הסמארטפון שלכולנו יש בכיס הוא מכשיר פשוט למדי לתפעול. אבל מה קורה כאשר משהו משתבש? האם אתם יודעים כיצד לנקות את הסמארטפון בלי לגרום נזק בלתי הפיך? או איך להפוך מכשיר עייף ואיטי לרענן ומהיר? איגדנו כמה עצות חשובות שיעזרו לכם בתחזוקה השוטפת של ידידו הטוב של האדם.
הסמארטפון שלי נראה די מלוכלך. כיצד אפשר לנקות אותו?
כאשר אתם ניגשים לניקוי או חיטוי הסמארטפון שלכם, חשוב שלא תשרטו אותו או תסירו את הציפויים שמגינים עליו בטעות. זה אומר שמוצרים כמו אלכוג'ל, נייר מגבת או חולצה הם מחוץ לתחום. מטליות מיקרופייבר, לעומת זאת, יעשו את העבודה בלי לפגום במכשיר. יש לכם אייפון? ההמלצה של אפל היא שהמטלית תהיה לחה מעט.
אם אתם מרגישים שיש צורך ביותר מניקוי שטחי, שפשפו את הסמארטפון עם מטליות לחות שכוללות 70 אחוז אלכוהול ו-30 אחוז מים מזוקקים. את התמיסה הזאת אפשר גם להתיז על מטלית מיקרופייבר ולנקות באמצעותה. שימו לב: אין להתיז נוזלים ישירות על המכשיר, וכאשר אתם מנקים, היזהרו לא להכניס מים לשקע ההטענה ולפתחים אחרים (רמקול, מיקרופון או כרטיס סים).
3 צפייה בגלריה
רק לא נייר מגבת
רק לא נייר מגבת
רק לא נייר מגבת
(צילום: shutterstock)
מה לגבי ניקיון פנימי של הסמארטפון? הוא מרגיש עייף בזמן האחרון.
אם הטלפון שלכם איטי מאוד, יכולות להיות לכך הרבה סיבות - מעדכוני מערכת הפעלה שמתעדפים טלפונים חזקים וחדשים יותר, ולא עוברים אופטימיזציה לסמארטפון ישן, ועד להאטות מכוונות. אפל, למשל, מאיטה טלפונים ישנים כאשר הסוללה שלהם מתקרבת לסוף דרכה, על מנת שלא תתרוקן תוך שעות בודדות.
אם אתם מרגישים שסגירת כל היישומים הפתוחים לא עוזרת, יש לכך סיבה. הן אנדרואיד והן iOS טובות מאוד בימינו בהקפאת יישומים שבהם אתם לא משתמשים כרגע. התיאוריה גורסת שדווקא סגירת היישום ופתיחתו מחדש היא שתשתמש ביותר משאבי מערכת מאשר הקפאה והפשרה, ובכך תרוקן את הסוללה מהר יותר.
מי שכן מצריך ניקיון מפעם לפעם הוא שטח האחסון. לא רק כי אתם לא משתמשים במרבית האפליקציות בסמארטפון, שתופסות כמובן שטח (ואילו הן, יש סיכוי לא רע, אוספות עליכם מידע כזה או אחר), אלא גם לצורכי גיבוי - בעיקר של תמונות וסרטונים.
היישום הפופולרי ביותר לגיבוי תמונות באנדרואיד הוא Google Photos של גוגל עצמה, שמגבה את התמונות על שרתי החברה. תוכלו לקבל שטח אחסון בלתי מוגבל בחינם אם תסכימו להגביל את איכות התוכן שנשמר: התמונות מוגבלות ל-16 מגה-פיקסל והסרטונים ל-Full HD. אם תרצו את קובצי המקור, הם יישמרו בשטח האחסון הסטנדרטי של החשבון שלכם, ובאיזשהו שלב תידרשו לשלם. לאחר שהתוכן גובה, האפליקציה יכולה למחוק אותו מהטלפון בלחיצת כפתור אחת. ב-iCloud Photos של אפל תוכלו לגבות תוכן ממכשירי החברה, אך כאן אין אחסון בלתי מוגבל בחינם, וכשעוברים את ה-5 גיגה בייט צריך להוציא את הארנק (וירטואלית, כן?) ולשלם.
