בשנים האחרונות הפודקאסטים (הסכתים) כובשים את העולם - בנסיעה לעבודה או בריצה, בזמן הניקיונות או הבישול - מאזינים ומאזינות מתמסרים לתוכניות רדיו מוקלטות מראש, שמלמדות שיעור חדש על העולם: היסטוריה ומדע, תרבות ואמנות, ראיונות, תחקירים עיתונאיים או סיפורים אישיים - אין גבול למה שהסכת יכול להציע. כעת בימי הקורונה, כשבתי הקולנוע, התיאטראות והמועדונים עומדים מיותמים - מה מתבקש יותר מלתת צ'אנס למדיום האינטימי והמעשיר הזה? כל מה שצריך זה ללחוץ פליי, לשמור על ראש פתוח ולהתמסר. כשהשבועות הארוכים האלה יחלפו, כבר תכירו קצת יותר טוב את העולם.
∙ לנו אתם כבר מאזינים? "עושים כותרות" – הפודקאסט של ynet ורשת "עושים היסטוריה". להאזנה לחצו כאן.

היסטוריה גדולה, בקטנה

חפירה ממושכת ומחכימה בת שעה וחצי (פלוס-מינוס) לפרק, כל פעם עם חוקר אחר שמספר על נושא מאוד-מאוד ממוקד (כמה ממוקד? למשל השורשים העותמאניים של החוק הישראלי, או ההשפעה של מרסל דושאן על עולם האמנות, או אנארכיסטים בפרו) וגם עונה לשאלות הגולשים. המראיינים – כולם היסטוריונים צעירים בתחילת דרכם האקדמית – משכילים תמיד לנווט את השיחה בקלילות, כך שתעניין גם אנשים שאינם באמצע כתיבת תזה על קולוניאליזם במאה ה-19, תוך שילוב של הפרעות בלתי פוסקות ושפע של הומור (בעיקר בדיחות קרש, יש לציין, אבל לפחות עם קונטקסט אליטיסטי). המלצות ספציפיות: הפרק עם אסף מונד על הצפלינים של מלחמת העולם הראשונה, הפרק עם דורון ספיר על לימוד השואה בישראל, הפרק עם אמיר טייכר ובו סיפור מדהים על מדען נאצי עם אובססיה פרטית וסדרת "הולכים לבחירות" עם דור סער-מן, על ראשי ממשלה ישראלים.
להאזנה לחצו כאן.
7 צפייה בגלריה
Notorious B.I.G
Notorious B.I.G
מכיבושי נפוליאון ועד מלחמות בין ראפרים. נוטוריוס ב.י.ג
(צילום: AP)

Slow Burn

שמונה פרקים לעונה, כל אחת סביב סיפור שעומד בפני עצמו ושפע של ראיונות מפתיעים וגילויים מסעירים. הראשונה מתמקדת בפרשת ווטרגייט ובאופן שבו נחשפה. השלישית, עם מנחה חדש, פונה לכיוון אחר לגמרי - היריבות בין טופאק ונוטוריוס ב.י.ג, ומותם הטרגי של שני הראפרים. אבל העונה שבאמת שווה לכם להאזין לה היא השנייה, על פרשת מוניקה לווינסקי. אפילו מי שחי את הדרמה הזו בזמן אמת כנראה לא שמע את הסיפור הזה ככה. בסוף, לא משנה מה חשבנו על קלינטון - אז והיום - קשה שלא לצאת מהסיפור הזה עם תחושה מטרידה.
להאזנה לעונה הראשונה, השנייה והשלישית.

