נראה שהמשבר הכלכלי בעקבות הקורונה משפיע על עוד ועוד תחומים, ועכשיו ראשי ערים יוצאים בקריאה לממשלה לקבל סיוע לטובת מרכזי התפתחות הילד.
"הרשויות המקומיות לקוחות על עצמן עוד ועוד אחריויות", אומר ישראל גל, ראש עיריית קריית אונו, ממובילי המאבק, בראיון באולפן ynet. "לפני מספר שנים לקחנו על עצמנו טיפול בילדים שזקוקים לטיפולים של קלינאות תקשורת, ריפוי בעיסוק ושירותים פסיכולוגיים, שלמעשה הם באחריות משרד הבריאות וקופת החולים.
"בתחילת הדרך היה כי טוב, נתנו את המבנים והכל הסתדר. אבל עם הזמן, ההשתתפות של קופות חולים נעמדה סביב ה-120 שקלים, כשהוצאה הריאלית על כל ילד היא 250 שקלים.
"כך נוצר מצב שהעיריות צריכות לממן מאות אלפי שקלים כל שנה עבור טיפולים שלא באחריותן. המדינה וקופות החולים אחראיות על הפעילות הזאת ואנחנו דורשים לקבל את מלוא המימון כדי שאנחנו לא נצטרך לממן. הסיפור הגדול יותר שכל הנושא מתבהר לנו היום כי כולנו עסוקים בקיצוצים בשל המצב ונערכים בהתאם. אנחנו רואים שהבור הרבה יותר גדול, לכן מבקשים מהמדינה לתת את מלוא המימון עבור הטיפולים".
1 צפייה בגלריה
ילדה יושבת לבד
ילדה יושבת לבד
של מי האחריות?
(צילום: Shutterstock)
ואם זה לא יקרה, המרכזים יסגרו?
"אין לנו את היכולת לסבסד אותם, נקודה. אין לנו את היכולת, זה לא מהתפקידים שלנו, אנחנו רוצים להרחיב את הפעילויות שלנו ולתת שירות טוב לתושבים".
אילו תשובות אתה מקבל מקופות החולים?
"שקט. דממת אלחוט".
כמה ראשי ערים נמצאים במצב שלך?
"אני מניח שמרבית המרכזים שלא מקבלים סיוע חיצוני. יש 79 מרכזים. אנחנו הפסקנו לקבל מטופלים חדשים החל מה-1 ביוני. אצלי ביישוב הנחתי לא לקבל יותר מטופלים חדשים, אלא רק לסיים את הטיפולים עם המטופלים הוותיקים.
"אני מקווה שמישהו יתעורר למעלה ויבין שזה לא המקום של הרשויות לסבסד את הפעילות הזו. התפקיד שלנו הוא לסייע. הילדים שמגיעים דרך קופות חולים הם ילדים שזקוקים לזה. מי שידו משגת לוקח את הטיפולים האלו באופן פרטי. הוא לא צריך לא אותי ולא את קופות החולים".