שתף קטע נבחר

עברית במנהטן

השבוע הגיע הקונסול הכללי של ישראל בניו יורק, דני דיין, לביקור מיוחד בבית הכנסת סטיבן וייס וראה מקרוב את בית הספר הכי ישראלי בעיר

אם אתם לא ממש חדשים בעיר, על תכנית ׳חופשי במנהטן׳ ודאי כבר שמעתם. בתוך בית הכנסת שבאפר ווסט סייד נולדה לפני 6 שנים תכנית מיוחדת לקהילה הישראלית בכדי להוות בית מוכר ופעיל במנהטן - בית המחבר את הישראלים לישראליות וליהדות.

 

לאורך השנים ערכו במסגרת התכנית שלל פעילויות, חגיגות משותפות בחגים ומועדים וייבאו עוד ועוד מהתרבות הישראלית הכל כך מוכרת לנו, היישר לתפוח הגדול. כיום, במסגרת התכנית פועלות שלוש תוכניות מרכזיות: "לשבט"- קבוצת נשים חברתית ותוכן איכותי, מועדון הספר- דיון ושיח ביצירה עברית, ובית הספר לעברית, אשר הוקם מתוך הצורך ללמד את ילדי הישראלים הגדלים בניו יורק עברית בעברית, מורשת ישראלית ויהודית תוך יצירת זהות ותחושת שייכות וחיבור לישראל וליהדות.

 

בית הספר הוקם לפני 4 שנים באפר ווסט, בבית הכנסת סטפן וייס. תחילה היו בו 7 תלמידים בכיתה א' אחת בלבד וכיום כבר מגיעים אליו בכל שבוע כ-104 תלמידים, ב-11 כיתות. בית הספר נפתח בשעות אחר הצהריים ופתוח לילדים החל מגיל 3.8 ועד גיל 10, בכיתות גן טרום חובה ועד כיתה ד' .

 

בביקורו של הקונסול דיין בבית הספר שבאפר ווסט סייד נפגש עם תלמידי בית הספר וקיים עם התלמידים הבוגרים "שיעור באזרחות". במסגרת השיעור למדו התלמידים מה זה להיות ישראלי, מהו תפקיד הקונסול והאתגרים של מדינת ישראל.

 

״התלמידים ובני המשפחתם התרגשו מאוד מביקור הקונסול״, מספרת שרית רון, מנהלת חופשי במנהטן. ״הביקור היה המשכה של תוכנית הלימודים העוסקת בזהות ושייכות לעם ישראל ולמדינת ישראל – עמיות יהודית. כחלק מתכנית הלימודים״, היא מתארת, ״התלמידים "מבקרים" בשביל ישראל, לומדים על נופי הארץ, תרבותה ומורשתה. התלמידים התעניינו בעיקר בחוויה הישראלית של להיות קונסול בניו יורק, מדוע בחר להיות קונסול של מדינת ישראל ומצאו נקודות דמיון בחוויה הישראלית שלהם כגון: מאכלים ישראליים אהובים, מה זה קיץ ישראלי, הים של תל אביב ועוד״.

 

דגעדגע ()
תלמידי בית הספר עם הקונסול דיין.

 

הקונסול, כך נראה, התרגש מהשאלות של הילדים והזדהה עימם כשסיפר את סיפור ילדותו כילד שגדל והתחנך בארגנטינה בחינוך ציבורי ולמד עברית במסגרת פרטית. ״מחמם את הלב לראות את הילדים הללו מדברים בעברית ולומדים על ישראל״, אמר דיין לאחר הביקור. ״אין ספק שלפעילות ענפה זו של בית הכנסת סטפן וייס, כמו גם פעילותו לקירוב ישראלים, יש חשיבות עצומה לשגשוגה של הקהילה היהודית כאן. מדובר בקהילה שתורמת במגוון תחומים לחוסנה של ישראל ועל כן חיזוק הזהות היהודית והחיבור לארץ בקרב הדור הצעיר בקהילה הוא מהותי.״

 

כשהתלמידים שאלו: "מה אתה מביא איתך מישראל ולמה?" הקונסול ציין שהוא אוהב במיוחד את הקפה הישראלי. כשנשאל "מה אתה אוהב לעשות בשעות הפנאי?" השיב שהוא אוהב לטייל ושאל את התלמידים היכן הם אוהבים לטייל. התשובות כללו: "בסנאטרל פארק" ו"בישראל".

 

הוא סיפר להם שלתפקידו הנוכחי הגיע אחרי שנתבקש לכהן בתפקיד על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו. "איך נראה סדר היום שלך?" שאלו והוא סיפר שסדר יומו מהנה, ״מפגישה לאירוע, ולמפגש עם ילדים שלומדים עברית״.

 

רון מתארת את חשיבות המפגש של הקונסול עם הילדים: ״"לומדים חופשי" הוקם מתוך הצורך ללמד את ילדי הישראלים הגדלים בניו יורק עברית בעברית, מורשת ישראלית ויהודית תוך יצירת זהות ותחושת שייכות וחיבור לישראל וליהדות. המפגש חשף בפניהם דמות ממלכתית של מדינת ישראל״.

 

החיבור של התכנית עם הקונסוליה מגיע גם במסגרות אחרות: ״אנחנו משתפים פעולה עם הבית הישראלי בסדר הפסח הבית ספרי שאנו מקיימים, באירוח קבלת שבת וארוחת שבת עם המכללה לביטחון לאומי של צה"ל מזה מספר שנים״.

 

דגעדגע ()
דיון תלמידים עם הקונסול דיין.

 

לבית הספר שני מוקדים, האחד באפר ווסט, בבית הכנסת סטיבן וייס, השני ביוניון סקוור. אל בית הספר באפר ווסט מגיעים תלמידים ממגוון איזורים, ביניהם האפר ווסט, אפר איסט, מיד טאון ואפילו מריברדייל. בית הספר שביוניון סקוור נפתח לפני כשנתיים ונותן מענה למשפחות ישראליות המתגוררות בברוקלין, בלואר איסט, בדאון טאון, צ׳לסי ועוד. ״בית הספר פונה למשפחות ישראליות מרחבי ניו יורק המעוניינות לשמר את הזהות הישראלית והיהודית שלהן ושל ילדיהן מגיל טרום חובה עד כיתה ד' השנה שתמשיך בשנה הבאה לכיתה ה'. בית הספר מיועד למשפחות המעונינות בלימודי עברית בעברית ורוצות להוות חלק מקהילת המשפחות הישראליות של חופשי במנהטן. משפחות המעונינות להכיר חברים ישראליים וחיי קהילה ישראלית״.

 

הלימודים מתקיימים בעברית בלבד-עברית בעברית ותוכנית הלימודים (ובהתאם לכיתות השונות) עוסקת בלימוד האותיות, ניקוד, למידת קרוא וכתוב, הרחבת אוצר המילים, תובנות שפתיות, תרבותיות ישראליות ויהודיות. לימוד על ישראל, על אושיות היסטוריות, חגים יהודיים, הסיפור ההיסטורי, המנהגים, המאכלים והסמלים. הם לומדים גם על גאוגרפיה, מבנה מדינת ישראל, ערים, מקומות חשובים ומזג אוויר. תרבות - הצגת סופרים, סיפורים ופולקלור ישראלי, אומנות - עבודות יצירה מגוונות בתחום התוכן הנלמד ומוזיקה ומשחק - מגוון שירים ישראלים בשילוב תנועה ומשחקים חוויתיים.

 

רון והצוות מספרים שבית הספר עומד על 97% תלמידים הממשיכים להגיע משנה לשנה. ״לבית הספר ישנו ועד הורים המבטיח את המשך איכות והצלחת בית הספר והוא פועל בשיתוף עם הנהלת בית הספר״.

 

בבית הספר ישנן כ-70 משפחות ישראליות המקיימות חיי קהילה סביב פעילות בית הספר- חוגגים חגים ביחד ומקיימים קשרים חברתיים. חגים כגון: ראש השנה, שמחת תורה, פורים, פסח, יום הזיכרון לחללי צה"ל, יום העצמאות ועוד.

 

להצטרפות: sron@swfs.org

 

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
דיין בבית הספר הישראלי של 'חופשי במנהטן'
מומלצים