בזמן שסין תופסת בחודשיים האחרונים כותרות בעיקר כמקור לנגיף הקורונה המאיים על העולם, נחתו בישראל מכוניות ראשונות של מותג GAC הסיני בהן נהגנו לפני מספר חודשים בארץ יצורן. תקציר מהיר: יצרנית הרכב הלא-ממש-מוכרת במערב מגואנגזו שבדרום המדינה, היא המותג החמישי בטבלת המכירות בשוק הרכב וסיימה את 2019 עם קצת יותר מ-2 מיליון מכוניות חדשות. לשם פרופורציה, יותר מהייצור השנתי של מאזדה, פיז'ו או סקודה.

ה-GE3 בה אנחנו נוהגים כעת במבחן בכורה על כבישי ישראל היא סנונית ראשונה במספר אופנים. היא חשמלית ראשונה למותג, טרום-עידן חטיבת החשמליות המלאה והמרשימה שלו. היא גם מכונית ראשונה של GAC המשווקת כאן, זו שתכין את הקרקע לשאר הדגמים. והיא גם חשמלית ראשונה של המותג שתשווק מחוץ לגבולות סין.
מחיר: 139 אלף שקל
6 צפייה בגלריה
GAC GE3
GAC GE3
(צילום: ניר בן זקן)
טוב: מרחב פנים, אבזור נוחות
בסדר: ביצועים, טווח, מחיר
טעון שיפור: מערכות בטיחות, נוחות נסיעה, תפעול, טעינה מהירה
ציון: 6

איך נראה

למרות הניסיון למצב אותו כרכב פנאי בעזרת 'איפור' דוגמת פסי גגון וחישוקי "18 קלים ומיוחדים, ה-GE3 מזכיר דווקא מיקרו-וואן שמעצביו פספסו הזדמנות לנצל את היד החופשית שמעניקה יחידה חשמלית מבחינה מעשית ותדמיתית. הוא נראה כך כמגיע מעידן בו רכב חשמלי עדיין לא נתפס כמחולל המהפיכה והצורך להציע במהירות רכב לא מזהם הניע פתרונות פשוטים וחסרי מעוף.
6 צפייה בגלריה
GAC GE3
GAC GE3
(צילום: ניר בן זקן)
המראה בפנים אינו שונה מהותית, וגורר אף הוא את אותן שאלות. עיצוב הפנים שגרתי לחלוטין ולמרות השימוש בחומרים איכותיים יותר בדמות דיפוני עור בשחור-חום, אינו מצליח להרשים. גם עקב לוח מחוונים אנלוגי ופשוט, מסך מגע ("8) בהתקנה ישראלית שנראה מיושן (ופועל באופן איטי ומתסכל).
באותו הקשר ראוי לציין את חוגת-בורר מצב הנסיעה (לפנים, אחור) עם פעולת מנגנון מוזרה. כיבוי מנוע שילוב למצב חניה למשל אינו משלב 'P' בפועל ולא מפעיל אוטומטית את בלם החניה החשמלי כמקובל. מעשית הרכב נותר במצב 'N' באופן שעשוי להפתיע את הנהג.
איכות המושבים מבחינת נוחות ותמיכה אינה גבוהה דיה וההגה מתכוון רק לגובה באופן שכמעט ועבר מהעולם, מקשה כך על הנהג במציאת תנוחת נהיגה טובה-נוחה-בטוחה.
6 צפייה בגלריה
GAC GE3
GAC GE3
(צילום: ניר בן זקן)
לעומת זאת, לנוסעים האחרים יש פחות סיבה לתלונות. מרחב המחיה ליושבים מאחור נדיב בכל פרמטר, עם מספיק שטח ישיבה עבור שני מבוגרים וילד, פתחי מיזוג נפרדים ושקע טעינה. שטח חלונות גדול מעצים את תחושת האווריריות לנוסעים ותחושת הגובה עבור הנהג. תא המטען צנוע יחסית (370 ליטר) אך בשונה מחשמליים אחרים הוא מכיל גלגל חלופי (זמני).
רשימת האבזור מרשימה וכוללת כציוד תקני ריפודי עור, חימום למושבים הקדמיים, כיוון מושב חשמלי לנהג, משטח טעינה אלחוטי, מצלמות חניה היקפיות, מפתח חכם וחלון שמש - מפרט סופר-מרשים בהתחשב בתג המחיר. אלא שזה אינו כל הסיפור.
שכן לצד אבזור נוחות מרשים, נכשל ה-GE3 בתחום חשוב הרבה יותר. מדובר בדגם חדש לחלוטין עבור ישראל, המושק ללא מערכות בטיחות אקטיביות מתקדמות ובכך הוא הופך לנדיר בשוק הרכב המקומי. למעט מערכת התראה מקומית אין בו סיוע מתקדם לנהג, וחבל מאוד שכך.
6 צפייה בגלריה
GAC GE3
GAC GE3
(צילום: ניר בן זקן)