Catch and Kill

רבים בישראל לא מכירים את שמו, אבל בארצות הברית העיתונאי רונאן פארו הוא איש ואגדה. פארו היה מחושפי פרשת הארווי ויינשטיין, מי שפרסם ב"ניו יורקר" כתבת ענק שחשפה בבת אחת את הטורף המיני של הוליווד. השנה הוא הוציא ספר בשם Catch and Kill, שבו פירט את מלאכת המחשבת שמאחורי הסיפור המפחיד הזה, והפודקאסט שלו עושה בעצם את אותו הדבר - מספר על הניסיונות לדבר עם קורבנות, ההשתקה של הבוסים שכמעט קברה את הסיפור, הדוגמנית שהצליחה לבצע הקלטת סתר ואפילו המעקב של בלאק קיוב. הפרקים עשויים לעילא ומספרים סיפור מתח עיתונאי - כזה שאולי מדבר על הרע בעולם, אבל גם גורם להאמין בטוב שבו.
להאזנה לחצו כאן.
7 צפייה בגלריה
רונאן פארו
רונאן פארו
כך הפלתי את הארווי וינשטיין. רונאן פארו
(צילום: AP)

אמא אמא

כל ההורים מכירים את עינת נתן - מדריכת הורים שמבינה ללבם של האימהות והאבות המרוטים, אבל יודעת איך לגרום להם להתבונן בחמלה ובאהבה על אלה שהופכים (לפעמים) למפלצות קטנות. וכולם מכירים את הילה קורח - מגישת חדשות, אשת טלוויזיה, רופאה וכמו שמתברר בפודקאסט, גם אמא עייפה לשלושה. ביחד הן מדברות על ענייני הורות מוכרים: ריבי אחים, מסכים, ילדים עצובים, כישלון בלימודים ועוד. נתן היא המייעצת וקורח היא המראיינת והדינמיקה ביניהן פשוט זורמת. לכל ההורים שנמצאים עכשיו 24/7 עם הילדים - הן יוכלו לספק הצלה ברגעים קשים.
להאזנה לחצו כאן.

This American Life

אל תתנו לכותרת להטעות אתכם. אפילו יוצרי הפודקאסט האגדי הזה - מהוותיקים, המשפיעים והמפורסמים בעולם - מתחרטים עליה. כי על אף שרוב פרקי This American Life, שהתחיל כתוכנית רדיו בשנות ה-90, מתרחשים אי שם ברחבי ארצות הברית (אף שלא כולם) - הם עוסקים תמיד בסיפורים אוניברסליים, שנוגעים לגמרי גם לנו היושבים בלבנט. כל פרק נחלק לשלושה-ארבעה קטעים, עם סיפורים אמיתיים מפי אנשים אמיתיים, סביב נושא מסוים: צירופי מקרים, גילויים משני חיים, אהבות וריבים, מלחמות, פשע או המשבר הכלכלי העולמי - כל מה שאנושי. בניצוחו של איירה גלאס, הסנדק של עולם הפודקאסטים בארצות הברית, הכל מוגש באופן הכי מדויק שיש: חם ובו זמנית חד, משעשע עד צחוק או נוגע ללב עד דמעות. באתר הרשמי של הפודקאסט תמצאו רשימת פרקים מומלצים, אבל קחו עצה: בחרו בכל פרק אקראי - ותתמסרו, אי אפשר לפספס.
להאזנה לחצו כאן.
7 צפייה בגלריה
מובי
מובי
הסיפור המוזר שלי עם מובי. כל הפרטים ב-Heavyweight
(צילום: AP)

Heavyweight

לג'וני גולדסטין יש תחביב מוזר: הוא בוחר מישהו, לכאורה סתם מישהו, מכר או זר מוחלט, ויוצא איתו למסע בעקבות משקע כואב מעברו של אותו אדם. צריך אולי רגע או שניים כדי להתרגל להומור הייחודי של ההיפסטר היהודי המענטש הזה, אבל כשזה קורה, קשה שלא להתאהב. כך למשל הוא משוחח עם גרגור, ידיד שהשאיל פעם קסטה למובי, רגע לפני שהזמר השתמש בה לסימפולים, הפך לאחד המוזיקאים המפורסמים בעולם - וניתק קשר בפתאומיות. בפרק אחר, הוא מוצא קופסת מכתבים ברחוב, וחושף סיפור אהבה ישן, נאיבי וחוצה יבשות. בפרקים אחרים אלו ההורים שלו, חברי ילדות, נגן תזמורת אלמוני מסרט רוסי ישן נושן - לא משנה במי מדובר, הדרך תמיד בלתי צפויה ומלאת הפתעות, ומשהו מהנשמה של גולדסטין ושל הקורבן המזדמן תמיד מצליח לבצבץ מבעד לרמקול.
להאזנה לחצו כאן.

