התפשטות נגיף הקורונה יוצרת עניין מחודש בקטגוריה ותיקה ולא מאוד מרגשת של מכשירי אלקטרוניקה לבית ולמשרד - מסנני אוויר. בין אם אלה המחשבות שמסנני אוויר יכולים לסנן את הקורונה (הם לא), או סתם ניסיון להפוך את האוויר בין ארבע הקירות של הבית לנסבל יותר, מסנני אוויר הם מוצר מבוקש היום.
3 צפייה בגלריה
מטהרי אוויר
מטהרי אוויר
מימין דייסון, משמאל LightAir
(צילום: יח"צ)
סקרנו בשבועות האחרונים שני מכשירים שונים מאוד בקטגוריה - האחד מסנן יקר וסטנדרטי של חברה מוכרת בתחום, והשני מכשיר של חברה לא מוכרת, שמבטיח הבטחות רדיקליות ואינו בדיוק מסנן.

Dyson Pure Hot+Cool

דייסון הבריטית בנתה לעצמה שם ב-30 השנים האחרונות כיצרנית של שואבי אבק, מאווררים עם עיצוב נטול-להבים, מייבשי ידיים ועוד כמה מוצרים שבהם היכולת להניע אוויר ממקום למקום בעוצמה גבוהה וביעילות היא חשובה. Pure Hot+Cool הוא מכשיר הדגל שלה בתחום סינון האוויר, שעל הדרך מצליח גם לקרר ולחמם את החדר בו הוא נמצא.
סינון האוויר במכשיר נעשה באמצעות פילטרי HEPA שמורכבים מאחורי גריל בחלקו התחתון של המכשיר. אם אתם משתמשים במכשיר 12 שעות ביום, תצטרכו להחליף את הפילטר אחרי שנה בערך. דייסון טוענת כי הפילטרים לוכדים ביעילות 99.95 אחוזים מהאלרגנים והמזהמים עד גודל של 0.1 מיקרון. יצויין כי זה לא מספיק כדי לסנן חלקיקי קורונה, אך דייסון גם לא מבטיחה עצירה של וירוסים - זו לא המטרה המוצהרת של המכשיר.
3 צפייה בגלריה
pure hot+cold
pure hot+cold
יש גם אפליקציה. מטהר האוויר של דייסון
(צילום: יח"צ)
עיצובית, מדובר במכשיר שמאוד מזכיר מוצרים אחרים של דייסון - מעוגל, עם מאוורר נטול-צלעות בחלקו העליון וגריל שמאחוריו מנגנון השאיבה בחלקו התחתון. יש כאן גם צג קטן, שמראה את איכות האוויר בחדר ומצב הפעולה של המסנן. כן חייבים לומר - הוא די גדול. הקטר שלו 24.8 ס"מ, והגובה 76.4 ס"מ, זה לא מכשיר קומפקטי אלא כזה שתופס מקום ובולט בכל מקום בו הוא נמצא.
היות והמכשיר לא מיועד רק לסינון אוויר אלא גם לאוורור, קירור וחימום, יש כאן מגוון אמצעי שליטה. קודם כל, הוא מגיע עם שלט קטן שמאפשר לכם לקבוע את מצב הפעולה וכן לסובב אותו על צירו. שנית, המסנן הזה מתחבר לרשת הביתית שלכם, ומאפשר ניטור ושליטה באמצעות אפליקציה סלולרית.
האפליקציה הזו כוללת שני חלקים משמעותיים: שלט רחוק, שמאפשר להחליף את זה הפיזי, וכן אזור ניטור של איכות האוויר בבית ובחוץ. המידע החיצוני מתקבל משירות מקוון, ואילו זה הפנימי מהמכשיר עצמו. הוא מציג את ריכוז חלקיקים הקטנים מקוטר של 2.5 מיקרומטר, חלקיקים הקטנים מקוטר של 10 מיקרומטר, תרכובות אורגניות נדיפות וחנקן דו חמצני. המידע מתעדכן מדי רבע שעה, ומאפשר לעקוב אחר פעילות המכשיר.
אין לכם מה לצפות שמפינה בסלון המכשיר יצליח לסנן את האוויר בכל הבית, אבל מבחינת המדדים שהוא עצמו מציג, בחדר שבו הוא פועל הוא מצליח להוריד את ריכוזי החלקיקים באוויר - אם כי חייבים לציין שמלכתחילה הם לא היו גבוהים כל כך בבית שבו נבדק.
בכל הקשור לחימום וקירור, אל תצפו כאן לאיכות של מזגן. זה מאוורר, שאמנם כולל גופי קירור וחימום אבל הגיוני להשוות אותו בעיקר למאווררים אחרים. ככזה, הוא עושה עבודה לא רעה, אם כי מעט רועשת. מצב הלילה, שאמור להיות שקט מספיק כדי לאפשר לישון בנוחות, בהחלט לא היה כזה בחדר שינה קטן וצפוף. וגם הניסיון לחמם את החדר בלילה בזמן השינה (באחד הלילות הקרים האחרונים של השנה) נחל כשלון. לאורך היום, לעומת זאת, המכשיר עושה עבודה לא רעה בכלל, והרעש שלו מפריע הרבה פחות.
כמו שאר המוצרים של דייסון, הוא לא זול במיוחד (בלשון המעטה). הגרסה שיודעת לחמם תעלה לכם 3,190 שקלים, גרסה עם קירור בלבד תעלה 2,790 שקלים וגרסת קירור שולחנית תעלה 2,490 שקלים.

