שתף קטע נבחר

צילום: מוטי קמחי

בקניון ובאוטובוס: המסכות הוסרו חרף עלייה בנדבקים | תמונת מצב

חודשיים לאחר שנכנס לתוקף הצו שמחייב עטיית מסכות בציבור, נראה כי למרות שרוב הישראלים משתדלים לעטות את המסכות, ישנם רבים שלא מוצאים בכך טעם, גם אם מדובר במקומות סגורים כמו אוטובוס או קניון. כתבי ynet יצאו לבדוק את מצב המסכות. שר הבריאות: "התעלמות וזלזול בהנחיות"

 

 

העלייה המחודשת בנתוני ההדבקה בנגיף קורונה רחוקה מלהשפיע על ההתנהלות במרחב הציבורי, גם כשמדובר במקומות סגורים. כתבי ynet יצאו היום (שלישי) כדי לבדוק את המצב, ולשמוע מהאנשים את דעתם לגבי יעילות עטיית המסכות, שרק לפני כשלושה שבועות הותר שלא להשתמש בהן מפאת החום הכבד.  

אנשים בלי מסיכות בקו 852 מפרדס חנה לתל אביב ()
אנשים בלי מסכות באוטובוס מפרדס חנה לתל אביב

אנשים לא מקפידים על עטיית מסיכות בגראנד קניון באר שבע ()
מסכות על הסנטר בבאר שבע
 
אנשים לא מקפידים על עטיית מסיכות בקניון הדר ירושלים ()
קניון הדר בירושלים. הרוב מקפידים
את קניון הדר בירושלים פוקדים כל יום אלפי אנשים, שרובם מקפידים על עטיית מסכות, אך חלק גדול מהם בוחר להציבן על הסנטר - כך שאינן יעילות כלל. בקניונים ובמקומות הסגורים הגדולים מונחים אנשי הביטחון לוודא כי הנכנסים והמבקרים מקפידים על עטיית המסיכות, אך בחנויות הקטנות יותר ובאיזורי הבילוי הסגורים שאינם מצויידים באנשי ביטחון חלה הפקרות בנושא.

 

6 טעויות מסוכנות שאתם עושים כשאתם חובשים מסכה


אנשים לא מקפידים על עטיית מסיכות בקניון הדר ירושלים ()
במתחמי האוכל קיים בלבול

בקניונים קיימת בעיה נוספת כאשר בעת השהייה במתחמי האוכל לא ניתן כמובן לדרוש מהמבלים לעטות מסיכה בזמן האוכל, וכך נוצר בלבול היכן האנשים נדרשים לעטות מסיכה והיכן לא במרחבים הסגורים הציבוריים.

 

"המסכות האלה לא נוחות וסתם מסרבלות. אם הנגיף מדבק במגע אז מה זה משנה אם אני חובש מסיכה", אמר מני, תושב ירושלים.

 

ירדן, עובדת בקניון, הוסיפה: "המסיכות האלה חונקות, אנשים לא מחליפים אותן וממחזרים אותם שבועות. זה מזמן איבד מהעניין".

אנשים לא מקפידים על עטיית מסיכות בגראנד קניון באר שבע ()
גראנד קניון באר שבע

בגראנד קניון בבאר שבע רוב המבקרים עטו מסכות אך גם כאן חלק מהאנשים בחר להציב אותן על הסנטר. כאשר בבתי הקפה ישבו ללא מסכות כלל. באחד הסופרים בנתיבות המצב היה די דומה אבל דווקא מי שהיה ללא מסיכה שמסתירה את הפנים היו גם העובדים.

 

"בחוץ פחות אנשים מסתובבים עם מסכה", אמרה תושבת באר שבע. "באוטובוס אולי רק שליש היו עם מסכות. זה הכי צפוף שם. זה ככה באוטובוסים והנהגים לא מעירים. קצת מלחיץ. אבל יש כאלו שאין להם ברירה".

 

גם בשוק מחנה יהודה בבירה הוצבו שוטרים על מנת לשמור על אכיפת ההנחיות, וחילקו דו"חות לעוברים ושבים אשר לא עטו מסכות כנדרש. אחד מהם סיפר ל-ynet: "יצאתי מהבית במהירות לקנות כמה דברים בשוק ושכחתי לקחת מסכה. אני מבין את החשיבות שבשמירה על ההנחיות, אבל במצב שהכל מבולבל וכל יומיים ההוראות משתנות, אני מרגיש שלא מוצדק לחלק דו"חות. המשטרה מנסה להשלים את ההכנסה החסרה".

 

 

 
 

אדם נוסף שנתקל בשוטרים במקום דווקא הצדיק את הגברת האכיפה: "ניגש אליי שוטר ושאל אותי איפה המסכה שלי. השבתי לו שהוא צודק לגמרי וששכחתי לקחת אותה איתי. השוטר בסוף הסתפק באזהרה. אני חושב שהאכיפה חשובה, מוצדקת ובמקום, זה בשביל הבריאות של כולנו".