Missing Richard Simmons

לאורך חמישה פרקים מנסה העיתונאי דן טברסקי להבין לאן נעלם מאמן הכושר האגדי ריצ'רד סימונס, שביום בהיר אחד החליט להכניס את עצמו לבידוד (בלי קשר לשום מגפה קטלנית). זה פודקאסט מלפני כמה שנים, 2017, אבל הוא מסופר באופן קולח ומבדר, ומצליח לאפיין באופן נהדר את הדמות הצבעונית ויוצאת הדופן שבמרכזו. גם זהות העיתונאי מוסיפה ערך מיוחד לחיפוש - הוא היה אחד המתאמנים במכון של סימונס ונמנה עם מעריציו (עבור אנשים רבים סימונס היה גורו עם טייץ), כך שהוא הושפע ישירות מההיעלמות הפתאומית והלא צפויה שלו. זוהי קצת תעלומה מסתורית, קצת דוקו-פשע וקצת רכילות עסיסית. בקיצור - יש פה הכל.
להאזנה לחצו כאן.
7 צפייה בגלריה
דיווחים מהחיים בכלא. Ear Hustle
דיווחים מהחיים בכלא. Ear Hustle
דיווחים מהחיים בכלא. Ear Hustle
(צילום: shutterstock)

Ear Hustle

לפעמים פודקאסט יכול להפוך מקצה לקצה את חייו של המגיש עצמו. כך קרה לארלון וודס, שנשלח ל-31 שנים בכלא בעקבות הרשעה בשוד מזוין, והשתלב בין הסורגים בהפקת הפודקאסט Ear Hustle ("ציתות", בסלנג של הכלא), המתעד את חיי היומיום בכלא. התוכנית זכתה לשבחים מקיר לקיר ולהצלחה אדירה - מאז שעלתה לאוויר ב-2017 מעריצים מרחבי העולם הורידו אותה 20 מיליון פעם - עד שמושל קליפורניה החליט להעניק חנינה לוודס. גם אם אתם אנשים חופשיים, בלי שום רקורד פלילי, תמצאו עניין רב בהסכת הזה: האסירים דנים באתגרים כמו הקושי למצוא שותף הולם לתא, שגודלו מטר וחצי על שלושה מטרים, מספרים מדוע הם מטפלים בצפרדעים ובעכבישי אלמנה שחורה כחיות מחמד או מתארים כיצד משפיעה הבדידות של הכלא או ההמתנה לעונש המוות.
להאזנה לחצו כאן.

Reply All

לא צריך להיות חובב טכנולוגיה גדול כדי להתחבר לפודקאסט הוותיק הזה. בשש השנים האחרונות הוא מצליח לשלב באופן מרגש ואינטליגנטי בין הרוח האנושית לעולם הדיגיטלי. הנושא בגדול הוא האינטרנט, אבל הרבה פעמים זה גולש לנושאים אחרים ושני המנחים המצוינים שלו פי.ג'יי וואט ואלכס גולדמן, מגיעים לפינות אפלות ומסקרנות של המדיום ושל החיים המקוונים שלנו. פרקים מומלצים במיוחד: פרק 44 בו אחד המנחים והמפיק של התוכנית מתנסים במיקרודוזינג של LSD ומתעדים את החוויה, פרק 130, שבו המנחים יוצאים למסע חיפושים בעקבות פורצים שחדרו למישהי לחשבון הסנאפצ'ט, או אחד הפרקים הטריים, 158, על מישהו שמתעקש למצוא להיט פופ נשכח שהוא נהג לשמוע בלי הפסקה ברדיו בצעירותו.
להאזנה לחצו כאן.

