פייסבוק תאפשר למשתמשים המעוניינים בכך לא להיחשף למודעות פוליטיות - כך הודיע המנכ"ל והמייסד של הרשת החברתית, מארק צוקרברג, בטור שפרסם באתר USA Today לקראת הבחירות לנשיאות בארה"ב. המהלך מגיע אחרי שפייסבוק ספגה ביקורת חריפה על החלטתה לאפשר לפוליטיקאים לפרסם מודעות עם מידע שגוי ללא כל הבהרה מצדה.
3 צפייה בגלריה
טראמפ וצוקרברג
טראמפ וצוקרברג
טראמפ וצוקרברג בבית הלבן
(מתוך הטוויטר של הנשיא טראמפ)
"אלה מכם שכבר החליטו (למי הם מצביעים - י.מ) ורק רוצים שהבחירות כבר ייגמרו, אנחנו שומעים אתכם - לכן אנחנו מציגים את האפשרות להסתיר מודעות פוליטיות", כתב צוקרברג והבהיר: "עדיין נזכיר לכם לצאת להצביע". אחרי פרסום הטור נמסר מפייסבוק לאתר CNBC כי הפיצ'ר יגיע למשתמשים הראשונים כבר היום ובמשך השבועות הקרובים הוא יעודכן אצל כל המשתמשים בארה"ב. כיצד זה יעבוד? כאשר משתמשים ייתקלו במודעה פוליטית, הם יוכלו ללחוץ עליה ולהגדיר שאינם רוצים לראות מודעות פוליטיות כלל. בנוסף, יהיה ניתן להפעיל את הפיצ'ר דרך ההגדרות של פייסבוק ואינסטגרם. בסתיו אמור להגיע הפיצ'ר הזה גם למדינות נוספות, וההערכה היא שגם ישראל ביניהן. בטור שפרסם, הצהיר צוקרברג על המהלכים שבהם נוקטת פייסבוק על מנת לעודד הצבעה בבחירות בנובמבר ולהנגיש למשתמשים מידע אמין על הבחירות. היא תעשה זאת באמצעות מרכז מידע שיופיע בראש הניוז פיד וגם באינסטגרם, שם יוכלו המשתמשים לקבל מידע לגבי מיקומי הקלפיות, מועדי ההצבעות ועוד, וכמו כן לראות פוסטים של הרשויות הרלוונטיות בארה"ב. מרכז המידע הזה רלוונטי כמובן אך ורק למשתמשים בארה"ב והמשתמשים בישראל לא ייחשפו אליו.
3 צפייה בגלריה
מרכז המידע לבחירות 2020
מרכז המידע לבחירות 2020
מרכז המידע לבחירות 2020
(צילום: פייסבוק)
"אני מאמין שלפייסבוק יש אחריות לא רק למנוע דיכוי של מצביעים - שבאופן בלתי-פרופורציונלי נועד להשפיע על אנשים שאינם לבנים - אלא לתמוך באופן אקטיבי בהשתתפות פעילה ומודעת בבחירות", כתב צוקרברג. פייסבוק, נזכיר, ספגה ביקורת חריפה על כך שלא פעלה מספיק ב-2016 על מנת למנוע התערבות זרה בבחירות, התערבות שיש מי שאומרים כי סייעה לדונלד טראמפ להגיע לבית הלבן. בבחירות הקרובות, הבטיח צוקרברג, פייסבוק תעשה יותר כדי למנוע התערבות זרה. "היינו איטיים בזיהוי של התערבות זרה בפלטפורמה שלנו", הודה, "מאז, פיתחנו כמה מהמערכות הכי מתקדמות בעולם להגנה מפני התערבות בבחירות - השקענו מיליארד דולרים בטכנולוגיה וגייסנו עשרות אלפי אנשים". בשבועות האחרונים פייסבוק שוב סופגת ביקורת על רקע המחאה שפרצה בארה"ב אחרי מותו של ג'ורג' פלויד בידי שוטר. הסיבה: צוקרברג סירב לצנזר פוסט של הנשיא טראמפ שנתפס כמעודד אלימות כלפי המפגינים ("כאשר הביזה מתחילה, הירי מתחיל"). מייסד פייסבוק התייחס גם לסוגייה הזו בטור שפרסם: "כולם רוצים לראות פוליטיקאים נושאים באחריות על מה שהם אומרים - ואני יודע שיש אנשים שרוצים שנרסן או נסיר יותר תוכן שלהם. יש לנו חוקים נגד התבטאויות שיגרמו לנזק פיזי או לדיכוי הצבעה, ואף אחד לא זוכה להחרגה. אבל קבלת אחריות עובדת רק כאשר אנחנו יכולים לראות מה אומרים האנשים שרוצים שנצביע להם, גם אם אנחנו לא אוהבים את מה שהם אומרים".
3 צפייה בגלריה
מרכז המידע לבחירות 2020
מרכז המידע לבחירות 2020
וכך זה ייראה באינסטגרם
(צילום: פייסבוק)
הדרך לגרום לפוליטיקאים לשאת באחריות על התבטאויותיהם, סבור צוקרברג, היא באמצעות הקלפי - ולא באמצעות צנזורה לפוסטים שלהם. "אני מאמין שאנחנו צריכים לסמוך על המצביעים שיקבלו החלטות בעצמם", כתב, "לכן אני חושב שאנחנו צריכים להישאר פלטפורמה פתוחה ככל שניתן, ולצד זאת לעשות מאמצים שאפתניים להגדיל את שיעור ההשתתפות בבחירות".