בתחבורה הציבורית נראה כאמור שההתמודדות הופכת לקשה יותר. כך, על קו 138 של חברת קווים מיהוד לראשון לציון עלה אחד הנוסעים ללא מסכה. הנהג העיר לו "אדוני, אתה מסכן את כל נוסעי האוטובוס ולא רק את עצמך אנא שים מסכה". הנוסע לא הגיב ורק לאחר פניות חוזרות מהנהג הודה במבוכה שאין ברשותו מסכה ושאם ירד ייאלץ להמתין שעה שלמה לאוטובוס הבא. הנהג קרא לנוסע ונתן לו מסכה נוספת שהייתה ברשותו.

  

על קו 205 מרחובות לראשון לציון עלו חבורת נערים שלאחר שהנהג העיר להם על כך שאינם חובשים מסכה הם איימו "נשרוף לך את האוטובוס", לבסוף הוא עצר את האוטובוס והם ירדו.

 

לא רק נוסעים לא מקפידים על חבישת מסיכות, מעדויותיהם של נוסעים עולה שגם נהגים. למעשה משרד התחבורה לא העניק שום ציוד מגן לנהגים וטען במהלך תקופת הקורונה שמדובר באחריותם האישית. חלק מחברות התחבורה הציבורית סיפקו מסכות אך לא באופן סדיר ולמעשה הנהגים צריכים להתמגן בעצמם.

 

אנשים בלי מסיכות בקו 852 מפרדס חנה לתל אביב ()
ההתמודדות באוטובוסים בעייתית

אנשים בלי מסיכות בקו 852 מפרדס חנה לתל אביב ()
גם הנהגים לא תמיד מקפידים

על קו בינעירוני מחדרה לתל אביב עלה גלעד שסיפר: "בהתחלה הנהג היה עם מסכה, אבל לאחר זמן קצר הוריד אותה ונשאר בלעדיה עד שהגיע לצומת אולגה, שם עולים נוסעים רבים. לאחר מכן המסכה עלתה וירדה לסירוגין. רוב הנוסעים גם לא היו עם מסכות. רובם עלו עם מסכה לאוטובוס, אך הורידו אותן לאחר שהתיישבו. חלקם עלו מלכתחילה ללא מסכה. כשהערתי לאחד הנוסעים, הוא שם מסכה על הפה והשאיר את האף לא מכוסה. נוסעת אחרת שהערתי לה שמה מסכה ונשארה איתה".

 

נוסעת אחרת שעלתה על אוטובוס מתל אביב לחיפה סיפרה גם היא על נהג שלא שם מסכה ולדבריה העירה לשוטר במדים שישב לידה כשהמסכה שלו כיסתה רק את הפה, אך זכתה מהאיש שאמור לאכוף את ההנחיות להתעלמות.

 

 
 

שר הבריאות יולי אדלשטיין, שביקר בבית החולים סורוקה בבאר שבע, התייחס לסוגייה ואמר: "העלייה בתחלואה הופכת להיות אירוע מדאיג ודרמטי. אנחנו מתקדמים לקראת 200 חולים חדשים ביום, ולא מזמן היינו על 20. כלומר, פי עשרה. לא צריך לבנות מודלים מתמטיים על מנת להבין שאם לא נתעשת - נהיה במצב מאוד בעייתי. ההתעלמות מהנחיות וזלזול בהנחיות גרמו לשינוי המגמה.

 

"אני לא מצדד בחזרה לאחור. זאת פגיעה במשק, פגיעה בכלכלה, פגיעה בחיי האזרחים. כדי שלא נזדקק לחזרה לאחור - הציבור חייב להישמע להנחיות. הדרך האפקטיבית ביותר לטפל בנגיף בלי להזיק לכלכלה היא אכיפה קפדנית".

 

לשם המחשה ציין אדלשטיין שהקנס בפריז על נסיעה ברכבת התחתית ללא מסיכה הוא 130 יורו, ולכן כולם עוטים מסכות. מנגד, בלונדון מדובר בהמלצה בלבד, ולכן מעטים בלבד משתמשים בהן. "מי שהולך בלי מסכה, לא שומר מרחק, לא שומר על היגיינה בסיסית, משל היה נוסע כ-150 קמ"ש בשטח עירוני", סיכם.

 

ראש הממשלה בנימין נתניהו הנחה את ראש המל"ל מאיר בן שבת לקיים דיון עם הגורמים הרלוונטיים במטרה להדק את האכיפה ברחובות.

 

מרכז המידע והידע הלאומי פרסם היום את ממצאיו הראשוניים של מחקר משותף של חוקרים מסין ומארה"ב שבחן את התפשטות נגיף קורונה באוטובוסים. המחקר בדק את מאפייני ההדבקה של 67 נוסעים שנסעו באוטובוס יחד עם חולה קורונה ומתוכם אובחנו 23 חולים נוספים. בשורה התחתונה הסבירו במרכז המידע והידע הלאומי כי "ייתכן שמערכות מיזוג אוויר מאיצות הדבקה בחללים סגורים. דבר זה מחזק את ההמלצות על שימוש במסכות, בפרט לנוסעים בתחבורה הציבורית".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים