שתף קטע נבחר

מחקר: כך משפיע מזג האוויר על הסיכון לרעלת הריון

מחקר שכלל יותר מ־30 אלף נשים ונמשך על פני כמעט עשור במרכז הרפואי סורוקה שופך אור על הסיכוי לפתח רעלת הריון. תוצאותיו העלו כי חום כבד או גל קור קיצוני מגדילים באופן משמעותי את האפשרות לחלות במחלה

הסבירות של נשים הרות בחודשי הקיץ החמים ובטרימסטר הראשון להריונן לפתח רעלת היריון  גבוהה פי שניים לעומת מי שרוב ההיריון שלה בחודשי החורף: כך עולה ממחקר חדש שבוצע במרכז הרפואי סורוקה בבאר־שבע בשיתוף המרכז למחקרים קליניים בראשותו של פרופ' ויקטור נובק, ובשיתוף אוניברסיטת בן־גוריון.

  

מהמחקר עולה כי גם מזג אוויר קיצוני, חם או קר, יכול להגדיל באופן משמעותי את הסיכוי לרעלת היריון. המחקר התבסס על נתוני אוכלוסיית הנגב וכלל את ההיסטוריה המיילדותית ומהלך ההיריון של כל מטופלת בשילוב עם נתוני מזג האוויר, כפי שנרשמו במקום מגוריה במהלך ההיריון. המחקר כלל 31,101 נשים אשר ילדו 64,566 לידות בין 2004 ל־2013. ממצאי המחקר מראים כי עלייה של כ־9 מעלות מעל הטמפרטורה הממוצעת לעונה הובילה להכפלת הסיכון להתפתחות הסיבוך.

  

השפעת מזג האוויר על ההריון (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
השפעת מזג האוויר על ההריון(צילום: shutterstock)

 

"המחקר הוא חלק מפרויקט גדול שבודק את הקשר בין זיהום האוויר ועומסי החום על תוצאות ההיריון", אומר פרופ' עפר ארז, מנהל מחלקת יולדות ד' במרכז הרפואי סורוקה. "בדקנו את השינויים במזג האוויר וחילקנו את ההריונות שמרביתם התרחשו בחודשים חמים לעומת הריונות שהיו יותר בחודשים קרים. מה שגילינו זה שעומסי חום גבוהים בטרימסטר הראשון ועומסי חום גבוהים בטרימסטר השלישי היו קשורים באופן ניכר לרעלת היריון. רעלת היריון מוקדמת היא מחלה הרבה יותר קשה, ואנחנו רואים בין היתר יותר מקרים של שיתוק מוחין. אם אישה נחשפת לעומסי חום גבוהים יותר יש לה סיכוי גבוה יותר לרעלת היריון בצורה קשה יותר".

 

לדבריו של פרופ' ארז, כשיש עומסי חום גבוהים יש הפרעה באיזון של הקצאת המשאבים של האם. התינוק, למעשה, לוקח לאמא חמצן והרבה משאבים ואנרגיה. אם יש הפרעה חריפה בחום והיא נחשפת לעומסי חום גבוהים היא צריכה יותר מאותם משאבים לעצמה ואז יש לה פחות מאלו עבור העובר.

  

רעלת היריון היא תסמונת שנשים בהיריון עלולות לסבול ממנה החל מהשבוע ה־20. היא מתאפיינת, בין היתר, ביתר לחץ דם ועלולה לסכן את האם והעובר. לריסה מקרוב, תושבת ההתנחלות שני ליבנה בדרום הר חברון, היא אם לארבעה, ואת כולם ילדה בזמן שסבלה מרעלת היריון ובמזג אוויר קיצוני. "בהיריון הנוכחי, וגם בהריונות הקודמים, סבלתי מרעלת היריון ומלחץ דם גבוה. הרגשתי שהחום מכביד עליי", היא מספרת. "התחושה לפני שהגעתי לחדר המיון הייתה בעיקר של לחץ דם מאוד גבוה. בחודש שעבר, כשהיו ימים חמים מאוד, לחץ הדם שלי החל לעלות. בשבוע ה־35 הגעתי למיון יולדות בסורוקה ואישפזו אותי עם אבחנה של רעלת היריון קשה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים