שתף קטע נבחר

עיר התגלתה באמצעות מכ"ם: החדשות הטובות

בשורות טובות לאוכלוסיית צבי הים, עיר שלמה מתחת לאדמה נחשפה, "הדיו הביולוגי" שיתקן 'אוזני כרובית' וסין בודקת חיסון נגד קורונה ששמו ביבי

 

 

 

 

חדשות טובות וירוקות! התמונות המדהימות האלה מגיעות אלינו הישר מאוסטרליה, שם מדענים קובעים במחקר חדש שאולוכסיית צבי הים הירוקים הגדולה בעולם, גדולה פי 2 ממה שחשבו עד כה, וזאת לאחר שמל"טים שפיזרו בריין, אי באוסטרליה (Raine Island), איפשרו צפייה טובה יותר על מושבות הצבים.

 

המחקר הוא כמובן חדשות טובות עבור המדענים שמודאגים מירידה במספרם של צבי הים הירוקים, ובכלל - מדובר באנחת רווחה לטבע, ששומר על האיזון שלו, כיוון שבמדינות רבות מדובר בצב שנמצא בסכנת הכחדה.

 

הצבים (צילום: רויטרס)
הצבים(צילום: רויטרס)

 

עיר רומית עתיקה והמכ"ם

העתיד של העבר כבר כאן, ומכ"ם חודר קרקע הצליח לחשוף פאר מטורף של עיר רומית עתיקה, שמגלה לנו פרטים על מבנים שנמצאים עדיין עמוק מתחת לאדמה, כולל מקדש רומי ואנדרטה ייחודית.

 

העיר, ושמה Falerii Novi, נמצאת כ-50 ק"מ צפונית לרומא. היא נוסדה בשנת 241 לפני הספירה, והייתה מיושבת עד לראשית ימי הביניים. זו הפעם הראשונה שבה ממפים חוקרים עיר עתיקה שלמה באמצעות אותו מכ"ם חודר קרקע, מה שמאפשר לראות מתחת לפני השטח ולחקור אתרים ארכיאולוגים במהירות וללא חפירה.

 

העיר הקדומה, צפונית לרומא (צילום: רויטרס)
העיר הקדומה, צפונית לרומא(צילום: רויטרס)

 

פיתוח נגד "אוזן כרובית"

שימו לב לדבר המוזר הבא: אוזן כרובית. אם אתם באמצע ארוחת הצהריים, אולי כדאי שתדלגו על כמה ירקות. אוזן כרובית, או אוטוהמטומה היא פציעת אוזן נפוצה בקרב ספורטאים, שגורמת לעיוות האוזן, שהופכת להיות דומה בצורתה לפרח כרובית.

 

החדשות הטובות הן שכעת עובדים על פעולה חדשנית שיכולה להיות פתרון לאלו הסובלים מהעיוות, למרות שספורטאים רבים, חרף המראה הלא אסתטי, מעדיפים להשאיר אותה כסמל לניסיון, אומץ וקשיחות. אז איך זה יעבוד? חוקרים סינים פיתחו מדפסת תלת מימד חדשה המסוגלת לייצר רקמות ללא ניתוח, והשתמשו בטכניקה על עכברים כדי להדפיס להם אוזניים חדשות. במקום דיו, למדפסת מכניסים תערובת של תאי סחוס וכימיקלים, והרקמה החדשה "בונה" עצמה על האוזן. אותו "דיו ביולוגי", כך כינו אותו, נשלט באמצעות קרני אור דיגיטליות שלא מזיקות לתאים.

 

החיסון הסיני שנראה מבטיח

התגעגעתם לחיסונים? גם אנחנו! חוקרים סינים פיתחו חיסון שהפעיל נוגדנים בצורה מוצלחת, והראה סימני הצלחה על קופים. כעת, ניסוי אנושי על יותר מ-1,000 אנשים מתנהל בימים אלה. המועמד החדש נקרא BBIBP-CorV או בקיצור - ביבי, הציג מנטרלים ברמה גבוהה שעוצרים את הקורונה מלהדביק תאים נוספים אצל קופים, חולדות, שרקנים וארנבים, והוא בין חמשת המועמדים לחיסון שסין בודקת.

 

חיסון לקורונה בקרוב? (צילום: Shutterstock)
אילוסטרציה(צילום: Shutterstock)

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
העיר שהתגלתה
צילום: רויטרס
מומלצים