ההשוואה שערכנו לאחרונה לשתי מכוניות חשמליות עסקה כמובן גם בנושא טווח הנסיעה ואפשרויות הטעינה. איך מתקדמת פריסתה של הרשת? נכון לרגע זה, משרד האנרגיה השקיע קרוב ל-40 מיליון שקלים בסבסוד הקמת 2,500 עמדות טעינה רגילה (AC) ציבוריות ו-111 עמדות טעינה מהירה (DC). המדינה מממנת בין 50% ל-75% מעלות ההקמה, במטרה ליצור רשת טעינה כלל ארצית שתבטיח לבעלי מכוניות חשמליות אפשרות טעינה מחוץ לבית. וגם עבור מי שאינו נהנה מחנייה קבועה שבה אפשר למקם עמדה שכזו.
4 צפייה בגלריה
עמדת טעינה
עמדת טעינה
עמדת טעינה מהירה
(צילום: ניר בן זקן)
החברות שזכו במכרזים נדרשות להשלים את הצבת עמדות הטעינה - בחניונים ציבוריים, מקומות עבודה שונים ותחנות דלק - עד סוף השנה. התשתית הקריטית יותר מבוססת על עמדות טעינה מהירה, המבטיחות טעינה של עד 80% מהסוללה ב-30 עד 45 דקות. גם רשויות מקומיות נרתמות: בהיעדר חוק ארצי שיאסור על רכבי בעירה פנימית (עם מנוע בנזין או דיזל) לחנות בעמדות טעינה ולחסום אותן למכוניות חשמליות, עיריות כפר סבא והוד השרון כבר התקינו תקנות הקובעות קנס בגובה של 500 שקל לעוברים על החוק.
4 צפייה בגלריה
רן אלויה
רן אלויה
רן אלויה - ג'ינרג'י
(צילום: ניר בן זקן)
נכון להיות פועלות בישראל כבר 18 עמדות טעינה מהירה מקריית־שמונה שבצפון ועד אילת שבדרום (ראו מפה), מרביתן מופעלות על ידי החברות גי'נרגי', אפקון ו-EVedge. הכיסוי הארצי דליל אמנם, אבל בתכנון מראש ניתן כבר להגיע כמעט לכל הארץ, כולל לאילת ולחרמון, עם כל רכב משפחתי חשמלי שמשווק בארץ.
"מתחילת השנה אנחנו רואים גם חברות בגודל בינוני שרוכשות חמש עד עשר מכוניות חשמליות. הן עושות זאת משיקולי איכות הסביבה וכמובן מהשיקול הכלכלי, בזכות עלויות השימוש הנמוכות של מכוניות אלה", אומר רן אלויה, מנכ"ל חברת הטעינה הוותיקה ג'ינרג'י, המייצרת ומוכרת לצרכנים פרטיים עמדות ביתיות, לצד הפעלת רשת עמדות טעינה ציבוריות ברחבי הארץ, משני הסוגים. בשבועות האחרונים חנכה החברה עמדות טעינה מהירה בקניון הראל שבמבשרת ציון, סמוך לכניסה לירושלים, ואחת בשדה בוקר, שתשמש נוסעים לנגב המזרחי ולאילת.
4 צפייה בגלריה
פריסת תחנות הטעינה המהירה
פריסת תחנות הטעינה המהירה
פריסת תחנות הטעינה המהירה
(צילום: ניר בן זקן)
אלויה: "אנחנו מייצאים עמדות ביתיות גם לאירופה. לפני התחזקות המשבר עוד מכרנו לבריטים וכאשר היבשת תחזור לפעילות, הביקושים יגדלו כי אירופה כבר במהלך מסודר לעבור לחשמל".
משבר הקורונה יאט את המהפכה החשמלית?
"הציפיה בכל מקרה הייתה שחשמליות במאסות של אלפים נראה בארץ רק ב-2022. הביקושים מתחילים, ועלויות השימוש הנמוכות יהיו שיקול חשוב בעידן של האטה כלכלית. סין חזרה לייצר ותמשיך לספק חשמליות לשווקי הייצוא. ירידת הערך של חשמליות יכולה להיות נמוכה יותר משל מכוניות בנזין ודיזל, כי גם חשמלית בת שלוש עדיין באחריות יצרן לסוללה לכמה שנים נוספות. חברות ליסינג יוכלו למכור אותן עם האחריות הזאת, או להוציא אותן לסבב נוסף של החכרה במחירים נמוכים יותר".
4 צפייה בגלריה
רונן יבלון
רונן יבלון
רונן יבלון EVedge
(צילום: ניר בן זקן)
EVedge שהתחילה לפעול בשנה שעברה היא חברת הטעינה הראשונה שייכת ליבואן רכב, קבוצת יוניון, יבואנית טויוטה ו־GAC. בחודש שעבר חנכה החברה עמדת DC ראשונה בעפולה. "יש לנו כבר יותר מ-130 עמדות ציבוריות ב-50 מיקומים, ועד סוף השנה יהיו לנו 900, כולל 30 עמדות DC. יהיו לנו עמדות טעינה מהירה במתחם התיירותי החדש בצומת הערבה, בתחנת מיקה במגדל ועוד", מסביר המנכ"ל, רונן יבלון.
יבלון מעריך שהמשבר אולי יאט את קצב ה'התחשמלות' של צי הרכב, אבל לא יעצור אותו. "המשבר יגביר את המודעות לתועלת הסביבתית שברכישת מכוניות חשמליות, ולעלויות השוטפות הנמוכות לשימוש בהן. בסוף אנחנו מדינה קטנה, הנסיעות כאן לא ארוכות, וקל יחסית ליצור כאן רשת טעינה ארצית שתתמוך בנסיעות בין-עירוניות".