אם חיפשתם בעבר רכב פנאי צנוע מידות, מיוחד למראה וחסכוני, סביר להניח שבחרתם בטויוטה C-HR המרשים שמציע את כל אלה, בתוספת תדמית אמינה ללא תחרות. אבל מעתה הוא כבר לא האפשרות היחידה, שכן יונדאי החלה לשווק בישראל את הקונה בגרסה היברידית חסכונית לצד הטורבו-בנזין הזללן ששווק עד כה. עד כמה מכוונת יונדאי לטויוטה? גם תג המחיר כמעט זהה.
8 צפייה בגלריה
(צילום: ניר בן זקן)
וזו סיבה טובה להציב את שני הדגמים למבחן השוואתי ראשון בארץ ולשאול כמה שאלות חשובות: מי נראה טוב יותר, מי מקריב פחות שימושיות על מזבח העיצוב, באיזה מהשניים נוח יותר לנסוע ויותר מכל - את מי מהם נמליץ לכם לרכוש. כל התשובות, בהמשך.
8 צפייה בגלריה
(צילום: ניר בן זקן)
מנוע: בנזין 1.8 ליטר וחשמל, 122 כ"ס
תמסורת/הנעה: רציפה/קדמית
זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית (יצרן): 11 שניות, 170 קמ"ש
צריכת דלק (יצרן, תקן WLPT העדכני): 20.8 ק"מ לליטר
בטיחות: 7 כריות אוויר, בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, תאורה דינמית וזיהוי תמרורים
מחיר רכב מבחן (בסיס): 146 אלף שקל (144 אלף שקל)
8 צפייה בגלריה
(צילום: ניר בן זקן)
מנוע: בנזין 1.6 ליטר וחשמל, 141 כ"ס
תמסורת/הנעה: 6 הילוכים כפולת-מצמד/קדמית
זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 11.2 שניות, 160 קמ"ש
צריכת דלק (יצרן, תקן WLPT העדכני): 20 ק"מ לליטר
בטיחות: 6 כריות אוויר, בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב, התראת שטח מת וערנות נהג
מחיר רכב מבחן (בסיס): 143 אלף שקל (140 אלף שקל)
אף שהוא הוותיק מהשניים, טויוטה C-HR עדיין נראה עדכני, נאה ומרשים, משלב מרכב דמוי קופה עם ארבע דלתות ומציג חזות אתלטית-אלגנטית במבנה סופר קומפקטי. יונדאי קונה הצעיר מקורי בזכות עם חרטום ייחודי, אך לצד הטויוטה הוא נראה מגושם, בולבוסי משהו, לא לגמרי מוקפד.
8 צפייה בגלריה
(צילום: ניר בן זקן)
גם עיצוב הפנים של טויוטה מרשים וייחודי יותר, עם קונסולה מרכזית הפונה לכיוון הנהג, מסך מגע גדול ("8) בחלקה העליון, חומרי דיפון-ריפוד איכותיים (לרבות עור) ומגוונים יותר ובורר הילוכים בגימור מתכתי. על אלה יש להוסיף מושבים שמציעים נוחות ותמיכה מצוינים. הטענה היחידה: טווח כיוון המרחק של ההגה אינו מספק.
סביבת הנהג של יונדאי נראית פשוטה בהרבה וקודרת משהו, עם פלסטיק פחות איכותי, מסך מגע קטן יותר ("7), מושבים לא ממש משכנעים מבחינת נוחות ותמיכה ורק חלון נהג המאפשר פתיחה-סגירה בלחיצה אחת, לעומת כל הארבעה בטויוטה. נקודת אור יחידה בהשוואה: שדה הראייה עדיף במעט.
8 צפייה בגלריה
(צילום: ניר בן זקן)
לא יפתיע אתכם לגלות כי מרחב המחיה במושב האחורי אינו מרשים בשניהם, פועל יוצא של גג משתפל, עם יתרון קל ליונדאי תודות לספסל הממוקם גבוה יותר. הטויוטה מפסיד נקודות עקב שטח חלונות קטן מאוד המייצר תחושה קלסטרופובית משהו וחסרונן של ידיות אחיזה בתקרה ליושבים מאחור. תאי המטען דומים בגודלם (377 ליטר לטויוטה ו-361 ליטר ליונדאי) ונטולי גלגל חלופי.
