הגרפיקה על המסך מינימליסטית, מעלה זיכרונות נשכחים מימי מסכי ה-VGA של שנות ה-90 המוקדמות. האנימציה, אם אפשר בכלל לקרוא כך לתזוזות פה מונוטוניות של דמויות מצוירות חסרות חן, פרימיטיבית להחריד. ובכל זאת, אתה לא מסוגל להוריד מזה את העיניים.
בעיתוי מושלם לימי הקורונה וההסתגרות בבתים, הגיע לו "אתגר פיל גלפונד" (Phil Galfond Challenge) – הבינג' האולטימטיבי לחובבי הפוקר שמציע את החבילה המלאה: קרב ענקים ראש בראש בין שני גאוני פוקר, מאות אלפי אירו שנעים במהירות מסחררת משחקן לשחקן, שידורים ישירים בחינם עם פרשנות מקצועית ואיכותית, דרמות, התרסקויות ואפילו טראש-טוק - גרסת הקלפים לקרבות האיגרוף הגדולים.
2 צפייה בגלריה
גלפונד מול venividi המסתורי. אתגר פיל גלפונד
גלפונד מול venividi המסתורי. אתגר פיל גלפונד
גלפונד מול venividi המסתורי. אתגר פיל גלפונד
מהו בדיוק אתגר פיל גלפונד? קצת רקע. לקראת סוף העשור הראשון של שנות ה-2000, פיל גלפונד (35), אמריקני יהודי ממרילנד, היה אחד השמות החמים ביותר בסצנת הפוקר. כמו רוב בני גילו, ובניגוד לדור הוותיק יותר של שחקני הפוקר, גלפונד לא צמח בבתי הקזינו אלא במשחקי הפוקר באינטרנט. הוא החל לשחק כשעשוע בשנתו הראשונה באוניברסיטה – הפקיד בחשבון הפוקר שלו קצת מהכסף שנשאר לו ממתנות הבר-מצווה והצליח להפוך 50 דולר לכמה אלפים. עם הזמן הוא התאהב במשחק והחל ללמוד אותו על בוריו. הוא קרא ספרים, פקד את כל הפורומים השונים, התאמן ועבד על המשחק שלו – ואט-אט הגדיל את החשבון שלו וטיפס אל המשחקים בסכומים הגבוהים ביותר.
בד בבד עם הפיכתו לאחד משחקני הפוקר אונליין הטובים בעולם, גלפונד החל גם לשתף ברשת סרטוני הדרכה שבהם חשף את פילוסופיית הפוקר שלו – והציג רעיונות ואסטרטגיות חדשניים יחסית לאותה תקופה. העולם הבין שהוא חוזה באחד ממוחות הפוקר המבריקים ביותר שידע.
גלפונד הפך לסלבריטאי פוקר. הוא הוזמן להשתתף בתוכניות פוקר פופולריות בטלוויזיה, שבהן שיחק על סכומי עתק מול הכוכבים הגדולים. בניגוד לשחקנים צעירים אחרים, שהתקשו לעשות את המעבר מהפוקר באינטרנט למשחק חי מול מצלמות ולעיני מיליונים, גלפונד הצטיין גם בזירה הזו. מהר מאוד הוא הפך למיליונר וגם לאיש עסקים מצליח עם אתר אימון פוקר פופולארי שהקים, ושאליו גייס כמה ממאמני הפוקר הטובים בעולם.
בשנים האחרונות גלפונד החליט לפנות לזירה חדשה – והקים את Run It Once Poker, אתר חדש למשחק פוקר שאמור להתחרות בשמות הגדולים בתחום: PokerStars, Party Poker, 888Poker ואחרים. במסגרת קידום המיזם החדש שלו, גלפונד החליט להחיות טרנד פופולארי מהעבר שנשכח מעט בשנים האחרונות: "אתגרי הפוקר".
הרעיון הוא כזה: גלפונד מזמין את כל מי שמעוניין לשחק מולו פוקר ראש בראש בסגנון פוט לימיט אומהה (וריאציית הפוקר השנייה בפופולאריות שלה כיום בעולם אחרי טקסס הולדם, וזו שגלפונד מצטיין בה). המשחק לא נערך על פני מפגש אחד, אלא על פני מפגשים רבים שכוללים עשרות אלפי ידיים בסכומי כסף גבוהים במיוחד. כל המשחקים נערכים כמובן תחת הפלטפורמה של Run it Once Poker, אתר הפוקר החדש של גלפונד, ומועברים בשידור ישיר ובחינם באתר Twitch, האתר הגדול בעולם לשידורי גיימינג, בליווי של שדר ופרשן מיומנים ומקצועיים.
