שתף קטע נבחר

אתם שאלתם, הרב הראשי עונה: כך ייראה פסח השנה | מיוחד ל-ynet

איך עורכים ליל סדר כאשר כולנו נצורים בבתים? האם מותר להשאיר במקפיא פיתות שאגרנו למקרה של עוצר? היכן שורפים את חמץ? ומה לגבי שידור וידאו של התפילות והגדת הפסח? הרב דוד לאו עונה על כל השאלות סביב פסח בימי קורונה

 

מה נשתנה הלילה הזה מכל הלילות? כמעט הכול. בעת קורונה והנחיות בידוד קפדניות, השאלות זורמות כיין שעל שולחן הסדר, ונדמה שהן נוגעות כמעט לכולם – חילונים, מסורתיים ודתיים. כמדי שנה גם השנה, מתארח הרב הראשי לישראל, דוד לאו, במשדר מיוחד של אולפן ynet לקראת פסח – אך שלא כמו כל שנה, ההנחיות ההלכתיות וההיתרים שתשמעו מיוחדים לזמני החירום שאנו חיים כיום.

 

<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות . היכנסו >> 

 

 

זה לא יהיה פסח שגרתי בשום מובן, והוא מחייב את פוסקי ההלכה לפסיקות יצירתיות שהיו שמורות לתקופות קיצוניות. הפעם האחרונה שבה נדרשו לסוגיות הללו, ולהחלטות המשנות לחלוטין את ההנהגות בבתי יהודים ברחבי העולם - הייתה באירופה של ימי השואה. אז נכון שהזמנים שונים והנסיבות שונות, אבל הפסח הזה, כאמור, יהיה גם הוא שונה.

 

קראו עוד בערוץ היהדות:

 

אז איך מכשירים השנה את הכלים? איך עושים את החג הכי משפחתי בעולם היהודי הרחק מהמשפחה? כיצד מקיימים את מצוות ליל הסדר, "והגדת לבנך", בלי אבא, בלי בן? איך מצליחים להקפיד על כשרויות כשהמשלוחים המגיעים מהסופר לא תמיד מתאימים למה שאתם נוהגים? כיצד יקיימו הבכורות את סיומי המסכתות בערב החג? ואיך נבער את החמץ בבית?

 

אתם מוזמנים לצפות בשידור המלא, ואם אתם עסוקים בהכנות לחג - לנוחיותכם גם תקציר של כמה מהשאלות הנבחרות.

 

איך אדם בודד יוצא ידי חובת "והגדת לבנך"? כיצד מסייעים להורים מבוגרים שעושים סדר לבד?

זה לא קל, אבל זה אפשרי. היום של ערב החג, רביעי הבא, הוא יום ארוך. אני מציע להשתמש בכלים הטכנולוגיים לפני כניסת החג. שעתיים לפני החג להתיישב ליד השולחן עם אפליקציה כמו "זום", לשבת בני המשפחה – איש-איש בביתו סביב שולחן חגיגי, לשיר עם ההורים, לדבר, לשמוע אותם - ואז בכניסת החג מכבים את הכול, אומרים "חג שמח" ומתיישבים לסדר. 

 

 

בסדר עצמו אנחנו לא יכולים לסייע. השנה הזאת נגזר עלינו ועל הורינו המבוגרים עליהם להפסיד את הזכות הזאת להיות ביחד. זו סכנת נפשות עבורם להיות עם אחרים. תהיו לבד בליל הסדר הזה, כדי שתהיו איתנו עוד לילות סדר רבים לאורך שנים.

 

מותר להפעיל "זום" בדומה להיתר של מספר רבנים?

הייתי מאוד שמח אם היתה אפשרות לעשות את זה, אבל זה פשוט לא רציני. נסמכו על פסק הלכה של יהודי גדול, הרב שלום משאש, שהיה הרב של מרוקו ולאחר מכן הרב של ירושלים. אבל הוא דיבר על חשמל והתנהלות שהייתה לפני 70 שנה. החשמל של היום זה אותו חשמל? האם אני יכול להשוות את נורת הלהט שהייתה אז ללדים של היום?

 

כשאדם יושב מול "זום" ובאותה דקה הוא מזיז את עצמו והוא מפעיל דברים, הוא מעביר אותם למסך שנמצא בצד השני. על זה דיבר הרב משאש? על זה דיברו אותם הרבנים שהתירו? ממש לא. ולכן לצערי אנחנו עוד לא מוצאים את הדרך לעשות זאת באמצעות כזאת.

 

איך מנקים ביסודיות כשהבית מלא ועובדים מהבית?

ההגיינה והניקיון חשובים מאוד גם בימי קורונה ובוודאי שערב הפסח. אולי באמת זה הזמן להתרכז בניקיונות של פסח ולא בניקיונות של אביב ושל אבק. חשוב לסדר את הבית, טוב לעשות את זה כל השנה - אבל השנה בואו נתרכז רק במקומות שהחמץ עלול להיות בהם. כך למשל, אין שום סיבה שיימצא חמץ בארון בגדים. אבל בכיסים של בגדי ילדים עלול להימצא חמץ. אבק זה לא חמץ. את האבק נשאיר להזדמנויות אחרות.  

 

 

מותר ללכת לטבול כלים לפסח?

לצערי, היות שמקוואות הכלים לא במצב הגייני מספיק לתקופה - מצאנו פיתרון: באתר האינטרנט של הרבנות הראשית אפשר למכור את הכלי לנוכרי - גם כלים חשמליים וגם כלים חדשים רגילים. אנחנו ברבנות נמכור אותם לאותו נוכרי שיקנה מאיתנו את החמץ, ואחרי שנחזור לשגרה הוא ייתן לנו את הכלים. במהלך החג אותו נוכרי למעשה יייתן לנו רשות להשתמש בכלים הללו. זה פתרון לשנה זו. עם חלוף המשבר יעברו מקוואות הכלים חיטוי, ואפשר יהיה להתחיל מהתחלה.

 

כיצד ניתן להגעיל את הכלים באין מרכזי הגעלה?

כלים קטנים: כל אחד ואחת יכול לקחת בבית סיר, להרתיח בתוכו מים ברמת בעבוע. מוסיפים מעט סבון כלים – ומכניסים לסיר המים הרותח כלים שלא השתמשתם בהם 24 שעות, ואחר שנוקו היטב. מהסיר הרותח - מעבירים לשטיפה במים קרים.

 

חשוב לזכור: כאשר כמכניסים כלי קר למים הרותחים, הכלי מצנן את המים, ולכן שימו לב כל הזמן שהמים ממשיכים להעלות בועות - עדיין במאה מעלות (אם המים מפסיקים לבעבע, יש לכסות את הסיר עד שהמים ישובו לבעבע). זה אפשרי בכלים קטנים ובבגביעים.

 

סירים: מלאו במים עד גדותיהם ותנו להם לרתוח ולבעבע על גדותיהם. כלים שלא יכולים לעבור הגעלה, אין להשתמש בהם השנה. והעיקר: מי שלא רגיל לעשות כל שנה פסח בבית, לא צריך עכשיו לקנות סטים של סירים ומחבתות חדשים, ויכול להגעיל גם בבית.

 

 

מותר להשתמש במוצרים כשרים לפסח שנותרו מפסח שעבר?  

"ברגע שהדברים הללו היו כשרים לפסח תשע"ט או תשע"ח, אין סיבה שהם לא כשרים לפסח תש"ף, ובתנאי כמובן שהם סגורים.

 

מותר להסתמך על "מכירת חמץ" בחמץ גמור שנותר בבית?

גם מי שמחמיר כל שנה שלא להשאיר בביתו חמץ גמור, יכול לצאת השנה במכירת חמץ אם הוא אגר. נא לשים בארון, לסגור את זה ולמכור את זה במכירת חמץ. אני מבקש לא להחמיר בנושא הזה. לשמור את הכול בצד, למכור לנוכרי - ואני מניח שהוא ימכור לנו את זה בחזרה אחרי פסח".

 

 

איך נשרוף השנה את החמץ?

בעיה מאוד מאוד לא פשוטה, וטוב שאנחנו מדברים על זה שבוע לפני פסח, כי בנושא הזה אנחנו עוד בדיבורים עם משרד הבריאות למצוא מענה. להתקהל ולשרוף את החמץ – לא יהיה השנה. שריפת חמץ בבית – גם לא. הפתרון: להשאיר מעט חמץ ואותו נשליך לאסלה או לאשפה עם מעט אקונומיקה עליו. זה מבטל את חמץ".

 

לכן אני מבקש שכל אחד ואחת ישתדלו בשנה הזאת להישאר עם מעט חמץ בלבד, כדי שלא נסתום את הצנרת ולא נפגע בפחי האשפה. ניזהר מאוד מאש, ובוודאי שמהתקהלויות.

 

 

תענית בכורות: כיצד עורכים סיום מסכת?

לצום – אסור. תקופת מגפה זה לא זמן לתעניות. הגוף צריך להתחזק ולא חלילה להיחלש. לכן השנה ייערכו סיומי המסכתות ב"זום" או בטלפון. נכון שזה לא לכתחילה, כי הרי הסיום כולל סעודת מצווה בבית הכנס, והיא שפוטתרת מהתענית. אבל השנה ניאלץ להקל בדבר הזה.

 

מי שיכול לעשות סיום מסכת בעצמו, ואפילו סיום של מסכת משניות – עדיף. קחו את פרקי אבות, נדמה לי שכל אחד יכול לסיים את המסכת הזאת בלימוד, ומי שמסיים את המסכת הזאת פוטר את עצמו מתענית.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: שלומי כהן
הרב דוד לאו
צילום: שלומי כהן
מומלצים