שתף קטע נבחר

"מגויסים לשמור על החוסן הלאומי ולסייע לציבור במצוקה"

מספר הפניות לעמותת ער"ן הולך וגדל מדי יום, בזמן שכולנו סגורים בבתינו נוכח משבר הקורונה. כיצד השתנו סוג הפניות, איך מתמודדים עם חוסר האונים וכיצד התרחבה הפעילות למען הפונים? יש מי שמקשיב לכם

בשיתוף מפעל הפיס

 

"מאז פרוץ משבר הקורונה התווספו לנו הרבה פונים חדשים מטווח גילים רחב מאוד, חלקם עם בעיות פיזיות הקשורות להסגר וחלקם עם בעיות רגשיות", סיפרה ג'ודי גרנות (76), המתנדבת במוקד הטלפוני של עמותת ער"ן מזה שבע שנים.

 

"יצא לי לסייע לצעירה ששוהה בהוסטל אשר התקשרה אליי בחרדה כיוון שהיא שמעה שהוא הולך להיסגר והיא תישלח לבית הוריה. היא הייתה מאוד נרגשת ואמרה לי שהיא לא מתכוונת להתפנות לבית ההורים המבוגרים כי היא חוששת להדביק אותם בנגיף."

הרבה פונים חדשים לסיוע נפשי
הרבה פונים חדשים לסיוע נפשי

בידוד חברתי, חרדה בריאותית ותחושת חוסר אונים בנוגע לעתיד הכלכלי הלא ברור. כל אלו מהווים בימים אלו את מנת חלקו של הציבור הישראלי, ואולי אף הציבור העולמי, אך כמו בכל דבר יש את אלו החווים את התחושות האלו בצורה מועצמת וקשה יותר וזקוקים לתמיכה נפשית ורגשית.

 

בעמותת ער"ן, המספקת סיוע נפשי ראשוני לפונים במצוקה, מדווחים היום כי מאז פרוץ המשבר חלה עלייה דרמטית של 300% בכמות הפניות למוקדי הסיוע של העמותה וכי בשבועיים האחרונים קיימו המתנדבים למעלה מ-1400 שיחות מדי יום לעומת 300 שיחות בימים כתיקונם.

 

מנתונים של העמותה עולה כי הלחץ והחרדה בציבור הישראלי בוקעים בבירור מבעד לקווי הטלפון ומסכי המחשב: כ- 60% מסך הפניות מסווגות על ידי אנשי המקצוע כחרדה וכמצוקה נפשית, החל באנשים שלא מבינים עד הסוף את ההנחיות, דרך קשישים החוששים לחייהם וכלה בצעירים שעתידם המקצועי והכלכלי מעורפל והם חרדים לקיומם. בנוסף, כ-30% מהשיחות מסווגות כבדידות של ישראליות וישראלים מכל הגילאים שלאור המצב זקוקים ביתר שאת למישהו לדבר איתו.

 

נוכח אחוזי התמותה ההולכים ועולים נערכים כעת אנשי המקצוע בעמותה להתמודדות גם עם פניות מסוג אחר, כאלו אשר יעסקו באבדן, אבל ושכול נוכח מקרי התמותה והעלייה במספר החולים המוגדרים כקשים.

 

מי שנמצאים בחזית הסיוע הם כמובן מתנדבי העמותה המקבלים בכל דקה ממש שיחת טלפון או פנייה חדשה בצ'ט.

 

כל אחד מתמודד בדרך שלו
כל אחד מתמודד בדרך שלו
 

גרנות המשיכה וסיפרה על הצעירה השוהה בהוסטל לה השיבה כי היא מבינה אותה ושהשיקולים שלה בנוגע להורים אכן נכונים. "על מנת להוריד את סף החרדה ביקשתי ממנה לדבר עם הממונים על ההוסטל על מנת לבדוק האם אכן יש אמת בשמועה ובסיום השיחה נראה היה שהיא נרגעה מאוד והבינה שהיא צריכה פשוט לברר אם השמועה מהימנה או לא.

 

"במקרה אחר פנה אליי חייל שכתוצאה מהוראות ההסגר רותק לבסיס למשך זמן רב וחווה קושי רגשי רב כתוצאה מהריחוק מהמשפחה וההורים. כמו כן, פנו אליי סבים וסבתות החווים מצוקה מכך שהם לא יכולים לעזור עם הנכדים ואפילו יצא לי לסייע לגבר שהרגיש שהוא עומד להשתגע ממש כי הוא נמצא בהסגר ביתי כאשר הוא ואשתו נמצאו עוד לפני כן במשבר זוגי קשה ואין לו מרחב נשימה מהסיטואציה הלא פשוטה."

