות: הגבילו את השימוש בדואר האלקטרוני ואת שיחות העבודה מחוץ לשעות העבודה באופן פעיל. תוכלו למשל להשתמש בתוכנה החוסמת את השימוש בדוא"ל בשעות הערב ובשבתות. יתכן והעובדים שלכם מרגישים שמוטל עליהם עומס גבוה של משימות, בדקו שהעבודה מתחלקת בצורה הוגנת ונכונה בין חברי הצוות ועודדו אותם במידת הצורך להאציל סמכויות. בדקו שאין חסמים שפוגעים ביעילות העבודה כמו מערכות מיושנות ואיטיות או גישה מוגבלת למידע.

תינוק במשרד (צילום: shutterstock)
תינוק במשרד(צילום: shutterstock)

3. גלו אחריות חברתית: נסו לקיים במסגרת העבודה פעילות התנדבותית כחלק מאג'נדה לאחריות תאגידית, עבודה התנדבותית תאפשר לעובדים לשבור את השגרה מפעם לפעם ותעניק להם תחושת סיפוק מעזרה לזולת.

 

4. תנו לעובדים להחלים בשקט: גלו סבלנות להורים לילדים צעירים שנאלצים להעדר מהעבודה לעיתים תכופות בשל מחלות הילד, עדיף לכם לאפשר להורה לטפל בילדיו עד שיחלימו מאשר שיביאו ילד חולה לעבודה, הרי אין להם באמת ברירה אחרת. ובכלל, אם אתם רואים שעובדים מגיעים חולים לעבודה כדי לעמוד בהספק – שלחו אותם הביתה, זה יסייע להם להחלים מהר יותר וימנע מהתפשטות הווירוסים במשרד.

 

5. העריכו פריון והישגים, לא (רק) נוכחות: הגיע הזמן שנניח לרעיון שעובד שנשאר יותר שעות בעבודה הוא עובד טוב יותר. במקום, מדדו את העובדים שלכם לא על פי שעות העבודה אלא על פי הפריון, והציבו להם יעדים על פי ההישגים שלהם.

 

אל תחששו מהצעדים האלו, זה אולי נדמה כאילו אתם מאפשרים לעובדים שלכם לעבוד פחות אבל למעשה התועלת שלהם רק תגדל ואתם תזכו בעובדים מרוצים ומסורים למקום העבודה.

 

בשיתוף AllJobs

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים