שתף קטע נבחר

כלבים, כבשים ופסמונים: בעלי החיים שמשמשים לניסויי צה"ל ומערכת הביטחון

תחת עלטת הסודיות, צה"ל וגופי ביטחון נוספים השתמשו בתוך שלוש שנים בכאלף בעלי חיים שונים לצורך ניסויים - ולידי ynet הגיעה הרשימה המלאה. חלקם מומתים "למזעור הסבל". בין היתר נבחנה בעבר ספיגת ההדף והרסס מאמצעי חבלה על גופם של בעלי החיים. צה"ל ומשרד הביטחון: "הניסויים מתבצעים תחת פיקוח וטרינרי, אישורי הוועדה המוסמכת ולפי החוק והכללים"

חשיפת ynet: צה"ל ומערכת הביטחון ביצעו ניסויים במאות בעלי חיים בשנים האחרונות, בהם כלבים, עזים וכבשים. בצבא ובגופי ביטחון נוספים הפועלים תחת משרד הביטחון, ביצעו בשלוש השנים האחרונות ניסויים בקרוב ל-1,000 בעלי חיים שונים, לטובת הכשרות רפואיות ופיתוחי אמצעי לחימה.

ניסויים ב בעלי חיים ב צה
ניסויים בבעלי חיים בצה"ל (צילום: Shutterstock דובר צה"ל)
 

 

לכתבות נוספות בנושא ניסויים בבעלי חיים

 

נתונים שהגיעו ממשרד הביטחון לעמותת "תנו לחיות לחיות" ונחשפים לראשונה ב-ynet, מתייחסים לשנים 2018-2017, מכיוון שהנתונים על הניסויים שהמשיכו להתבצע בשנה וחצי האחרונות "טרם הועברו למשרד הבריאות", כך לפי משרד הביטחון. רשימת הניסויים בשנתיים אלה בלבד כוללים ניסויים ב-40 כלבים, 25 עזים, 10 כבשים, 154 חזירים, 25 חזירי ים, 160 פסמונים (מין של מכרסם בינוני בגודלו), 10 עכברים ו-186 חולדות.

מסמך ניסויים בצה
מה באמת אומרת "רמת הסבל והכאב"?
 

רמות הסבל של בעלי החיים בניסויים אלו, נעו, לפי משרד הביטחון, בין 2 ("אי נוחות קלה וזמנית בלבד", לפי ההגדרות היבשות והרשמיות של משרד הבריאות) ל-4 (פוטנציאל לגרימת כאב, סבל או עקה בינונית, הפרעה מתמשכת במצב הכללי או בפעילות התקינה של בעל החיים). יחד עם זאת, באף אחת מהדרגות הללו, אף לא 5, לא מדובר על סיום החיים של בעל החיים במהלך הניסוי, כפי שאכן קורה לכל הפחות בניסויים הכירורגיים בחזירים החיים. המשמעות: יש לקחת את הצגת הנתונים של משרד הביטחון בעירבון מוגבל.

לוחם מיחידת הכלבנים מכוון אקדח ונמצא בפעולה עם הכלב שלו (צילום: גדי קבלו)
לוחם מיחידת הכלבנים בפעולה עם הכלב שלו(צילום: גדי קבלו)
 

בצה"ל ובמשרד הביטחון מסרבים לגלות מה הן כלל מטרות הניסויים שבהם בוצע שימוש בבעלי חיים, זולת מטרת הצלת חיי אדם בקורסים של רופאים צבאיים ופרמדיקים. "כלל הניסויים מפוקחים ובוצעו באישור ועדת הניסויים בבעלי חיים שבמשרד הביטחון", מסרו.

 

יחד עם זאת, ולמרות ירידה במספר בעלי החיים שבהם השתמשו לניסויים - אך לא במספר מיני בעלי החיים - בגופים המגנים על זכויות בעלי חיים וגם בתוך הצבא הביעו ביקורת על כך שחרף התקדמויות טכנולוגיות משמעותיות בשנים האחרונות, עדיין לא משתמשים בחלופות. בין היתר מוזכרים חיישנים רגישים, בובות מתקדמות, סימולטורים ואמצעי ניטור המאפשרים לבחון תוצאות של פיצוצי מטעני חבלה ואמצעי לחימה, למשל, בניסויים השונים.

 

לפי מידע שהגיע ל-ynet, בחלק מבעלי החיים בוצע שימוש לתרגול אירוע רב נפגעים בתווך הימי. בעל החיים שבו נעשה השימוש המרבי לניסויים רפואיים בקורסי ההכשרה בצבא הוא חזיר, בשל מבנה דומה של הלב וקני הנשימה לזה של האדם. לפני שנתיים פורסם ב-ynet תיעוד מהכשרה שכזו שבה הומתו חזירים בחיל הרפואה.

חולדה (צילום: טל סגב ממועדון הגלישה הישראלי) (צילום: טל סגב ממועדון הגלישה הישראלי)
חולדה(צילום: טל סגב ממועדון הגלישה הישראלי)
 

חלק גדול מבעלי החיים האלה נהרגו או נפצעו בתום הניסויים הללו, המתבצעים תחת עלטה של סיווג ביטחוני גבוה וחשאיות המונעת שקיפות על המהלך השנוי במחלוקת. גם הנתונים בכתבה זו הגיעו לעמותת תנו לחיות לחיות רק מכוח חוק חופש המידע, והם חלקיים מאוד. מרבית השאלות שהופנו מ-ynet ומהעמותה הוותיקה לצה"ל ולמשרד הביטחון, נותרו ללא מענה, בטענה לסודיות. כך גם שאלות פשוטות כמו אם בעלי החיים מתו בסוף הניסויים או נשארו בחיים.

 

אחת השאלות שהפננו למשרד הביטחון נותרה ללא מענה חד משמעי, באופן שעשוי לרמוז כי מערכת הביטחון גם מוכרת לחו"ל בעלי חיים לטובת ניסויים צבאיים. "בשל מגבלות ביטחון מידע לא ניתן להשיב על השאלה אם מערכת הביטחון ייבאה או ייצאה את בעלי החיים לטובת הניסויים", נמסר ממשרד הביטחון.

 

במערכת הביטחון בחנו בעבר אלמנטים כמו תגובת הגוף של בעל חיים לפיזור הדף או רסס של אמצעי חבלה עוצמתיים. "לטעון שהשימוש בבעלי חיים האלה מיועד רק להכשרות מצילות חיים בקורסי הרפואה בצה"ל זה להטיל מסך עשן ולרמות", אמר ל-ynet קצין לשעבר בצה"ל שעסק בהדרכות רפואיות.

חזיר חזירים (צילום: AP)
חזירים(צילום: AP)
 

לדבריו, "בהכשרות רפואיות בעולם, כולל באוניברסיטאות היוקרתיות ביותר, עברו מזמן להשתמש בבובות חכמות. זה נכון שאין תחליף לדם חם שניתז מגופו של חזיר לעבר הרופא הצבאי שבהכשרה, אבל השימוש בבעלי החיים, בעיקר חזירים, למטרה זו, לא בלעדי. יש ניסויים למטרות אחרות בבעלי החיים, שהם אכזריים, ולא בכדי הם מוסתרים כך מהציבור".

 

יצוין כי בתחילת העשור הקודם, בשיאה של האינתיפאדה השנייה, אישר בג"ץ את המשך הניסויים בבעלי חיים במערכת הביטחון. באותה תקופה מערכת הביטחון ערכה ניסויים גם בקופים ובארנבים.

פסמון (צילום: shutterstock)
פסמון(צילום: shutterstock)
 

בעמותת "תנו לחיות לחיות :אמרו:"הגיע הזמן לחשוף את המתרחש בתעשיית הניסויים בבעלי חיים. חוסר השקיפות מבטיח, הלכה למעשה, שלבעלי החיים המשמשים במערכת הביטחון נגרם סבל רב ומיותר. דרגות הסבל שפורסמו מבטיחות מוות אלים ומיותר למאות בעלי חיים שמעולם לא ביקשו להשתתף בניסוי.

 

"אנחנו מוחים על האכזריות ועל חוסר השקיפות, וקוראים להפסיק את השימוש בבעלי החיים בניסויים, במערכת הביטחון ובכלל. כיום קיימות חלופות איכותיות לא פחות לכל סוגי הניסויים, שאינן כרוכות בסבל. הגיע הזמן שמערכת הביטחון תהווה דוגמה ותאמץ שיטות מחקר שאינן כרוכות בסבל מיותר לבעלי חיים חפים מפשע".

 

מצה"ל נמסר בתגובה: "בצה"ל נעשה שימוש מועט בבעלי חיים לצורכי מחקרים רפואיים ובאימונים ממוקדים. השימוש בבעלי חיים נעשה תחת השגחה של וטרינר מוסמך ותוך הקפדה על כלל הנהלים הקבועים בחוק, לרבות הליך אישורים סדור אל מול הוועדה לניסויים בבעלי חיים במשרד הביטחון".

 

גורמים צבאיים הוסיפו: "השימוש בבעלי חיים נועד לצורך להעניק לסגל הרפואי בצה"ל הכשרה כירורגית לפרוצדורות מצילות חיים בלבד, כמקובל בעולם הרפואי".

יחידת עוקץ כלבים כלב כלבנים  (צילום: דובר צה
כלב ביחידת עוקץ(צילום: דובר צה"ל)
 

ממשרד הביטחון נמסר: "במשרד הביטחון פועלת ועדה לניסויים בבעלי חיים מכוח סעיף 18 לחוק צער בעלי חיים (ניסויים בבעלי חיים), התשנ"ד-1994. הוועדה דנה בבקשות לניסויים בבעלי חיים במערכת הביטחון בהתאם לתכלית המפורטת בחוק, הקובעת כי ניסוי בבעלי חיים יכול שיהיה למטרת קידום הבריאות, הרפואה ומניעת סבל, לקידום המחקר המדעי, לבדיקה או ייצור של חומרים או חפצים, לחינוך ולהוראה. פרוטוקולי הניסויים המאושרים בוועדה לניסויים בבעלי חיים במערכת הביטחון כוללים לעתים שלב של המתה של בעלי החיים, במהלך ניסויים או בסופם, באותם ניסויים שבהם נועדה ההמתה למזער כאב וסבל של בעלי החיים והכול בהתאם לחוק ולכללים".


פורסם לראשונה 20/06/2020 20:31

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
ניסויים בבעלי חיים בצה"ל
צילום: shutterstock
מומלצים