איך אפשר לנקות מהסמארטפון קבצים שאינם תמונות וסרטונים? לגוגל יש יישום אנדרואיד בשם Files Go, אשר מקל על מלאכת ניקיון הטלפון. הוא בוחן, בין השאר, באילו אפליקציות לא השתמשתם לאחרונה ומציע להסירן, בודק אם יש קבצים שהורדתם מספר פעמים למכשיר ומנקה קבצים זמניים של מערכת ההפעלה. לאפל אין יישום דומה, ומשתמשי iOS ייאלצו למחוק דברים ידנית או להשתמש ביישומי צד שלישי דוגמת Smart Cleaner.
אולי עדיף לי פשוט לפרמט את הסמארטפון?
איפוס מלא של הטלפון ייתן לכם את ההרגשה שהכל נקי וחדש ומצוחצח, אבל הוא לא באמת עדיף על הסרת היישומים שאתם לא צריכים בצורה ידנית. בניגוד לפירמוט והתקנה מחדש של מערכת ההפעלה במחשב, כאן מתרחש רק איפוס להגדרות יצרן.
האם מומלץ להתקין אנטי-וירוס על הסמארטפון?
אם אתם מורידים יישומים אך ורק מהחנות הרשמית של יצרן מערכת ההפעלה שלכם, ולא לוחצים "כן" על חלונות שמופיעים בלי לקרוא מה כתוב בהם, הסיכוי של הטלפון שלכם להידבק בווירוס נמוך יחסית. עם זאת, כבר קרו מקרים שבהם נוזקות הגיעו ל-Google Play במסווה של יישומים לגיטימיים. אם אתם כן מורידים יישומים לאנדרואיד מחנויות צד שלישי, או פורצים את האייפון כך שיוכל להריץ יישומים מחוץ ל-App Store, כדאי לכם להגן עליו. ומה אם חברת ריגול רוצה לפרוץ לכם לטלפון באמצעות נוזקה מתוחכמת? כאן שום אנטי-וירוס לא יעזור.
3 צפייה בגלריה
אנטי-וירוס? לא בטוח שזה יעזור
אנטי-וירוס? לא בטוח שזה יעזור
אנטי-וירוס? לא בטוח שזה יעזור
(צילום: shutterstock)
מה לגבי סוללת הסמארטפון? כיצד ניתן לשמור עליה?
העומס העיקרי על הסוללה הוא כשהיא ריקה או מלאה. דווקא כשהיא אי שם באמצע הכי נוח לה, אבל אתם לא הולכים להחזיק את הסוללה במצב של 50% כל הזמן, זה לא הגיוני. מה שכן, עדיף לא לתת לסוללה להתרוקן לגמרי - וגם אין סיבה לוודא שהיא במצב מלא תמידית.
איך יודעים שהסמארטפון הגיע לסוף דרכו?
יש אינסוף דרכים להרוג טלפון סלולרי, אך גם אם אתם שומרים עליו, הוא לא יחיה לנצח. כן, ניתן להחליף סוללה וגם מסך אם הוא כבר לא מה שהיה פעם, אבל בצד של התוכנה, זמן התמיכה בכל מכשיר חדש הוא מוגבל. אחרי כמה שנים ייפסקו עדכוני מערכת ההפעלה שהוא מקבל, ויישומים חדשים יפסיקו לפעול. זהו הזמן שבו כדאי לכם לחפש מכשיר אחר.
3 צפייה בגלריה
אל תיתנו לסוללה להגיע לסוף, אבל גם לא צריך שתהיה מלאה
אל תיתנו לסוללה להגיע לסוף, אבל גם לא צריך שתהיה מלאה
אל תיתנו לסוללה להגיע לסוף, אבל גם לא צריך שתהיה מלאה
(צילום: shutterstock)
באילו מקרים לא כדאי לעדכן לגרסה האחרונה של מערכת ההפעלה?
לפעמים גרסה חדשה של מערכת ההפעלה עלולה לפגוע ביישומים, כמו כל תוכנה אחרת. האם זה קורה לעיתים קרובות? לא, לא ממש, וגם אם יש בעיה, לרוב היא מתוקנת די מהר בגרסת עדכון. עם זאת, לרוב המכשיר לא יכריח אתכם לעדכן, ויישומים יעבדו גם עם גרסה ישנה - לזמן-מה לפחות. אם אתם לא ממהרים לקבל את היכולות החדשות ולא מעניינים אתכם עדכוני האבטחה שמופצים עם הגרסה החדשה, אפשר לחכות קצת - מה עוד שכשמדובר בעדכונים מהותיים, כמו העדכון השנתי הגדול של אנדרואיד ו-iOS, השדרוג אולי יביא עימו חוויית משתמש חדשה אך עלול לפגוע בביצועי המכשיר.