Freakonomics

פודקאסט שכבר הספיק לבסס לעצמו מוניטין, ושמבוסס על שני רבי מכר בעלי אותו השם. כמו שלא חייבים להיות חובבי טכנולוגיה כדי ליהנות מ-Reply All, כך לא צריך להיות מומחה לכלכלה כדי לאהוב את הפודקאסט הכלכלי הזה, שמנגיש נושאים גדולים ומורכבים ומפרק אותם לאנקדוטות שגם המאזין הממוצע יבין. בכל פרק המנחים מתמקדים בתופעה כלכלית אחת, ומנתחים אותה באופן מאיר עיניים ומסקרן. פרקים מומלצים: פרק 297 על הדבר הכי מטופש שאתם יכולים לעשות עם הכסף שלכם, פרק 243 על איך להיות יותר יעילים בחיים ובעבודה שלכם ופרק 388 על הכלכלה שמאחורי הימורי ספורט.
להאזנה לחצו כאן.
7 צפייה בגלריה
מבולבלים? כלכלה בגובה העיניים
מבולבלים? כלכלה בגובה העיניים
מבולבלים? כלכלה בגובה העיניים
(צילום: רויטרס)

חיות כיס

פודקאסט הכלכלה של כאן מונה כבר 136 פרקים שעוסקים כמעט בכל נושא כלכלי שתוכלו לחשוב עליו: מהביטוח הלאומי והגירעון ועד דיור ציבורי, תחבורה ואוכל. בשפה פשוטה ותוך ראיונות עם מומחים או אנשים מהשורה והצגת מחקרים ועובדות - שאול אמסטרדמסקי, צליל אברהם ודנה פרנק יציגו לפניכם סוגיות כלכליות שמעניינות אתכם (גם אם לא ידעתם), יפרקו לגורמים את המהלכים ההיסטוריים שהובילו אליהן ובעיקר יצליחו להנגיש נושאים שעבור רוב האוכלוסייה הם סינית במקרה הטוב וחור שחור במקרה הרע. לא פלא שהם זכו בפרס בוועידת ישראל לעיתונות אשתקד, יחד עם העורך והמפיק רום אטיק, שאמון גם על הפודקאסט המצוין "שיר אחד".
להאזנה לחצו כאן.

היסטוריה לילדים

ההיסטוריה היא לרוב סיפור מרתק הרבה יותר מכל בדיון, אך כל סיפור צריך לדעת לספר. ההיסטוריון יובל מלחי שמגיש את הפודקאסט "היסטוריה לילדים" (ומקפיד לקרוא לו הסכת), יודע לספר לילדים על דמויות ואירועים חשובים בהיסטוריה הישראלית והעולמית כאחד: מהמהפכה התעשייתית דרך אליעזר בן יהודה ועד ההיסטוריה של בני המאיה והמצאת הגלידה. הסיפורים המעניינים, האתנחתות הקומיות, הכניסה שלו לדמויות שונות והיכולת להעביר נושא עצום ב-25 דקות בערך - הופכות את הפודקאסט לכזה שיחזיק את הילדים שלכם במתח ואולי גם יקשה עליכם לצאת מהאוטו לפני שהוא ייגמר. ותכינו את הוויקיפדיה, כי אחרי הפרק באות השאלות.
להאזנה לחצו כאן.
7 צפייה בגלריה
סרינה וויליאמס
סרינה וויליאמס
ספורט בטלוויזיה - לא מה שחשבתם. סרינה וויליאמס
(צילום: AFP)