איך נוסע

למנוע החשמלי הספק מוצהר מרשים של 177 כ"ס המגיעים לגלגלים הקדמיים ומאפשרים זינוק נאה מהמקום (8.6 שניות), למרות משקל עצמי גבוה של 1.65 טון. כמקובל בחשמליות בסיסיות, ההאצה פוחתת ככל שעולה המהירות ותאוצות ביניים מרשימות כאן פחות.
היחידה החשמלית מאפשרת שלוש רמות לטעינה רגנטיבית המספקת האטה בדומה לבלימת מנוע ברכב "רגיל". החזקה ביותר מאפשרת לוותר כמעט לחלוטין על שימוש בבלמים וטוענת מצברים יותר מכולן, אבל כניסת המערכת - באופן אגרסיבי במיוחד - לפעולה איטית יחסית (כ-1.5 שניות לאחר עזיבת הדוושה) ודורשת תכנון מתקדם מדי עבור הנהג.
מערכת מצברים גדולה יחסית - קיבולת של 54.75 קוט"ש - אפשרה לנו כמעט ולאמת את הנתון הרשמי, מבצע נדיר ברכב חשמלי בו היצרניות (מטעמי שיווק ברורים) מפרסמות לעיתים קרובות נתונים לא ריאליים. לאחר 270 ק"מ בנסיעה בעיקר בינעירונית גם בהרים ותחת עומס, עמד הטווח הנותר על 28 ק"מ.
מדובר בנתון סופר-מרשים המציג באופן מדויק את הטווח הרשמי וטוב בעשרות קילומטרים מהמתחרות הקרובות מבית MG וניסאן. אבל, יש אבל. ה-GE3 אינו מאפשר טעינה מהירה ודורש הטענה "רגילה" שאורכת לא פחות משמונה שעות. בכך הוא מנטרל עצמו כבן לוויה לנסיעות ארוכות - למשל לאילת - ומבהיר כי מדובר במוצר שפותח לא לאחרונה.
איכות הנסיעה רחוקה מלהרשים, גם ביחס למקובל בדגמים שעברו "הסבה" מהנעה רגילה לחשמלית ודרשו לכן הקשחת מתלים על פלטפורמה רגילה לטובת התמודדות עם תוספת משקל הסוללות. לא מפתיע לכן שהנסיעה קופצנית מדי, עם כניעה תכופה לשיבושי האספלט המקומיים וטלטול ניכר של הנוסעים.
6 צפייה בגלריה
GAC GE3
GAC GE3
(צילום: ניר בן זקן)
בהמשך לכך, גם התנהגות הכביש אינה מרשימה עם רכינה עמוקה מדי של המרכב לפנים ולצדדים אפילו תחת עומס קל ובוודאי כשהרכב עמוס בנוסעים. מערכת הבלמים וההגה נעדרות תחושה ופוגעות בביטחון הנהג. רדיוס הסיבוב הצנוע (5.6 מטר) מאפשר אמנם כושר תמרון מצוין באזורים צפופים אך על הכביש המהיר מתגלה כי פסי הגגון האופציונליים מייצרים אוושת רוח חזקה מעל 80 קמ"ש ופוגמים בחווית הנסיעה השקטה. מומלץ לוותר עליהם.

סיכום

GAC נחשבת ליצרנית סינית מוערכת המייצרת ומשווקת דגמים חשמליים עדכניים ומרשימים בהם נהגנו כבר, ואין לנו ספק כי כאשר אלה יגיעו לישראל, יגדל כאן היצע הרכב החשמלי האיכותי ומודרני באופן ניכר, ויהפוך את המותג למתחרה מרשים בשוק הישראלי.
לא כך ה-GE3 שנבחן כאן. יכול בהחלט להיות שיוניון מוטורס, האחראית גם על שיווק טויוטה ולקסוס בישראל, רואה בו דגם מעניין עבור רוכשים בעלי רכב נוסף שיכול לשמש לנסיעות ארוכות וממילא אינה מתכוונת למכור אותו במספרים מרשימים אלא לנצל אותו להתארגנות לקראת בואם של דגמים תחרותיים ומתקדמים יותר.
שכן כמוצר בפני עצמו הוא רחוק מלשכנע ובהתחשב כך, גם תג המחיר שהוא נושא נראה גבוה באופן שאינו מצדיק ויתור על רכב עם מנוע בעירה פנימית.
6 צפייה בגלריה
GAC GE3
GAC GE3
(צילום: ניר בן זקן)
  • מנוע: חשמלי
  • מצבר: ליתיום-יון 54.75 קוט"ש
  • הספק / מומנט: 177 כ"ס / 29.5 קג"מ
  • הנעה: קדמית
  • אורך: 433.7 ס"מ
  • רוחב: 182.5 ס"מ
  • גובה: 164 ס"מ
  • בסיס גלגלים: 256 ס"מ
  • משקל: 1,648 ק"ג
  • נפח תא מטען: 370 ליטר
  • 100-0 קמ"ש: 8.6 שניות
  • מהירות מרבית: 156 קמ"ש
  • כריות אוויר: 6
  • דירוג בטיחות (Euro NCAP): טרם נבחן
  • מחיר: 139 אלף שקל