רשימת האבזור בשניהם דומה, אם כי לטויוטה יתרון קל. בשניהם יש מצלמת נסיעה לאחור, בקרת אקלים (מפוצלת בטויוטה), מראות מתקפלות חשמליות, מפתח חכם וחישוקים קלים ("16 ביונדאי, "17 בטויוטה). אבזור הבטיחות בשניהם כולל בלימה אוטונומית ותיקון סטייה מנתיב. מכאן ואילך יש הבדלים. הקונה כולל גם התראת ערנות נהג ושטחים מתים אך ה-C-HR כולל יותר כריות אוויר (שבע לעומת שש) ובעיקר בקרת שיוט אדפטיבית חשובה, תאורה דינמית וזיהוי תמרורים.
8 צפייה בגלריה
(צילום: ניר בן זקן)
בשני המקרים יש שילוב בין מנוע בנזין (1.6 ליטר ביונדאי, 1.8 ליטר בטויוטה) ומנוע חשמלי. היפני משחרר 122 כ"ס לתיבה רציפה, הקוריאני חזק יותר על הנייר עם 141 כ"ס ותיבת שישה הילוכים כפולת-מצמד, לרבות מנופי העברת הילוכים מאחורי ההגה. גם על הכביש הקונה נמרץ וזריז יותר, בעיקר בתאוצות הביניים. התיבה הרציפה של טויוטה, כמו אחרות מסוגה, מושכת את המנוע לסל"ד גבוה תחת עומס ומייצרת בכך שאון מטריד בתא.
ה-C-HR מחזיר לעצמו נקודות עם שימוש נמרץ יותר במנוע החשמלי החזק יותר (71 כ"ס לעומת 43 כ"ס), ונהנה ממצב בלימה רגנטיבית באופן המדמה בלימת מנוע ומחזיר אנרגיה לסוללה. בהתאם, צריכת דלק בו נמוכה במעט, אם כי באופן זניח: 18.2 לעומת 17.8 ק"מ לליטר.
8 צפייה בגלריה
(צילום: ניר בן זקן)
הקונה ההיברידי מתגלגל על חישוקים קטנים יותר וצמיגים צרים יחסית בחתך גבוה, ואלה מסייעים לו להיות נוח יותר בעיר. במהירות גבוהה יותר עובר היתרון ל-C-HR, בעיקר בזכות כיול מתלים מוצק יותר השומר על מרכב מרוסן ברצף מהמורות או כביש גלי. בתנאים אלה ניכר יתרון ברור לטויוטה בבידוד רעשי דרך ורוח.
בהתאם לממצאים הקודמים, ה-C-HR מציג התנהגות כביש טובה יותר, עם זוויות גלגול צנועות, אחיזה גבוהה יותר ויציבות כיוונית. הקונה לצידו מרגיש תזזיתי מדי, לא מייצר ביטחון אצל הנהג וסובל כנראה גם מבסיס גלגלים קצר (260 ס"מ לעומת 264 ס"מ). נקודת זכות לקונה: מערכת הבלימה מרגישה טבעית יותר מזו שבטויוטה.
8 צפייה בגלריה
(צילום: ניר בן זקן)
שני המתמודדים שייכים לקטגוריית "דגמים שנראים ממש טוב, וחבל שאין יותר מהם". שניהם גם מציעים שילוב שיהפוך פופולרי עוד יותר בעתיד, של רכבי פנאי אטרקטיביים ובכל זאת חסכוניים. ובמקרה של יונדאי, הקונה כבר הוכיח עצמו כעדיף בהרבה על גרסת הבנזין החזקה ששווקה כאן עד עתה. לא רק בגלל החיסכון הניכר בדלק, אלה בעיקר תודות לנוחות הנסיעה. הוא עשוי היה להפוך לאחד הדגמים האטרקטיביים ביותר בשוק המקומי, אבל תג המחיר שזינק מעלה מהציב אותו מול מתחרה ותיק - ועדיף.
נכון, טויוטה C-HR פחות נמרץ ובכלל, יחידת המנוע-גיר הקוריאנית עדיפה, אבל בכל שאר הסעיפים יש ניצחון ברור לתוצרת יפן. זה מתחיל במראה מגובש ונאה יותר לטעמנו, ממשיך בתא נוסעים וסביבת נהג מוצלחים יותר ואפילו באיכות נסיעה טובה יותר במרבית תנאי הדרך. יהיו בעתיד עוד דגמים שיאתגרו את טויוטה C-HR, אבל בינתיים הוא גובר ללא בעיה על הטוען לכתר.
פורסם לראשונה: 23:14, 01.06.20