שתף קטע נבחר

"מחירי היין בישראל לא הוגנים כלפי הצרכן"

היקב שדילג על חנויות היין: מה קורה כשיקב מדלג על חנויות האלכוהול והיין ומוכר ישירות לצרכן? יקב חדש החליט ללכת בדיוק בדרך הזו ולחסוך לצרכן לא מעט כסף. עכשיו בעלי היקב מנסים להקים חנות אינטרנטית בעזרת גיוס המונים: "מחירי היין בישראל לא הוגנים כלפי הצרכן, וחלק מזה – בגלל הרווחים הגדולים של חנויות היין"

כל חובב יין יודע שהוא יכול לקנות יין בחנויות היין או בחנות היקב. בדרך כלל יקבים מוכרים יין ללקוחות שלהם במחיר הקמעונאי המומלץ, אלא אם כן יש להם מבצע מיוחד או קידום מכירות לקראת חג.

 

חנויות משקאות קונות בסיטונאות, והן בדרך כלל חופשיות לקבוע את המחיר לצרכן, וכך להפיק את הרווח שלהם מההפרש. יש חנויות שמעדיפות למכור יותר נפח במחיר נמוך, ולאחרות נוח יותר למכור פחות נפח במחיר גבוה יותר.

יקב
יקב "לה פורה בלאנש": בלי חנויות יין(צילום: יח"צ)
 

אבל מה קורה כשיקב מסויים מחליט לדלג על החנות, ולמכור את היין ישירות לצרכן? האם המחיר לבקבוק יין  יהיה זול יותר? מסתבר שכן, ובהפרש משמעותי: זו בדיוק שיטת השיווק של יקב "לה פורה בלאנש", שנפתח בימים אלה מחדש.

 

החלום של ברונו

בשנת 2003 הקים מנחם לבני יקב בוטיק בדרום הר חברון, "יקב לבני". לאחר מספר שנים הוא מינה את ברונו דרמון ליינן, וכאוטו-דידקט בתחום היין, עם ניסיון רב שנים ביקבים בצרפת, איטליה, אוסטרליה ואף בישראל (ביקבים אפרת, כרמל ויתיר), הבין דרמון כי התחרות בין יקבי הבוטיק על חיכו וכיסו של הצרכן מאוד קשה, ועל כן צריך לאתחל את המושג יקב בוטיק, ולהמציא גישה חדשה.

 

בשיתוף פעולה בין דרמון, לבני וקבוצת משקיעים מכובדת, הוקם היקב מחדש, ועתה שמו - "לה פורה בלאנש": "רציתי להיכנס כשותף ליקב, וראיתי לנכון שצריך לפתוח דף חדש, מבחינה שיווקית, אישית ייננית ואפילו רעיונית. צירפנו קבוצה של משקיעים, ומיתגנו הכל מאפס: יינות חדשים, סדרות חדשות ומחיר, עם אפשרויות לגדול ולהתפתח. 'יקב לבני' נסגר, ויקב 'לה פורה בלאנש' מתחיל לעשות את צעדיו הראשונים".

 

למה לעשות מחווה למקרא ולתת ליקב שם בצרפתית?

יעקב בריס מנכ"ל היקב: "הבחירה העיקרית בשם היא יותר שיווקית. השאיפה שלנו היא למכור בחו"ל, ולפנות דווקא לשוק הרגיל והלא כשר. כדי שייכנס בקלות למסעדות ולמדפי חנויות היין בחו"ל - חיפשנו שם אוניברסלי. אנחנו לא מנסים להסתיר את המיקום, לא מסתירים פוליטיקה, נפת ייצור, דת וכדומה, ואפשר להסביר את השם והתדמית במלא צורות, אבל אפשר גם לסייע לו להתקדם שיווקית בבחירת שם באופן נבון".

יקב
ברונו (מימין) וחיים, יקב "לה פורה בלאנש"(צילום: יח"צ)
 

הטריק השיווקי

בריס, שלא הגיע מתחום היין, עלה לפני שנים בודדות מצרפת, וצבר ניסיון רב בתחום הסחר המקוון, תוך יצירת מותגים שנמכרים ישירות לצרכן. תחילה הצטרף ליקב כסמנכ"ל מסחרי לענייני שיווק ופיתוח, אך לאחר ההצלחה בגיוס משיקיעים, מונה למנכ"ל.

