שתף קטע נבחר

סיפוח? ספחת

במערכת הביטחון לא מתלהבים מהסיפוח וראשי כחול לבן טרם גיבשו עמדה, אך נדמה כי מה שמטריד את ראש הממשלה בנושא כרגע הוא חוסר ההתלהבות מצד הבית הלבן

פחות מחודש שהממשלה הפריטטית יצאה לדרך ונדמה שהחריקות רק הולכות וגוברות. הטינה, הזלזול וחוסר המאון בין הצדדים מרקיעי שחקים ונדמה שלראשי כחול לבן מתרבים הסימנים כי נתניהו לא בהכרח מתכוון לכבד את הסכם הרוטציה, אלא חותר לרסק אותם ולהיוותר מועמד יחיד לראשות ממשלה בסיבוב הבא.

 

שלוש מהמורות עיקריות עומדות בפני הממשלה, כאשר הראשונה שמקבלת הכי הרבה כותרות היא מהמורת הסיפוח - כן יהיה או לא יהיה ואם יהיה. הציבור לא מתעניין, מדינות המערב והמפלגה הדמוקרטית בארצות הברית מביעות הסתייגות ומתנגדות לכל מהלך חד-צדדי ונדמה שגם ידידו של ראש הממשלה, נשיא ארצות הברית כבר פחות מתעניין בקידום ויישום "תוכניתו" במזרח התיכון.

 

כבר שציינתי שוב ושוב, אפילו מפות עדיין אין, כך שמערכת הבטחון אינה יכולה לתכנן ולהציג תוכניות, אך נתניהו, אחד שמבין תקשורת וכבנו של היסטוריון הרוצה להשאיר את חותמו בספר דברי הימים של מדינת ישראל, שרוי בתחושת שליחות ומרגיש כי יתכן וזו תהיה מורשתו. גם אם יצליח לספח 2-3 אחוזים, מבחינתו, יהיה בכך תקדים שיקבע את המשך הדרך וכך הוא רוצה להיזכר – כמי שקבע עובדות בשטח.

 

Яир Лапид, Бени Ганц и Биньямин Нетаниягу  ()
"לא יהיה כלום כי לא היה כלום".

 

במערכת הביטחון לא מתלהבים מהרעיון וראשי כחול לבן טרם גיבשו עמדה, אך נדמה כי מה שמטריד את ראש הממשלה בנושא כרגע הוא חוסר ההתלהבות מצד הבית הלבן. נתניהו האמין כי ברגע שיקדם את תכנית הסיפוח החד-צדדי, המתיימרת להיות חלק מ"תוכנית השלום של הנשיא טראמפ", נשיא ארצות הברית יגבה בפומבי את המהלך. אולם, דממה. הנשיא טראמפ עסוק כרגע בהתנגחות עם המוחים כנגד אלימות המשטרה והמספרים העולים של המתים מקורונה בארצות הברית. אין לו זמן להתעסק עם המזרח התיכון. אז מה יהיה בסוף? קשה לדעת, אך ככל הנראה לא יהיה כלום כי לא היה כלום (מלכתחילה)...

 

המהמורה השניה היא מהמורת תקציב המדינה. עד שנת 2009 תקציב המדינה היה שנתי, אולם בשנת 2009 הועבר לראשונה בהוראת שעה תקציב לשנים 2009-2010. עם השנים גילו נתניהו ושותפיו כי יש בדבר נוחיות מסוימת – המריבות על סעיפי התקציב הופחתו בחצי; ועל כן המשיכו את הנוהג של תקציב דו-שנתי. גם בהסכם עם כחול לבן הוכנס סעיף התקציב הדו-שנתי אבל במפלגת הליכוד שינו את הטון ומבקשים להעביר תקציב לשנה הנוכחית בלבד. בנוסף, שר האוצר הנכנס ישראל כ"ץ דחה את הגשת תקציב המדינה בחודשיים, לתקופת החגים, כדי לקיים הערכת מצב מחודשת לאור האתגרים. מה התחדש מאז "ממשלת החרום"? מה השתנה? רק הפוזיציה. אז השתמש נתניהו במשבר כמנוף להפעלת לחץ לכינון ממשלה, וכיום יש ממשלה אז ירד הלחץ.

 

אבל דרישת נתניהו כיום נדמית כמתכתבת עם דרישה שונה שלו הקשורה למהמורה השלישית – חששו של נתניהו מהתערבות בג"ץ בסוגיית כהונתו של ראש ממשלה חליפי. נתניהו חושש מתרחיש בו בג"ץ יקבל את התביעה לשנות את ההסכם הקואליציוני ואת מעמדו. לפיכך הוא דורש לפתוח את ההסכם כעת ולשנותו כך שהתערבות בג"ץ בהסכם תהווה עילה לפירוק הממשלה והליכה לבחירות כאשר נתניהו יכהן כראש ממשלת המעבר. על-פי ההסכם כיום, במידה והבחירות יוקדמו בני גנץ יכהן כראש ממשלת המעבר. נתניהו כנתניהו, יודע כי התמונה היא חזות הכל, ומבקש להיאחז בקרנות המזבח. אין לו כל כוונה לוותר לגנץ על פרור.

 

לנתניהו יש כרגע יתרון מובנה בדעת הקהל ובשטח – כחול לבן הם האסקופה הנדרסת של ממשלת נתניהו הנוכחית. קדמו לה המפלגות קדימה, עצמאות, התנועה ומפלגת העבודה ונדמה שגורלה של יש עתיד לא היה רחוק מכך בשנת 2014. כחול לבן ובני גנץ נשחקים בסקרים ומאחר וכרגע אין כל חלופה בשטח, נדמה כי עבור נתניהו זהו שיוט בטוח אל עבר ממשלת חלומות עם שותפיו הטבעיים.

 

אך גם נתניהו יודע כי סקרים אינם ערובה לדבר. נתניהו פופולרי במיוחד בקרב קהל בוחריו, המצביע עבורו כי הוא מכיר אותו ויודע מה הסחורה שהוא מקבל. לחלק ניכר מציבור בוחריו ברור כי הוא מואשם בעבירות שהוא מואשם בהן, אך גם אם הוא חושב שהוא מושחת, הוא חושב שנתניהו טוב למדינה. מצד שני, ישנו ציבור גדול המתנגד לדרכו של נתניהו ופשוט מחכה לאביר על הסוס הלבן (הבא) שאולי יצליח לסדוק את שריונו של נתניהו. גדי אייזנקוט הוא מתמודד פוטנציאלי, וגם אם הציבור עייף מגנרלים, הוא מחפש דמות מוכרת המשדרת ממלכתיות. ברגע שיגיע אחד כזה סיכוי סביר שהציבור שמתנגד לנתניהו ינהר אחריו ואז קשה לדעת מה ילד יום. ואם יש משהו שנתניהו לא אוהב זה הפתעות!

 

 

נמשיך לעקוב ולעדכן

 

Kobi.cohen@gmail.com

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
Photo: GPO
קובעים עובדות בשטח. נתניהו
Photo: GPO
מומלצים