שתף קטע נבחר

ערק לנשמה: המשקה האולטימטיבי לאביב

מקסימום של אסקפיזם: אין כמו משקה ערק לעוד ערב אביבי ונעים בבית - אספנו לכם את המותגים הכי שווים של ערק, ויש גם מתכון קל בשביל מי שממש משועמם

העולם נחלק לשני סוגים של אנשים: אלה ששונאים אניס, ואלה שעפים על ערק וחולקים משקאות אניס עם חבריהם. לאיזה סוג אתם שייכם? ערק ואוזו היו מאז ומתמיד שני משקאות האניס הפופולרים בעולם.

 

כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך:

 

שניהם נמצאים על פלח בגלגל הטעמים שכותרתו "טעמים אניסטיים", ולשניהם יש את הריח האופייני והמרוכז, שאפשר לפגוש בטעימת יין, בתעשיית הבשמים ובעוד הרבה משקאות ומאכלים שמכילים בשומת של אניס, לעיתים בצורה מאופקת ומרומזת ולעיתים בצורה אגרסיבית ותוקפנית.

פתחנו שולחן, יש גם ערק (צילום: דודו אזולאי ) (צילום: דודו אזולאי )
פתחנו שולחן, יש גם ערק(צילום: דודו אזולאי )
 

צמחי האניס המוכרים ביותר הם כמנון האניס, שומר פשוט, שוש קירח (המוכר גם כליקריץ – סוכריית שוש, לא סוס) ואניס - הכוכב הסיני, שנחשב המין היחיד במשפחה אסייתית נידחת בשם אליצייצאה. לארבעת הצמחים האלה היסטוריה שמלווה את התרבות האנושית כבר עשרות אלפי שנים: זרעיהם ושורשיהם חצו יבשות ואוקיאנוסים, נרקחו מהם תרופות, מוצו מהם משקאות, הם נטחנו לתערובות תבלינים ונכתבו עליהם שירים וסיפורים.

כוכב אניס (צילום: דלית שחם) (צילום: דלית שחם)
כוכב אניס(צילום: דלית שחם)
 

אולי זהו הטעם המיוחד והנרכש, שכבר לאחר שתי כוסות של אוזו עם קצת נענע ולימונדה – כבר אי אפשר בלעדיו, גם אם בתור ילדים שנאתם סוכריות ליקריץ; אולי זה בכלל המחיר הנמוך שמאפשר להעביר ערב ארוך וסוער גם בלי להיפרד ממאות שקלים; ואולי אלה בכלל התכונות המיוחדות של הצמח, אשר שילובן עם כוהל יוצר הרגשה קלילה ושמחה, בניגוד למשקאות אלכוהוליים אחרים שגורמים לשכרות כבדה כמו זו של הוויסקי, או שכרות אנרגטית ואגרסיבית -כמו של וודקה וטקילה.

 

לכל אחד יש את האניס שלו: אצל הלבנונים, אצל הטורקים זה הראקי, אצל היוונים זה האוזו, אצל הצרפתים זה פסטיס ואצל הספרדים אניסאדו. ערבוב האניס עם כוהל הגיוני ממספר סיבות: יש לו השפעה מרגיעה על מערכת העיכול, הוא נתפס כמעורר חשק מיני, ולאורך ההיסטוריה שימש גם כתיבול המפצה על איכות מים נוראית. בשנים האחרונות, במסגרת השינוי החיובי בתרבות השתייה הישראלית, נחשף צרכן האלכוהול הישראלי בכלל, וחובב האניס בפרט, למגוון משקאות רחב ואיכותי על טהרת הצמח.

 

קשה להאמין כי עד לפני מספר שנים, הנציגות של משפחת אניס הסתכמה בבקבוקים ספורים של ערק או אוזו על המדפים בחנויות, וגם הם היו מוצנעים. דומה שהיום, כל הסטיגמות שליוו את המשקאות האלה דחקו אותם לתחתית ההיררכיה של עולם האלכוהול.

 

מקור שמו של הערק נתון לוויכוחים, וכמו תמיד בעולם האלכוהול נקשרו לו אגדות רבות: מארטיב אחד טוען שזהו עיוות של השם "עיראק", הארץ בה הומצא המשקה, והשני טוען (והוא כנראה הנכון יותר) - שהשם "ערק" מגיע מהשפה הערבית, ופירושו "זיעה". תרגעו, אין ולו טיפת זיעה אחת בבקבוק - הכוונה היא לתהליך סחיטת השמנים מזרעי צמח האניס או מכוכב האניס. כשמכניסים את הזרעים ללחץ אדים גבוה בחום רב הם מתחילים "להזיע", והשמנים מטפטפים מתוכם.

 

ערק נחשב למשקה שהוא אפרטיף, כלומר, משקה ששותים אותו לפני הארוחה, וזאת על אף שאחוז האלכוהול בו גבוה: 53%-40%. לרוב שותים את הערק עם קרח, אבל יש שיעדיפו לטעום אותו בצורה הקלאסית: כוס גבוהה, 4-5 קוביות קרח ומים קרים עד לגובה שפת הכוס – ואז אחוז האלכוהול יורד לסביבות 25%-20%.

ערק לנשמה ()
 

הערק הכי ישראלי

עלית הארק, אלוף הארק, אמיר הארק – מהמותגים הבולטים של יקב הגליל בבעלות יוסף גולד ובניו. יקב הגליל הוא אחד מהיקבים הראשונים בארץ, והוא פועל כחברה משפחתית משנת 1824. מכירות הערק של החברה מהוות קרוב ל-90 אחוז ממכירות הערק בישראל, ויש לו לא מעט אוהדים, אשר כל ניסיון להציע להם ערק מסוג אחר - נכשל כישלון חרוץ. 40% כוהל, 700 מ"ל.

מחיר: 59.90 שקלים

 

ערק יודה

מותג יחסית חדש שפותח על ידי חברת יורוסטנדרט עם מזקקת הערק הגלילית, קעואר. זה משקה ייחודי המשלב בתוכו שלושה מרכיבים טבעיים ואיכותיים: זרעי אניס סורי, 100% כוהל ענבים לבנים מתוקים מחברון ומהגליל ומים טהורים. השימוש בטכנולוגיית זיקוק ומדידה דיגיטלית מביא לכך שלכל טיפה בכל בקבוק יש טעם אחיד. אין הבדל בטעם בין אף אחד מהבקבוקים. כתוצאה מהליך הייצור המוקפד - מתקבל ערק טהור, בעל טעם משובח ומאוד טעים. 40% כוהל, 700 מ"ל.

מחיר: 59 שקלים

 

ערק אשקלון

משקה בעל בשומת אניס נעימה וטעם חזק, המיוצר מרכיבים טבעיים ומזוקק על פי מתכון מסורתי, שלא השתנה מאז שנת 1925. 40% כוהל, 700 מ"ל.

מחיר: 49.90 שקלים

 

ערק אפנדי

ערק סופר פרימיום, המזוקק ומסונן חמש פעמים. למשקה ניחוח מיוחד וטעם נפלא המדגיש את האניס ומחליק בקלות בגרון. הערק מגיע בבקבוק בעיצוב מיוחד המשלב אלמנטים ים תיכוניים.

40% כוהל, 700 מ"ל.

מחיר: 64.90 שקלים (להשיג בבלעדיות ברשת בנא משקאות)

 

אוזו 12

דרכו של המשקה החלה ביוון בשנת 1880, כאשר האחים קלויאניס ייצרו אותו לראשונה בחנות מכולת קטנה. בחנות היו מספר חביות בסגנונות שונים, כאשר החבית המועדפת על הלקוחות הייתה חבית מספר 12 - משם מקור המספר שעל התווית. העסק המשפחתי שינה מקומות וערים עד שלבסוף בוקבק לראשונה בפיראוס בשנת 1950. כיום הוא המשקה המסורתי של יוון, והאוזו הנמכר ביותר בעולם. אוזו 12 הוא תזקיק עשוי מענבים שבכדי לעדן את טעמו המריר תיבלו אותו במגוון רכיבים בוטניים, כמו שורשי אניס, כוכב אניס, שומר, ליקריץ, אגוז מוסקט, כוסברה והל, המעניקים לאוזו את הטעם הייחודי והמוכר. 38% כוהל, 700 מ"ל.

מחיר: 80 שקלים

 

אוזו מטקסה

הייחודיות של אוזו מטקסה נובעת מבחירה של מרכיבים בוטאניים נדירים, כגון מסטיק (שרף). זהו מרכיב יקר מאוד, ומסיבה זו, אינו בין רכיבי מרבית מותגי האוזו. מטקסה מיוצר במיכלים קטנים, והוא מכיל פי שלושה מכמות ומסוג התבלינים הנמצאים ברוב מותגי האוזו. אפשר לזהות את אוזו מטקסה בקלות רבה: זה בקבוק האוזו היחידי שצבע הזכוכית שלו כחול בהיר. 40% כוהל, 700 מ"ל.

מחיר: 80 שקלים

 

ערק לונג דרינק

ערק יכול להימזג כמעט עם כל משקה קל, כשהמשקאות המובילים הם ערק ומיץ אשכוליות, ערק ולימונדה, והמשקה הטרנדי - ערק עם מיץ אשכוליות אדומות ונענע - מרענן, קיצי, טעים וים תיכוני.

 

ערקינייה

קוקטייל ערק מומלץ שהוא מעין חיקוי של הקפירינייה הברזילאית, רק שבמקום קשאסה מוזגים ערק - כל השאר כרגיל. האניס והחמצמצות הלימונית משתדכים מצוין זה לזה. שווה לנסות בבית.

 

המרכיבים:

1 מנה (60 מ"ל) ערק

1 ליים או לימון בינוני

2 כפיות סוכר (רצוי סוכר חום)

5-6 קוביות קרח

 

אופן ההכנה:

  1. חותכים את הליים או את הלימון (יחד עם הקליפה) לקוביות קטנות, ומכניסים לכוס אולד פאשן. 
  2. מפזרים את הסוכר על הליים או על הלימון, ומועכים במכתש ועלי, כדי שהמיץ יתערבב עם הסוכר. מעבירים לכוס. 
  3. מוסיפים את הערק ומערבבים היטב.
  4. גורסים או כותשים את הקרח ומוסיפים למשקה, עד לגובה שפת הכוס. מערבבים שוב עד שהקרח מתערבב היטב עם הערק והלימונים, ומגישים.

 

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דודו אזולאי
הכל על ערק - המשקה של האביב
צילום: דודו אזולאי
מומלצים