שתף קטע נבחר

מחקר מצא: מה אכלו לפני 15 אלף שנה בכרמל?

חוקרים מאוניברסיטת חיפה מצאו כי באתר הנטופי מערת הנחל אכלו בני האדם נחשים ולטאות. בין היתר נמצאו במקום עצמות של קמטן וזעמן שחור

בני האדם שחיו באזור מערת הנחל בכרמל לפני כ-15 אלף שנה אכלו בין היתר נחשים ולטאות. כך עולה ממחקר שערכו חוקרים מאוניברסיטת חיפה. ממצעי המחקר, המתפרסם הבוקר (יום ד') בכתב העת היוקרתי Scientific Reports מבוססים על חפירות ביישוב הנטופי שהיה במקום.

 

חפירות טרסת מערת הנחל שכבה נטופית. (צילום: ראובן ישורון)
חפירות טרסת מערת הנחל שכבה נטופית.(צילום: ראובן ישורון)

חפירות בית נטופי במערת הנחל (צילום: ראובן ישורון)
חפירות בית נטופי במערת הנחל(צילום: ראובן ישורון)

 

"אנחנו יודעים ממקורות היסטוריים שבני אדם אכלו נחשים כבר בימי הביניים, אבל עד כה לא הייתה שום עדות לכך שהם עשו זאת גם לפני 15 אלף שנים", הסביר ד"ר ראובן ישורון מעורכי המחקר. "ייתכן בהחלט שבעזרת השיטה שפיתחנו נוכל למצוא עדויות קדומות לכך עוד יותר".

 

התרבות הנטופית בפרהיסטוריה של ארץ ישראל, לפני 15 אלף שנה, מהווה את תקופת המעבר בין תרבויות הציידים-לקטים של התקופה הפלאוליתית והחקלאים הקדומים של התקופה הנאוליתית, המתאפיינת בהרחבה של התזונה האנושית.

 

באתר הנטופי מערת הנחל (אל-ואד) של רשות הטבע והגנים בכרמל, שנחפרת על ידי ד"ר ראובן ישורון ופרופ' מינה וינשטיין-עברון מאוניברסיטת חיפה, התגלו בעבר אלפי עצמות של נחשים ולטאות על-פני שרידי רצפות הבתים הפרהיסטוריים. בעוד שרידי צבאים וארנבות שנמצאו באתר והיו חתוכים ושרופים, דבר שהעיד על כך ששימשו למאכל, לא הצליחו החוקרים בעבר להבין מהיכן ולמה הגיעו למקום עצמות נחשים ולטאות. אחת ההשערות שעלו היא ששרידי הלטאות והנחשים הגיעו כשיירי טריפה של בעלי חיים אחרים.

חפירות מפלס מגורים נטופי במערת הנחל (צילום: ראובן ישורון)
חפירות מפלס מגורים נטופי במערת הנחל(צילום: ראובן ישורון)

 

במהלך המחקר הושוו עצמות נחשים ולטאות כשהן צלויות, מעוכלות בידי עופות דורסים או מרוסקות מדריכה אל שרידי הזוחלים שנמצאו באתר. תלמידת הדוקטורט מעיין לב מהחוג לארכיאולוגיה - זיהתה כי מינים רבים של לטאות ונחשים קטנים הגיעו לאתר כחלק מפליטות חלקים לא מעוכלים על ידי עופות שקיננו במצוק נחל מערות, אולם המינים הגדולים והלא ארסיים, כדוגמת קמטן החורש וזעמן שחור, נתפסו ככל הנראה על-ידי הנטופים למטרות אכילה.

 

"הקמטן הוא לטאה גדולה והעצמות שנמצאו היו נפוצות במיוחד בבתים הנטופיים ונדירים מחוצה להם, שם מצאנו בעיקר שרידים שלא עוכלו על ידי עופות דורסים", הסבירו החוקרים. "על חוליות הזעמן השחור התגלו לראשונה סימני חיתוך כתוצאה מביתור עם סכיני צור. ממצאים אלה מצטרפים לעדויות רבות של צריכה של בעלי חיים קטנים בדיאטה הרחבה של הכפרים הנטופיים כתוצאה מהשינויים המשמעותיים באורחות החיים ובניצול הסביבה, שחלו עם המעבר מחיי הנדודים וראשית ישיבת-הקבע".

פירת רצפת בית פרהיסטורי במערת הנחל שכבה נטופית (צילום: ראובן ישורון)
פירת רצפת בית פרהיסטורי במערת הנחל שכבה נטופית(צילום: ראובן ישורון)

עצמות בעלי חיים שנמצאו באזור (צילום: רועי שפיר)
עצמות בעלי חיים שנמצאו באזור(צילום: רועי שפיר)

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ראובן ישורון
חפירות באתר
צילום: ראובן ישורון
מומלצים