קופות ענק מאתגר פיל גלפונד
הראשון שנענה לאתגר היה שחקן אלמוני שסירב להזדהות בשמו האמיתי, והסתפק בכינוי האינטרנטי שלו Venividi1993. השניים קבעו ביניהם את הכללים הבאים: הם ישחקו 25 אלף ידיים של אומהה פוקר בלימיטים (בליינדים) של 200-100 אירו. בנוסף לכך, אם בסיום האתגר גלפונד יפסיד, הוא ישלם ל-venividi סכום נוסף של 200 אלף אירו, ואם גלפונד ינצח – venividi ישלם לו 100 אלף אירו.
פתיחתו של האתגר הייתה עגומה מבחינת גלפונד. אף שהוא נחשב בשיאו לאחד משחקני האומהה הטובים בעולם, venividi1993 – שאם להאמין לכינוי שלו, הוא ככל הנראה שחקן צעיר יחסית – הראה לו דברים שהוא כנראה עוד לא הכיר במשחק. תוך תצוגה של פוקר אגרסיבי ונחוש, venividi חבט בגלפונד האומלל ללא רחם, והוביל אותו לאחר עשרת אלפים ידיים ששוחקו להפסד עצום של יותר מ-900 אלף אירו.
כמו בקרב איגרוף, זו בדיוק הייתה הנקודה שבה גלפונד היה שמוט על החבלים – והבין שהגיע הזמן לחשב מסלול מחדש. בהודעה ארוכה שפרסם ברשתות החברתיות, גלפונד סיפר שהוא החליט לקחת הפסקה זמנית מהאתגר. "בסשנים האחרונים פשוט הייתי מפוחד, ציפיתי להפסיד. לא הצלחתי לגרום למוח שלי לעבוד כהלכה. הדבר הכי קשה בהפסד מתמשך הוא לא אובדן הכסף אלא אובדן התקווה. חשבתי כבר לזרוק את המגבת ולהיכנע. זה אומנם הרגיש לי רע מאוד, אבל כך זה גם מרגיש להמשיך ולשחק רע מול יריב ממש טוב. אני אקח קצת הפסקה, כדי לראות אם אני יכול לסדר את הראש שלי ולגרום למוח שלי לעבוד שוב כמו שצריך", הוא כתב.
לצד הודעות תמיכה רבות בגלפונד על הכנות והיושרה שלו, היו כמובן גם כמה נשמות טובות שמיהרו לדרוך על הגופה. אחד מהן היה שחקן הפוקר הבריטי לוק שוורץ, הידוע כאחד הפיות היותר מלוכלכים במשחק. שוורץ פרסם פוסט ארוך ברשת שבו כתב בין השאר (חסכנו מכם את השפה הגסה): "הזמן של גלפונד עבר, הוא בוודאות לא יכול לנצח כיום את השחקנים הטובים ביותר באומהה. הגיע הזמן לנופף בדגל הלבן. הוא ניסה לעשות משהו כדי להפוך את אתר הפוקר שלו ליותר רלוונטי, וכעת זה עקץ אותו בישבן. או שהוא טיפש מדי או שיש לו יותר מדי אגו כדי לפרוש. גלפונד הוא לא לברון ג'יימס, הוא בסך הכול חנון קטן ונחמד שניסה להגדיל את חשבון הפוקר שלו באמצעות האתר הכושל שלו. זה כואב לצפות בזה". שוורץ סיים את פוסט הטראש-טוק בהזמנה לגלפונד למשחק ראש בראש.
גלפונד, ג'נטלמן אמיתי, הוא לא אחד שייפול לתהומות הרפש של שוורץ. במקום להתייחס לגידופים של הילד הרע של הפוקר, הוא פשוט נענה מיד להצעה של שוורץ לקרב ראש בראש – וכך עולם הפוקר הרוויח עוד אתגר מרתק וגם יצרי במיוחד.
תקציר היום הראשון של האתגר
בסופו של דבר, גלפונד החליט שלא להרים ידיים – וחזר לשחק. הזמן שלקח כדי לאסוף את עצמו, לא הגיע בחינם. בהתאם לחוקי האתגר, גלפונד נאלץ לשלם ל-venividi קנס בסך של בערך 3,000 אירו על כל יום של הפסקה באתגר, אבל נראה שההפסקה עשתה לו רק טוב. גלפונד הצליח לצמק בינתיים את ההפסד שלו לקצת פחות מחצי מיליון אירו. נכון, זה עדיין הרבה מאוד כסף, אבל הרבה פחות ממה שהיה קודם – ובעיקר הוא הצליח להחזיר את האמונה בעצמו, אולי הדבר החשוב ביותר בקרב מוחות מנטלי מייגע שכזה. עד לסיום האתגר נותרו עוד קצת פחות מעשרת אלפים ידיים – והכול עוד יכול להתהפך. הסשן הבא מתוכנן ליום להערב ב-18:00 שעון ישראל, וניתן יהיה לצפות בו בשידור ישיר כאן. לבירור לגבי המועדים של המשך האתגר מומלץ לעקוב אחרי עמוד הטוויטר של Run It Once Poker.
גם אחרי שגלפונד ו-venividi יסיימו את הקרב ביניהם, אתגר גלפונד עוד יהיה רחוק מסיום. לגלפונד נקבעו כבר כמה קרבות נוספים במסגרת האתגר. יריביו הבאים יהיו ביל פרקינס, מנהל קרנות גידור עשיר ושחקן פוקר, צ'אנס קורנות', שחקן ומאמן פוקר מהשורה הראשונה, דניאל "Jungleman" קייטס, משחקני הפוקר המפורסמים בעולם, שחקן מסתורי המכונה ActionFreak, ברנדון אדאמס, שחקן פוקר מקצועני ומרצה בהרווארד וכמובן שוורץ הטראש-טוקר.
אתגר פיל גלפונד מעלה זיכרונות מימי הזוהר של הפוקר אונליין בשנים שקדמו ל-15 באפריל 2011, היום שבו רשויות החוק הפסיקו למעשה את פעילות הפוקר אונליין בארצות הברית. באותם ימים אתגרי הפוקר היו לטרנד לוהט, וסחפו אחריהם המוני צופים שעקבו בשקיקה אחרי גאוני הפוקר מתגוששים ביניהם על סכומים דמיוניים. אחד האתגרים הזכורים ביותר היה Durrrr Challenge שהציע טום דוואן, בן גילו של פיל גלפונד הידוע כאחד משחקני הפוקר הנועזים והאגרסיביים ביותר בעולם.
דוואן הציע לכל מי שמעוניין (למעט אגב פיל גלפונד, השחקן היחיד שמולו ציין מראש שהוא לא מוכן להתמודד) לשחק מולו 50 אלף ידיים בסגנונות של טקסס הולדם ואומהה ובלימיטים של 400-200 דולר. בנוסף לכך הוא הבטיח לשלם למי שינצח אותו באתגר בונוס של 1.5 מיליון דולר – בעוד שאם הוא ינצח הוא יקבל חצי מיליון דולר בלבד. שני שחקנים נענו לאתגר, מקצוען הפוקר הפיני פטריק אנטוניוס ודניאל "Jungleman" קייטס (שישחק כאמור גם באתגר פיל גלפונד הנוכחי). אלא שהאתגר המדובר הסתיים בטונים צורמים.
2 צפייה בגלריה
טום דוואן. נטש את האתגר - וחטף
טום דוואן. נטש את האתגר - וחטף
טום דוואן. נטש את האתגר - וחטף
(צילום: AP)
קייטס פשוט ריסק את דוואן, ואחרי 20 אלף ידיים הרוויח על חשבונו 1.2 מיליון דולר – אלא שאז דוואן פשוט נסוג לאחר ונעלם. קייטס הכועס טען שדוואן פשוט מתעלם ממנו ולא עונה לפניותיו. עולם הפוקר סער, דוואן חטף ביקורת קשה על הנטישה החד-צדדית – ושנים לאחר מכן המשיכו לצוץ מפעם לפעם דיווחים לגבי האתגר שהופסק מוקדם מהצפוי. ב-2017, שבע שנים אחרי שהאתגר יצא לדרך, קייטס חשף כי דוואן שילם לו קנס בסך 800 אלף דולר על ההפסקה – וכי מבחינתו הוא עדיין מוכן להשלים את האתגר. נכון להיום, האתגר לא חודש מעולם.