LifeAir Evolution

אך לא רק מטהרי אוויר סטנדרטיים תמצאו בשוק בימינו. לפני מספר שבועות הציעו לנו לסקור מוצר שלטענת המשווקים שלו (וכן היצרנים, יש להודות) הינו ייחודי בשוק - LifeAir Evolution של חברת LightAir. לטענת אנשי השיווק, מדובר ב"מכשיר היחיד בעולם שהוכח מדעית ומחקרית כיעיל בקטילת וירוסים המרחפים באוויר".
נתחיל מההתחלה: כן, יש מחקר. אחד. שהתפרסם במגזין Scientific Reports מבית Nature (ולא ב-Nature המרכזי והמשמעותית-יותר נחשב, כפי שטוענים חומרי השיווק). לטענת עורכי המחקר, המכשיר הצליח למנוע הידבקות של ארבעה שרקנים (הידד!) בשפעת מזן Panama 99, תוך שהוא מצליח לקלוט גם מספר סוגי וירוסים שונים.
אבל לפני שאתם רצים לרכוש אותו כדי למנוע הידבקות בקורונה, הנה כמה דברים שאתם צריכים לדעת:
קודם כל, LifeAir Evolution הוא מיינן אוויר - קטגוריית מכשירים שקיימת כבר עשרות רבות של שנים. במקום לשאוב אוויר, להעביר אותו דרך פילטר ולסנן חומרים מזיקים, מייננים משחררים לאוויר יונים (החלקיקים, לא הציפורים) עם מטען שלילי - כאשר על המכשיר עצמו יש פלטה עם מטען חיובי. המטרה היא שהיונים ייצמדו לחומרים מזיקים, וימשכו אותם לפלטה. במקרה ואתם תוהים, אין קשר בין זה לבין קרינה מייננת או בלתי-מייננת - אפילו אם אתם בקטע של קונספירציות 5G, לא זו אמורה להיות הבעיה שלכם עם המכשיר הזה.
3 צפייה בגלריה
 LifeAir Evolution
 LifeAir Evolution
LifeAir Evolution. כמעט ולא עושה רעש
(צילום: יח"צ)
בעשרות השנים שבהן מיינני אוויר קיימים, הם נחקרו לא מעט, בעיקר בכל הקשור ליכולת שלהם לטהר את האוויר מחלקיקים מזיקים מהסוג בו גם פילטרים רגילים יכולים לטפל. בכל הקשור לזיהום האוויר הזה, מייננים לא הוכחו כאפקטיביים במיוחד - הרבה פחות מהפילטרים הסטנדרטיים. אחת הסיבות לפשיטת הרגל של חברת הגאדג'טים והמוצרים המיותרים לבית Sharper Image בשלהי העשור הקודם הייתה מאבק משפטי בינה לבין המגזין Consumer Reports, שטען ב-2003 כי מיינני האוויר שלה לא מנקים את האוויר.
אבל מה עם וירוסים? מצד אחד, יש מחקר בודד הטוען כי המכשיר הזה יעיל במניעת התפשטות של כמה וירוסים ספציפיים, שפורסם במגזין מהסוג שכן מפרסם מחקרים הגיוניים. מצד שני, הטענה שמיינני אוויר יעזרו לכם לא לחלות בווירוסים רחוקה שנות אור מקונצנזוס כלשהו, ויש לא מעט מחקרים הגורסים כי בכל הקשור לזיהום אוויר סטנדרטי היעילות שלהם נמוכה.
בנוסף, LightAir טוענת שהמכשיר שלה כלל לא מייצר אוזון - תוצר לוואי של מייננים אחרים, וחומר שאנחנו בעדו בסטרטוספירה אבל ממש לא רוצים בבית, במיוחד אם יש לכם אסטמה. איך המכשיר שלה מצליח לא לייצר אוזון? בחומרים השיווקיים של החברה וכן באתר שלה זה לא בדיוק מפורט.
ואגב, רק לפני מספר שבועות נציבות הסחר הפדרלית של ארה"ב (FTC) שלחה ל-LightAir מכתב אזהרה על פרסום של יעילות בקטל וירוסים ללא הוכחות מדעיות מספקות.
ומה עם המכשיר עצמו? הוא נראה כמו מנורה מוזרה, כמעט ולא עושה רעש (הגיוני, היות ואין לו מנוע), ואין דרך להעריך האם הוא הסיר מהסביבה הביתית, כפי שנטען על הקופסה, "עשן, זיהום כלי רכב, עובש, אלרגנים של חיות מחמד, וירוס, אבקנים, זיהום תעשייתי ובקטריות". כן אפשר לומר שהוא עולה 2,190 שקלים.