יונדאי קונה היה - עד נחיתת הווניו - רכב הפנאי הקטן ביותר של היצרנית הקוריאנית. אלא שלמרות מראה מושך ועתיד מבטיח, הוא התקשה להבריק. הסיבה: תג-מחיר גבוה יחסית ויחידת הנעה עם ביצועים מרשימים ביחס למקובל בקטגוריה, אבל כזו שהתבטאה בצריכת דלק גבוהה. ובעידן הנוכחי כמעט ואין פרמטרים חשובים יותר עבור הלקוח הממוצע. אלא שכעת נוחת בישראל קונה עם מנוע היברידי, זהה ליחידה המותקנת באיוניק המשפחתית והסופר-פופולרית. האם יש לו סיכוי טוב יותר?
מה שונה: יחידת ההנעה, בעיקר. מנוע בנזין 1.6 ליטר (105 כ"ס) משולב כאן במנוע חשמלי (43 כ"ס), עם תפוקה מוצהרת של 141 כ"ס. ההנעה קדמית והכוח עובר אליהם בעזרת תיבת שישה הילוכים כפולת מצמד. הביצועים נחותים משמעותית מהקונה המוכר (מנוע 1.6 ליטר מוגדש, 177 כ"ס), אבל במפתיע, בשימוש יומיומי היחידה ההיברידית עדיפה משמעותית עם אספקת כוח לינארית וחלקה בהרבה. הוא גם שקט יותר וחשוב מכל - צריכת הדלק נמוכה משמעותית וקרובה עם 18.5 ק"מ לליטר בממוצע המבחן לנתון הרשמי והאופטימי מדי במרבית המקרים.
4 צפייה בגלריה
יונדאי קונה הייבריד
יונדאי קונה הייבריד
(צילום: ניר בן זקן)
על מנת להיכנס לקבוצת הזיהום 2 ולקבל את הטבת המיסוי הנלוות לכך, נדרשה יונדאי לבצע מספר שינויי מפרט בגרסה ההיברידית כדי להקטין את צריכת הדלק וכתוצאה מכך, את פליטת המזהמים. למשל, התקנת חישוקים קטנים יותר ("16 לעומת "17) עם צמיגים צרים יותר, הסרת פסי הגגון והחלפת הגלגל הרזרבי בערכת ניפוח.
אלא ששינויים אלה הביאו עימם מספר נקודות חיוביות נוספות לצד הפחתת מקדם הגרר והחיכוך. כמות רעשי הרוח והדרך למשל הופחתה משמעותית ואילו הצמיגים גבוהי החתך מסייעים לשיפור הנוחות בנסיעה עירונית. אחיזת הכביש פחות מרשימה אמנם, אך נראה לנו כי את רוכשי ההיברידי זה פחות יעניין. באי המצאותו של גלגל חליפי הם ללא ספק יתעניינו יותר, ויש להניח שיבחרו באופציית רכישת אחד מהיבואנית.
4 צפייה בגלריה
יונדאי קונה הייבריד
יונדאי קונה הייבריד
(צילום: ניר בן זקן)
מה דומה: המראה כמעט זהה ולמרות שהקונה מציג חזות מרשימה, אפשר היה לצפות למעט יותר בידול, כמו במקרה של הקונה החשמלי למשל. יש לוח מחוונים שונה (עם מד כוח במקום סל"ד), נוספו מנופי שליטה ידנית בהילוכים מאחורי ההגה ובלם יד חשמלי. אבל תא הנוסעים עדיין נראה מיושן מעט, עם פלסטיק קשיח בחלק מהמקומות, שימוש מסיבי בשחור ומסך מגע צנוע ("7). גם המושבים אינם מבריקים וכמו בגרסה הרגילה, גם כאן לא אהבנו את מיקום פתחי המיזוג ובעיקר הופתענו מחסרונם של פתחי אוורור-מיזוג ליושבים מאחור.
אפרופו היושבים מאחור, מרחב המחיה עבורם סביר ולא יותר, בדומה לרכבי פנאי קטנים. הוא כן צפוף יותר ממשפחתיות קומפקטיות במחיר דומה. גם תא המטען נותר בנפח זהה (361 ליטר) לגרסה הרגילה.
4 צפייה בגלריה
יונדאי קונה הייבריד
יונדאי קונה הייבריד
(צילום: ניר בן זקן)
רשימת האבזור זהה לדגמים הרגילים וכוללת מצלמת נסיעה לאחור, בקרת אקלים דיגיטלית, מראות מתקפלות חשמלית וכך גם מערכות הבטיחות שכוללות בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב והתראת עירנות נהג. רכב המבחן בגרסה הבכירה הוסיף גם מפתח חכם, חיישני חניה אחוריים והתראת שטחים מתים (כולל תנועה חוצה מאחור).
סיכום: לטעמנו, המנוע ההיברידי הולם את הקונה הרבה יותר מאשר היחידה המוגדשת והחזקה (שלא צורך). הוא מעניק לרכב הפנאי הנאה בדיוק את מה שצריך - נסיעה נעימה ונוחה יחסית, עם צריכת דלק משופרת משמעותית. במילים פשוטות, בחירה מוצלחת בהרבה ואחד הדגמים היותר מעניינים שנוספו לשוק לאחרונה.
אילו מחירו היה זהה לגרסת הבנזין, היינו ממליצים עליו ללא היסוס למתלבטים בקטגוריה. אבל הוא יקר ב-13 אלף שקלים, ובכך הוא מתייצב בדיוק מול אחד מלהיטי המכירות - טויוטה C-HR. אין ברירה, ניאלץ להשוות.
4 צפייה בגלריה
יונדאי קונה הייבריד
יונדאי קונה הייבריד
(צילום: ניר בן זקן)
מנוע: בנזין, 4 צילינדרים, 1.6 ליטר
הספק מנוע בנזין: 105 כ"ס ב-5,700 סל"ד
מומנט מנוע בנזין: 15 קג"מ ב-4,000 סל"ד
הספק / מומנט מנוע חשמלי: 43.5 כ"ס / 17.3 קג"מ
הספק / מומנט משולב: 141 כ"ס / 27 קג"מ
תמסורת: 6 הילוכים כפולת מצמד, הנעה קדמית
אורך: 416.5 ס"מ
רוחב: 180 ס"מ
גובה: 155 ס"מ
בסיס גלגלים: 260 ס"מ
משקל עצמי: 1,430 ק"ג
נפח תא מטען: 361 ליטר
זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 11.2 שניות, 160 קמ"ש
צריכת דלק, פליטת מזהמים: 20 ק"מ לליטר, 114 גרם CO2 לק"מ
כריות אוויר: 6
דירוג בטיחות (Euro NCAP): חמישה כוכבים
מחיר רכב מבחן (בסיס): 143 אלף שקל (140 אלף שקל)