99%Invisible

המעצב האמריקני ריצ'רד בקמיניסטר פולר הגדיר פעם את ההוויה האנושית באופן מקורי: "99 אחוזים ממה שאתם הוא בלתי נראה ובלתי ניתן למגע". למה הוא התכוון? לנשמה? לחינוך, למחשבות ולאמונות שלנו? ואולי בכלל לאטומים? כך או כך, רומן מארס קיבל מההברקה הזו השראה, וייסד פודקאסט שעוסק בדברים שמשפיעים על חיינו, אך אנחנו תופסים כמובנים מאליהם - הפרטים הקטנים שעוברים לנו תחת הראדר. בהתחלה הוא התמקד בעיצוב וארכיטקטורה, אך בהדרגה הרחיב את עיסוקו לשלל התנהגויות אנושיות קטנות. אז איך קיבל הכסף את צבעו? ולמה אנחנו הולכים לאיבוד באיקאה? למה סקייטרים מעדיפים אתרים נטושים מאשר פארקים שתוכננו במיוחד בשבילם? והאם העליתם פעם בדעתכם שבזמן שאתם צופים בתחרויות ספורט בטלוויזיה, יושבים טכנאי סאונד ששותלים צלילים מסוימים - כאלה שהמיקרופון מתקשה לקלוט בזמן אמת - כדי להעצים את החוויה? השאלות רבות, התשובות ישנו את אופן הסתכלותכם על העולם.
להאזנה לחצו כאן.

ספיישל של חצות

תוכנית הלילה של תחנת הרדיו 88FM שודרה עוד בטרם הפכו הפודקאסטים לאפיק צריכת תוכן מועדף, אבל עכשיו אפשר לשמוע אותה בכל שעה של היום. התוכנית, המשודרת בכל יום רביעי בחצות (על עריכתה מופקד גיל מטוס), מוקדשת בכל פעם למוזיקאי, להקה או תופעה מוזיקלית מתחלפים וסוקרת אותה לעומק דרך הסיפורים והשירים. בכל פעם שדרן או שניים, לפעמים בליווי מומחה לנושא או פריק של התופעה, ייקחו אתכם לסיור מוזיקלי מרתק - אם לד זפלין חוגגים 50 שנה לאלבום הבכורה, אם טיים אימפלה הוציאו אלבום חדש, אם נפרדנו מאמן אהוב או אם נארח כאן בקרוב אמן בועט.
להאזנה לחצו כאן.
7 צפייה בגלריה
מסע בעקבות טיים אימפלה
מסע בעקבות טיים אימפלה
מסע בעקבות טיים אימפלה
(צילום: ירון ברנר)

קיצור תולדות האנושות

מאז יציאתו ב-2011, ספרו של פרופסור יובל נח הררי הפך לרב מכר עולמי, תורגם לכ-40 שפות, והזכויות לעיבוד קולנועי אף נקנו לפני שלוש שנים על ידי הבמאי רידלי סקוט ("הנוסע השמיני"). אך הרבה לפני כן, "קיצור תולדות האנושות" היה קורס שלימד נח הררי בחוג להיסטוריה של האוניברסיטה העברית בירושלים, בו הוא סיכם את ההיסטוריה האנושית משחר האנושות ועד היום, תוך כדי התמקדות במהפכות שהניעו את האבולוציה והאופן בו ההומו-ספיינס, בני האדם, השתלטו על העולם. 26 השיעורים הוקלטו והפכו לפודקאסט, מה שייאלץ אתכם לשמוע מדי פעם פרטים טכניים על מבנה השיעור ושינויים במיקום הכיתה, אבל גם יאפשר לכם לעצום עיניים ולדמיין שאתם סטודנטים מן המניין, מינוס המבחנים המלחיצים וחובת ההגעה.
להאזנה לחצו כאן.
השתתפו בהכנת הכתבה: דרור עמיר, נילי לוין, דנית צמית, אינה טוקר, נעמה ברקן ויובל פלוטקין.