 

יעל ג' (70) המתנדבת בסניף האינטרנט של העמותה מזה 10 שנים, סיפרה שהסיטואציה הלא פשוטה מעצימה חרדות ולחצים נפשיים. "משבר הקורונה הוביל לעלייה בסף החרדות של הפונים אלינו, ואנשים רבים סובלים גם מבדידות קשה או לחילופין לחץ רב במשפחות עם ילדים" היא אומרת.

 

"באופן כללי נפח הפעילות בצ'ט ובמיילים עלה מאוד ופונים לנו הרבה אנשים חדשים ומטווח גילאים רחב. כך, למשל, פנתה אליי נערה בכיתה י"א שהוריה הטילו עליה לשמור על שני אחיה הקטנים שבבית. היא הייתה באמצע בגרויות ולימוד נהיגה והרגישה פתאום קושי רב מאי הוודאות והלחץ בבית עם האחים הקטנים והיא הרגישה שהיא חייבת לפרוק את הדברים שעל לבה.

 

"פונה אחרת הייתה צעירה בשנות השלושים לחייה המתגוררת בדירת ההורים והייתה טרם המשבר בטיפול נפשי. היא סיפרה לי שאין לה פרטיות כלל בגלל ההסגר ושניסיון לפגישה מקוונת עם המטפל לא צלח. היא השתמשה במילים חריפות של 'עומדת להתפוצץ' וכן הלאה.

 

"פנייה אחרת שקיבלתי ממש היום הייתה מייל ששלח לי אדם שנמצא בשנות ה-40 לחייו שסיפר שביומיום הוא אמן המופיע בפני קהל. הוא סיפר כי הוא נמצא במשבר אישי ומשפחתי עקב המצב ושהוא דואג מאוד לפרנסתו בעתיד.

 

"בכל המקרים האלו אנו מנסים להכיל, להקשיב, ולהביע אמפתיה כלפי הפונים, במה שנותן להם מקום לפורקן רגשי ונפשי אותו אין להם במקום אחר."

 

נמצאים שם בשבילכם
נמצאים שם בשבילכם
  

אין ספק שמדובר במציאות קשה המצריכה עבודה רבה מצד העמותה. בימים אלו הועבר סיוע חירום לעמותה מטעם דירקטוריון מפעל הפיס ומרכז השלטון המקומי בסך של למעלה ממיליון שקלים, מה שיסייע לעמותה להמשיך את פעילות המענה הטלפוני, לאחר שנאלצה לסגור את 13 מוקדי העמותה ברחבי הארץ עקב הנחיות הממשלה ולהנגיש את השירות לאוכלוסיית דוברי הערבית, דוברי הרוסית, בקרב קהילת יוצאי אתיופיה ויכלול גם התאמות לאוכלוסייה החרדית.

 

"בימים אלה של חרדה וחוסר ודאות אנחנו רוצים לוודא גם שכל מי שזקוק לתמיכה נפשית יקבל מענה בכל זמן ובכל שפה", אמר יו"ר מפעל הפיס, רו"ח אביגדור יצחקי. יו"ר מרכז השלטון המקומי וראש עיריית מודיעין מכבים רעות חיים ביבס הוסיף כי: "בתקופה מורכבת זו, חשוב להעמיד את כל האמצעים לטובת התושבים שמתמודדים עם אתגרים רבים. הסיוע הנפשי שניתן בעמותת ער"ן יתרום לחוסן שלנו כחברה ויסייע בהתמודדות עם המשבר".

 

"העמותה כולה מגויסת כדי לשמור על החוסן הלאומי ולסייע לציבור במצוקה", אמר דוד קורן, מנכ"ל ער"ן. "כל מי שחש במצוקה נפשית, אפילו לרגע אחד, שלא להסס ולפנות למוקד החירום בטלפון או באינטרנט, המתנדבים ואנשי המקצוע כאן בשבילכם. ולא פחות חשוב, לאלה שמרגישים טוב ומתמודדים עם האירוע – גלו אחריות, תהיו ערניים לזולת. זה הזמן לשמור על קשר עם הסבתא ושאר הקרובים, עם החבר מהלימודים. תרימו טלפון, תנו מילה טובה, כל דבר קטן יכול לסייע".

 

חשים מצוקה נפשית? זקוקים בדחיפות לתמיכה רגשית ואוזן קשבת? התקשרו עוד עכשיו לטלפון 1201 שלוחה 6 - מתנדבי ער"ן עומדים לרשותכם בכל בעיה

 

בשיתוף מפעל הפיס


פורסם לראשונה 05/04/2020 13:30
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
רוח טובה
יד שרה
כיתבו לנו
מומלצים