 

לטענת בריס, "מחירי היין בישראל לא הוגנים כלפי הצרכן, וחלק מזה – בגלל הרווחים הגדולים של חנויות היין. המטרה שלנו נעשתה ברורה - למכור את היין מהיקב ישירות לצרכן וכך לחסוך את שרשרת העמלות שבדרך. כדי שזה יקרה, אנו לוקחים את הסיכון ומתחייבים לא להיכנס לחנויות הפיזיות, ובאופן זה להותיר את המחיר האמיתי של היין".

 

הרעיון השיווקי שמסתתר מאחורי היקב הוא פתיחת חנות אינטרנטית בעזרת גיוס המונים כדי לאפשר מכירה ישירה ללקוח הסופי: "בשנת 2012 התחילו למכור מוצרי אופנה או צרכנות וחתכו את המידל-מן כדי להוריד את העלויות - ווין ווין לכל הצדדים", מסביר בריס, "כלומר, זה הצדיק את היציאה לגיוס המונים. בתת מודע רציתי לעשות זאת בעצמי, התחלתי לדבר עם יקבים – וראיתי שמאוד קשה ליקבים לשווק את עצמם, יש פה היצע עצום של יין למדינה כה קטנה, שלא לדבר שצריכת היחס לנפש מאוד נמוכה".

 

יקב "לה פורה בלאנש" הרים את המיזם בממשק גיוס ההמונים "הדסטארט", ומקווה לגייס עד סוף החודש (מרץ) סכום של כ-115,000 שקלים. הכסף שיגויס יהווה בסיס לבניית חנות אינטרנטית, שתמכור יינות מהיקב ישירות לצרכן - במחיר נוח יותר מזה של חנויות היין.

יקב
חנות אינטרנטית היא רק ההתחלה(צילום: צחי קיבינשטיין)
 

בנוסף, הכסף ישמש לבניית מרכז מבקרים באזור חבל יתיר, לשם מתעתד היקב לעבור עד סוף שנת 2020. במהלך השנה הראשונה לפעילותו, בציר 2019, הייקב ייצר כ-40,000 בקבוקים, אולם היקב מתעתד לצמוח לכדי 100,000 בקבוקים (ולייצא כ-50% מהמלאי).

 

"ברגע שאדם צעיר יוכל לרכוש יין איכותי דרך האינטרנט, וזאת מבלי לשלם מאות שקלים על יין טוב – הוא ילמד עוד נדבך בהערכת יין. אנחנו אמנם טיפה בים, אבל גם טיפה זו יכולה להשפיע וללמד קצת על תרבות ואיכות", מסביר דרמון.

 

ומה תעשו אחרי גיוס ההמונים?

בריס: "יש לי עוד כל מיני פתרונות שעדיין לא נעשו בארץ, שיעזרו לנו למשוך לקוחות ולמכור. גיוס המונים זה רק צעד ראשון, ואתר אינטרנט - כולם עושים, אבל כדי להיכנס לשוק מאוד חזק - זה כבר סיפור אחר. בהמשך יהיו לנו טריקים נוספים".

 

רשמי טעימה מיינות היקב

לה פורה בלאנש, תלפיות, לבן 2018

ממסך לבן המבוסס על ענבי ויוניה (80%) ושנין בלאן (20%), שגדלו בכרם מצפה רמון. היין לא התבגר בחביות עץ, והתוצאה היא יין קליל, כייפי ועדין. הבשומת מלאת לימוניות, בננה והרבה רעננות. הפה קצת יותר מלא, הכוהל מורגש (14%), והסיומת בעלת חמיצות קייצית טובה, שמחברת את היין היטב לאוכל עדין.

מחיר באתר הדסטארט: 55 שקלים, מחיר בחנות יין: 85 שקלים.

