שתף קטע נבחר

תעלומה בחלל: גלי רדיו חוזרים על עצמם

90 יום כן, 67 יום לא - וחוזר חלילה: האזינו לאותות מהחלל החיצון, שיש להם מחזוריות מסתורית. האם אלו חייזרים? כנראה שלא

 

 

המחזוריות המסתורית של האותות מהחלל החיצון: במחקר חדש זיהו מדענים, זו הפעם השנייה בלבד, גלי רדיו לא מוסברים מגלקסיה מרוחקת שחוזרים על עצמם במרווחים קבועים. האזינו לאותות, כפי שעובדו לצורך הניתוח שלהם.

 

סדרת "פרצי קרינת רדיו מהיר" – פולסים של קרינת רדיו במשך שברירי מילישניות שמגיעים מרחבי היקום – זוהו במשך 90 יום, ואז הופסקו ל-67 יום. אותו דפוס של התחלה והפסקה חזר על עצמו מדי 157 ימים.

פרץ קרינת רדיו מהיר (צילום: קריסטי מקליגר)
עקבו במשך 5 שנים, בעזרת טלסקופ שמוצב בבריטניה (איור: כריסטי מקליגר)

קאוסטוב רג'וואדה מאוניברסיטת מנצ'סטר בבריטניה, שהוביל את המחקר, אמר כי "זו תוצאה מלהיבה כי זו המערכת השנייה בלבד שבה זיהינו ויסות של פעילות הפולסים הללו. זיהוי מחזוריות עשוי לסייע לנו להגיע למקור הפולסים".

 

פרצי הקרינה הללו מגיעים מגלקסיה שנמצאת במרחק של 3 מיליון שנות אור מכדור הארץ. אחרי האותות הללו, שתועדו לראשונה בשנת 2012 ומכונים FRB 121102, עקבו האסטרונומים במשך חמש שנים בעזרת טלסקופ לובל, טלסקופ ענק ברוחב 76 מטרים, שנמצא במצפה הכוכבים ג'ורדל בנק באנגליה.

 

"אחת התעלומות הגדולות ביותר באסטרונומיה כיום היא מקורם של פרצי רדיו קצרים ודרמטיים", נמסר ממכון מקס פלנק השנה על תופעת פרצי הקרינה, שזוהתה לראשונה בשנת 2007. "אף שהם נמשכים לכל היותר אלפית השנייה, יש כעת תיעודים של מאות מהם".

 

בינואר השנה דיווחו אסטרונומים על אות רציף ומסתורי אחר - שולח גלי רדיו במשך ארבעה ימים, מפסיק ל-12 יום - וחוזר חלילה. עם זאת, הרוב הגדול של אותם אותו שהתגלו היו לא רציפים. 

 

האם מדובר בחייזרים? ב-MIT הבהירו לאחרונה שהתשובה היא כמעט בוודאות שלילית. "האותות הם סימנים לאירועים אנרגטיים בעוצמה אדירה ביקום. קשה להאמין שאפילו יצורים מאוד אינטליגנטיים יוכלו לייצר אנרגיה כזו", נכתב ב-USA טודיי.

 

דנקן לורימר מווסט וירג'יניה, אחד מכותבי המחקר החדש שפורסם ביום ראשון במגזין המדעי Monthly Notices of the Royal Astronomical Society, אמר כי "התגלית המלהיבה הזו מדגישה כמה מעט אנחנו יודעים על מקור פרצי קרינת רדיו מהיר".

 

למחקר המלא לחצו כאן

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: קריסטי מקליגר
מה מקור האותות?
צילום: קריסטי מקליגר
מומלצים