שתף קטע נבחר

"מטה אלוהי" בן 3,200 שנה התגלה בתל לכיש

החפץ - שהתגלה בחפירות שערכו חוקרים מהאוניברסיטה העברית - עשוי ברונזה ומצופה כסף. הוא נמצא בשלמותו ובצורתו המקורית בגודל 112 מ"מ על 42 מ"מ. בסיסו של החפץ צר וגופו רחב

"מטה אלוהי" בעל עיטורים מרשימים מלפני כ-3,200 שנה התגלה במקדש כנעני בעיר הקדומה תל לכיש. לחפץ, שהיה מוחזק בידו של פסל האל הניצב בקודש הקודשים במקדש, היה בעל חשיבות דתית עצומה. החפץ נמצא בחפירה שבוצעה על ידי פרופ' יוסי גרפינקל וצוותו מהמכון לארכיאולוגיה באוניברסיטה העברית. מחקר על החפץ הקדום פורסם בכתב בעת 'Antiquity'.

 

שני הצדדים של מטה האלוהים, העשוי ברונזה ומצופה זהב (צילום: טל רוגובסקי)
שני הצדדים של מטה האלוהים, העשוי ברונזה ומצופה זהב(צילום: טל רוגובסקי)

 

קיומם של פסלים אלוהיים בגודלם הטבעי מתועדים היטב במקורות היסטוריים ודתיים ובייצוגים אמנותיים, אולם כמעט אף פסל לא שרד בצורה מושלמת בלבנט, למרות שנחפרו יותר ממאה מקדשים ברחבי האזור. מתוך מקדשים רבים שנחפרו ברחבי המזרח הקדום - כולל איראן, מסופוטמיה ואנטוליה, באתרים שמתוארכים החל מהאלף הרביעי לפני הספירה ועד אמצע האלף הראשון לפני הספירה, רק פסל ממקדש אישתר מהעיר מארי שבסוריה התגלה פסל בגודל טבעי של ישות אלוהית שנמצא שלם.

 

אחת הסיבות לכך היא שהפסלים היו עשויים מחומרים מתכלים כדוגמת עץ וכך היו מתפוררים עם השנים. בנוסף, העובדה שהיו מכוסים בזהב, באבנים יקרות ובבד יקר, גרמו לכך שהם היו הראשונים שנבזזו.

מטה האלוהים כפי שנמצא על רצפת המקדש הכנעני בלכיש ((צילום: משלחת חפירות לכיש)
מטה האלוהים כפי שנמצא על רצפת המקדש הכנעני בלכיש((צילום: משלחת חפירות לכיש)

תוכנית המקדש הכנעני בלכיש ומיקום המטה ושתי צלמיות אל לוחם (איור: פרופ' יוסי גרפינקל)
תוכנית המקדש הכנעני בלכיש ומיקום המטה ושתי צלמיות אל לוחם(איור: פרופ' יוסי גרפינקל)

 

בזכות מחקר באתר וניתוח קונטקסטואלי ואיקונוגרפי, הצליח צוות הארכיאולוגים בתל לכיש לאתר חפץ מקודש שלם במקדש, שפעל בסביבות שנת 1,150 לפני הספירה.

 

אחת התגליות במקדש, חפץ אלוהי עשוי ברונזה ומצופה כסף, נמצא בשלמותו ובצורתו המקורית בגודל 112 מ"מ על 42 מ"מ. בסיסו של החפץ צר וגופו רחב. בסמוך אליו נמצאו גם שתי צלמיות של אל כנעני לוחם, ככל הנראה מדובר באל בעל. על החפץ רוקעו עיטורים שונים, 64 נקודות בארבעה אזורים שונים, עיגול גדול וקווים ישרים שמקיפים חלק מהנקודות. החפץ הושווה לפריט שנמצא בחפירות בתל מגידו בתקופת המנדט הבריטי. התברר כי גם עליו הופיע עיטור של נקודות, עיגול גדול וקווים ישרים.

צלמית כנענית ממגידו העשויה ברונזה ומצופה זהב. האל יושב ומחזיק בידו שרביט, הזהה לחפץ שנתגלה בלכיש (צילום: באדיבות המכון המזרחני של שיקגו)
צלמית כנענית ממגידו העשויה ברונזה ומצופה זהב. האל יושב ומחזיק בידו שרביט, הזהה לחפץ שנתגלה בלכיש(צילום: באדיבות המכון המזרחני של שיקגו)

 

העיטורים על גבי שני החפצים מלכיש וממגידו אינו ברור דיו לפרופ' גרפינקל ומהווים עבורו חידה. "לעתים נדמה לי שהריקוע בלכיש דומה לדמות אנושית עם ראש גדול, שתי זרועות אלכסוניות ופלג גוף תחתון סכמטי בעל שתי רגליים", כתב פרופ' גרפינקל במאמרו. "לצערי פרשנות זו אינה משכנעת לחלוטין, וייתכן שלתבנית זו אין משמעות פיגורטיבית כלל, אלא מייצג איזשהו סמל אסטרונומי או מאגי. גם הקישוט במגידו אינו ברור ותומך במסקנה כי עיטור זה אינו פיגורטיבי".

 

צוות המחקר סבור כי הצלמיות והמטה שנמצאו בלכיש מצטרפים לממצאים דומים שנמצאו באתרים ארכאולוגיים דוגמת מגידו וחצור, שמשרטטים יחד, בצורה טובה יחסית, את דמויות האלים הכנעניים שרווחו בארץ לפני הופעת בני ישראל. ייתכן שבני ישראל קיבלו מהכנענים תפיסות פולחניות, והאמינו כי המנהיג האלוהי חייב להשתמש במטה מקודש כדי לבצע ניסים.

פרופ' יוסי גרפינקל (צילום: האוניברסיטה העברית)
פרופ' יוסי גרפינקל(צילום: האוניברסיטה העברית)

 

המטה נחשף בתוך המקדש, באמצע הקיר הצפוני של המבנה. המקדש סבל במהלך השנים מסחף שפגע מאוד בצד המזרחי ובצד הצפוני, אך הודות לתוכנית סימטרית ניתן היה לשחזר אותו בשלמות. שטחו, אגב, היה כ-300 מ"ר. במקדש נמצאו גם כמויות גדולות של חרוזים, כלי נשק וחפצי זהב שונים. ייתכן שממצאים אילו היו אף הם חלקים מפסל האל הגדול, שהתפורר או נבזז.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
(צילום: משלחת חפירות לכיש
מטה האלוהים כפי שנמצא על רצפת המקדש הכנעני בלכיש
(צילום: משלחת חפירות לכיש
מומלצים