 

לה פורה בלאנש, תלפיות, רוזה 2019

יין שבוקבק ממש לאחרונה. שילוב של הזנים מרלו וסירה (מכרמים בתקוע ובהר ברכה). יין מאוד מרענן הנהנה מחמיצות טובה, פירותיות נעימה וסיומת מאוד חדה ומדוייקת.

מחיר באתר הדסטארט: 55 שקלים, מחיר בחנות יין: 85 שקלים.

 

לה פורה בלאנש, תלפיות אדום 2017

בלנד המורכב מקברנה סוביניון (80%), שיראז (6%) ופטי-ורדו (7%) מכרם 'שדה כלב', עם השלמה של מעט מרלו. היין התבגר כ-8 חודשים בחביות עץ אלון צרפתי ואמריקני ולא עבר תהליכי סינון. התוצאה היא יין צעיר, ירקרק מעט, בשומת של פירות אדומים וניתן גם להרגיש את הקלייה של הטבק והווניל המגיעים מהחבית. אידיאלי כיין פתיחה ולשתייה לא מחייבת.

מחיר באתר הדסטארט: 55 שקלים, מחיר בחנות יין: 85 שקלים.

 

לה פורה בלאנש, דביר, פינו נואר 2017

היין מיוצר 100% מזן הפינו נואר הגדל בכרם "שדה כלב". היין התבגר 12 חודשים בחביות עץ אלון צרפתי ולא עבר תהליכי סינון. האף סגור תחילה, אך לאחר כמה שניות מפריח בשומת של מסטיק בזוקה, פלפל שחורה וריבתיות. הגוף בינוני ולעיס, הסיומת ארוכה ונעימה מאוד. הפתעה נעימה ועל כן - מומלץ.

מחיר באתר הדסטארט: 70 שקלים, מחיר בחנות יין: 110 שקלים.

 

לה פורה בלאנש, דביר, קברנה-שיראז-מרלו 2017

בלנד שהופק משילוב ענבי קברנה סוביניון (45%) ושיראז (33%) מכרם "שדה כלב", עם השלמה של מרלו (22%). היין התבגר 12 חודשים בחביות עץ אלון צרפתי ואמריקני ולא עבר תהליכי סינון. זהו יין צעיר, עשיר בבוקה של פירות אדומים, קצת פלפל ירוק ברקע, כשהטעם עוצמתי, כוהלי ונהנה מחומציות חזקה ועפצנים טובים.

מחיר באתר הדסטארט: 85 שקלים, מחיר בחנות יין: 130 שקלים.

 

לה פורה בלאנש, דביר, קברנה סוביניון 2017

היין הופק 100% מענבי קברנה סוביניון מכרם "שדה כלב", והתבגר כ-18 חודשים בחביות עץ צרפתי ואמריקאי ובוקבק ללא סינון. זהו יין שנהנה מהרבה וניל, קרמל וטבק שמקורם בחבית העץ. הפרי מורגש מעט לאחר מכן, ומותיר רמז של דובדבנים טריים וקצת מנטה. זה יין כבד, עוצמתי, ואידיאלי לאוכל כבד או לשמירה לטווח ארוך.

מחיר באתר הדסטארט: 100 שקלים, מחיר בחנות יין: 180 שקלים.

 

לה פורה בלאנש, יער לבנון 2016

סדרת הדגל של היקב, המורכבת מ-100% קברנה סוביניון שצמח בכרם "שדה כלב". היין התבגר 24 חודשים בחביות עץ אלון צרפתי ואמריקני ולא עבר תהליכי סינון. צבעו עוצמתי וכהה, ובהחלט אפשר להרגיש כי זה יין מכובד, שיכול להתחרות ביינות הדגל של היקבים האיכותיים והוותיקים. בשומת אדירה של פירות אדומים ושחורים, עושר גדול של עפצנים (המסמנים את יכולת ההתבגרות הפוטנציאלית), והפה עוצמתי, גדוש ומכובד. היין שווה את מחירו הגבוה.

מחיר באתר הדסטארט: 190 שקלים, מחיר בחנות יין: 250 שקלים.

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: יח"צ
היקב שדילג על חנויות היין
צילום: יח"צ
מומלצים