עוד אתגרים שעוררו עניין רב לא היו בהכרח כאלה של קרבות ראש בראש, אלא של השגת יעדים קשים במיוחד שהציבו לעצמם שחקני פוקר. כך למשל, כריס פרגוסון, אלוף העולם בפוקר בשנת 2000, הצליח לזכות בתוך שנה וחצי בעשרת אלפים דולר מתקציב ראשוני של 0 דולר – משמע, הוא היה צריך לבנות את התקציב שלו בהתחלה ממשחק בטורנירים חינמיים על פרסים זעומים. רנדי ליו, מקצוען פוקר הידוע ביכולתו לשחק בשולחנות רבים בו-זמנית, שבר שיא כששיחק במשך 8 שעות ב-24,493 ידי פוקר – ואפילו סיים את הסשן המטורף הזה ברווח של 7.65 דולר.
אבל אולי האתגר הזכור והמטלטל ביותר בהיסטוריה של הפוקר היה זה של Isildur1. ב-2009, כמו רעם ביום בהיר, נחת על עולם הפוקר אונליין שחקן מסתורי ואלמוני שכונה Isildur1. מבלי שאף אחד יודע דבר עליו, Isildur1 התמקם בשולחנות האונליין הכבדים ביותר – ועם סגנון משחק היפר-אגרסיבי ונועז הכניס את יריביו לסחרור ולקח מהם המון כסף. Isildur1 הפך לתופעת רשת של ממש, וכולם ניסו לתהות מיהו השחקן האמיץ, ובעיקר המטורף, שלא מפחד לסכן סכומים עצומים מול טובי השחקנים בעולם. המשחקים ברשת של Isildur1 הפכו לאתר עלייה לרגל עם המוני צופים סקרנים.
נישא על גלי ההייפ העצום סביבו, Isildur1 החל לאתגר כוכבי פוקר לקרבות ראש בראש אונליין איתו. הראשון שנענה לאתגר היה, כמה צפוי, טום דוואן. Isildur1 ריסק את דוואן ללא רחמים, ובתוך שבוע אחד לקח ממנו לא פחות מ-4 מיליון דולר (!). היריב הבא היה פטריק אנטוניוס, וגם הוא הובס קשות והפסיד ל-Isildur1 1.6 מיליון דולר.
הסיפור של Isildur1
לפוקר קם מלך חדש? לא כל כך מהר. הקרבות הבאים של Isildur1 כבר היו הרבה פחות מוצלחים, וזה בלשון המעטה. Isildur1 ניצב לקרב מול פיל אייבי, מי שנחשב בעיני רבים כשחקן הפוקר הטוב בהיסטוריה, והפסיד לו 3.2 מיליון דולר בשבוע. בשלב זה Isildur1 כנראה חטא בחטא היוהרה – והסכים למפגש גומלין מול אנטוניוס אבל הפעם בסגנון האומהה, שבו היה הרבה פחות מנוסה. אנטוניוס נקם ובגדול. ביום אחד בלבד הוא לקח מיריבו 3 מיליון דולר. Isildur1 אומנם הצליח למחרת להחזיר לעצמו שני מיליון דולר, אבל ההפסד עדיין היה קשה וכואב. זה לא נגמר כאן: האתגר הרביעי והאחרון של Isildur1 כבר היה הקשה והכואב מכולם – בחמש שעות בלבד הוא הפסיד לא פחות מ-4.2 מיליון דולר לבריאן הייסטינגס, שחקן אומהה פוקר מחונן. ההפסד הכי גבוה ביום אחד בהיסטוריה של הפוקר ברשת. בהמשך התברר כי הייסטינגס גם שיחק קצת מלוכלך, כשאסף מידע על המשחק של Isildur1 באופן שנגד את כללי האתגר.
התבוסה ההיא להייסטינגס הייתה הנקודה שבה אפילו שחקן משוגע כמו Isildur1 נאלץ לסגת ולהיעלם מהסצנה לתקופה מסוימת. הוא חזר בסוף אחרי הפסקה ממושכת ואפילו חשף את שמו האמיתי, ויקטור בלום, שחקן שבדי צעיר שבגיל 15 כבר זכה ביותר מרבע מיליון דולר בפוקר ברשת ובגיל 19 שיחק על מיליוני דולרים מול הכוכבים הגדולים של המשחק. למרות המפלות ההן, הוא הצליח לקום על הרגליים וממשיך לשחק בהצלחה עד היום, גם אם לא בסכומים ובתדירות של הימים ההם.