שתף קטע נבחר

זה לא לוחם, זאת אמזונה בת 13

"הבתולות ירו, רכבו והטילו כידון": לוחמת נקברה בסיביר לפני 2,600 שנה לצד גרזן וחץ וקשת. המדענים טעו בזיהוי מינה

 

אמזונה לוחמת בת 13 סיביר נקברה עם נשק סיקיתים ()
קברה של האמזונה הצעירה

 

זה לא לוחם, זו לוחמת: "אמזונה" בת 13, שנקברה לצד כלי הנשק שלה לפני 2,600 שנה, זוהתה כאישה אחרי ששרידיה נחשפו בסיביר לפני 32 שנה. שרידי הלוחמת, שעל פניה יש יבלת, התגלו בסריג-בולון שברפובליקת טובה שברוסיה ב-1988, אבל אז ההערכה הייתה כי מדובר בנער צעיר.

 

ניתוח גנטי חשף כי הגופה החנוטה בחלקה, שנעטפה בבגדי פרווה, כלל אינה שייכת לגבר. מומחים אמרו כי החשיפה "המדהימה", כדבריהם, מחזירה לתודעה את הלוחמות הצעירות, הכישרוניות והאכזריות בחברה הסקיתית.

 

אמזונה לוחמת בת 13 סיביר נקברה עם נשק סיקיתים ()
הקבר בסיביר. התגלה לפני 32 שנה

 

 

הסקיתים היו שבטים נודדים שחיו בערבות אוקראינה ובדרום סיביר בין 900 לפני הספירה לבין 200 לפני הספירה. החברה הסקיתית הייתה מיליטריסטית מאוד: כמעט כל הגברים וגם חלק גדול מהנשים השתתפו בפשיטות ובקרבות.

 

הרופא היווני היפוקרטס, שחי מ-460 עד 370 לערך לפני הספירה, כתב על הסקיתים כי "הנשים שלהם – כל עוד הן בתולות – רוכבות, יורות בחצים, מטילות כידון ולוחמות מול האויבים. הן לא מוותרות על בתוליהן עד שהן הורגות שלושה אויבים, והן לא מתחתנות לפני שהן מבצעות את טקסי הפולחן המסורתיים".

 

שרידי הלוחמת, כנראה בת 12 או 13, נמצאו בהרי טובה שבדרום סיביר לפני 32 שנה, ואז הסברה הייתה כי מדובר בגבר צעיר. רק לאחרונה, ואחרי ניתוח פלאו-גנטי של המומיה במכון לפיזיקה וטכנולוגיה במוסקבה, הזיהוי השתנה לאישה.

 

אמזונה לוחמת בת 13 סיביר נקברה עם נשק סיקיתים ()
האיור של הקבר. יבלת על פני הנערה

 

"זה היה מדהים כי מיד כשפתחתי וראיתי את הפנים, עם היבלת, זה היה מרשים מאוד", אמרה הארכיאולוגית ד"ר מרינה קילונובסקיה על החשיפה ב-1988. הלוחמת נקברה עם גרזן עם ידית ארוכה מעץ, ועם קשת ובה 10 חצים, שאורכו של כל אחד מהם 70 ס"מ. לפי "סייבריאן טיימס", ללוחמת היו חצים מסוגים שונים - שניים מעץ, אחד עם עצם בשפיץ וראשי החצים האחרים היו מארד.

 

כעת הארכיאולוגים מודים כי טעו לאורך כל הדרך בסיווג המין. "לאחרונה הציעו לנו את האפשרות לעריכת בדיקות לזיהוי המין, הגיל והשיוך הגנטי של הלוחם", אמרה ד"ר קילונובסקיה לפי ה"דיילי מייל". "הסכמנו בשמחה וקיבלנו תוצאה מדהימה. התברר כי הלוחם הצעיר הוא למעשה לוחמת, אמזונה צעירה שמתה לפני שהגיעה לגיל 14".

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים