האיסור על קיום משחקים באצטדיון טוטו-טרנר הפך לנושא השיחה המרכזי ברחובות באר שבע בימים האחרונים. ביום רביעי שעבר הודיעה עיריית באר שבע שבשל ליקויי בטיחות בגג האצטדיון אין אפשרות לקיים בו משחקים בתקופה הקרובה. כתוצאה, נאלצה הפועל באר שבע לארח בשבת האחרונה את מכבי חיפה באצטדיון הי"א באשדוד וכך יהיה גם מחר מול בית"ר ירושלים.
ההחלטה לא הוגבלה בזמן, אך ברור לכל שעד תום העונה לא ייערכו משחקים בטוטו-טרנר, שנפתח לפני פחות מחמש שנים, והפך לאחד מסמלי הקבוצה בשנים האחרונות, שהיו מהמוצלחות בתולדותיה. אלא שישנו חשש ממשי שהבעיה לא תיפטר עד תום העונה הנוכחית, שבה גם כך מתקיימים משחקים ללא קהל בשל הגבלות הקורונה. הבעיה המורכבת עלולה להוביל לכך שגם בחלקים נרחבים מהעונה הבאה ואולי אף לכל אורכה, לא יוכלו להתקיים בו משחקים ובהיעדר אצטדיון אחר בעיר, לאחר שרק לאחרונה הושלמה הריסת אצטדיון וסרמיל המיתולוגי, תיאלץ הקבוצה לנדוד לערים אחרות. סיטואציה כזו תהווה מכה מקצועית וכלכלית קשה, בעיקר בכל הנוגע להכנסות ממכירת כרטיסים ומנויים.
3 צפייה בגלריה
טוטו טרנר הסגור. אי ודאות גדול
טוטו טרנר הסגור. אי ודאות גדול
טוטו טרנר הסגור. אי ודאות גדול
(צילום: פרטי)
הליקויים נוגעים לנזילות חוזרות ונשנות מהגג, שהחלו כבר לפני זמן רב. במסגרת הניסיונות לפתור את הבעיה, נשכרה חברה הנדסית שערכה בדיקת סקר של הגג עבור עיריית באר שבע. בדו"ח שהגישה החברה התגלו ממצאים שנראים כליקויי בטיחות משמעותיים בגגות שמעל היציעים שמאחורי השערים. מדובר ביציעים הדרומיים (שם ממוקמים חברי ארגון האוהדים של הפועל באר שבע) והצפוניים (שם ממוקמים אוהדי הקבוצות האורחות). כמו כן, נמצאו ליקויים שנראים כפחות חמורים בגג שמעל היציעים המערביים, בהם ממוקמים תאי הכבוד ותאי הצפייה האישיים ("בוקסים"). נכון לעכשיו נראה שרק בגג שמעל היציעים המזרחיים אין כל בעיה.
לאחר הגשת הדו"ח החליטו בעירייה שלא לקחת סיכונים ואסרו באופן גורף על קיום משחקים בטרנר, אך לא הוצא לו צו סגירה רשמי, כך שמשרדי מחלקת הספורט של החברה העירונית "כיוונים" ממשיכים לפעול כרגיל בתוך האצטדיון, מתחת ליציעים המערביים. במועצת עיריית באר שבע התקבלה החלטה להעביר באופן מיידי תקציב מיוחד של 1.85 מיליון שקלים לצורך תקצוב ראשוני של הנושא. הכסף לא מיועד כרגע לפתרון הבעיה, אלא לביצוע בדיקות נוספות ומורכבות יותר, על ידי חברת הנדסה שמתמחה בתכנון גגות ואמורה להציע את דרכי הפעולה לתיקון הליקויים. ניהול העניין הועבר לחברה הכלכלית של עיריית באר שבע. רק לאחר קבלת הדו"ח הזה יוחלט כיצד לפעול ויתבהרו ההשלכות במלואן.
3 צפייה בגלריה
אדריכלות
אדריכלות
ראש עיריית ב"ש רוביק דנילוביץ'. ניתן תקציב מיוחד
(צילום: ישראל יוסף)
לטענת גורמים בעיריית באר שבע, נכון לעכשיו מסתמן שלא יהיה מנוס מפירוק והרכבה מחדש של הגג ביציעים הצפוניים והדרומיים, וישנה אפשרות, אם כי לא סבירה, שגם ביציעים המערביים תידרש אותה פעולה רחבת היקף.
המטרה העיקרית של עיריית באר שבע היא למצוא פתרון במהירות המרבית על מנת שלא לפגוע בפעילות הקבוצה בעונה הבאה. לצורך כך, אם אכן הגגות יפורקו, תיבחן האפשרות לפרק אותם בתקופה הקרובה, בזמן שהליגה תהיה בפגרת הקיץ, ולאחר מכן להשהות את ההרכבה מחדש של הגג לאחת הפגרות הבאות. כך למעשה יכול להיווצר מצב שהאצטדיון יפתח מחדש לאירוח משחקים כשחלק מהיציעים לא יהיו מקורים. אפשרות נוספת היא לסגור רק חלקים מהאצטדיון.
מדובר בפתרונות שעשויים להיטיב עם הקבוצה, אך האתגר ההנדסי שיידרש כדי לממשם יהיה מסובך, שכן פירוק הגג פנימה אל תוך האצטדיון יהרוס את כר הדשא ושיקומו מחדש יארך מספר חודשים. פירוק הגג אל מחוץ לאצטדיון, לא נראה כרגע כפעולה אפשרית. בכל מקרה, לטענת מקור המעורה בנושא, לא מן הנמנע שלכל אורך העונה הבאה האצטדיון יושבת. מעבר לפגיעה המקצועית הקשה, תהיה כאן פגיעה כלכלית שתתווסף להחלטתה של אלונה ברקת לעזוב ולתמוך בקבוצה בעונה הבאה בסכום של חמישה מיליון שקלים בלבד.
3 צפייה בגלריה
אלונה ברקת
אלונה ברקת
אלונה ברקת. מכה נוספת אחרי העזיבה שלה
(צילום: הרצל יוסף)
אם אכן יתממש התרחיש הזה, ייאלצו במועדון לעשות שוב חישוב מחדש של התקציב שכן אי אירוח. במועדון כבר חזו שבשל משבר הקורונה תהיה ירידה חדה בסכום ההכנסות מתחום מכרטיסים ומנויים, שהעונה עמד על כעשרים מיליון שקלים, אך כעת הפגיעה צפויה להיות משמעותית ואף אנושה.
מעיריית באר שבע נמסר: "בהתאם למסקנות הסקר ובעיקר, למען הזהירות והצורך לשמור על בטיחות ושלום ציבור המשתמשים באצטדיון, הוחלט על הפסקת השימוש באצטדיון עד לתיקון כלל הליקויים ו/או עד לתיקון שיאפשר שימוש במתקן ללא כל סיכון למשתמשים בו.
"בימים הקרובים, לאחר שיובהרו הליקויים ודרכי הפעולה לתיקונם, יגובש מתווה הפעולה ולוחות הזמנים הצפויים עד למתן אישור להפעלת האצטדיון".

אבוקסיס לקראת בית"ר: "מקווים שנראה שיפור"

מאמן ב"ש, יוסי אבוקיס, התייחס למשחק של קבוצתו מחר (שלישי, 20:00) מול בית"ר ירושלים: "המשחק האחרון שלנו היה רע מאוד. אמנם יש לנו חשיבה שמלווה אותנו בכל רצף המשחקים הזה והיא לא להגיע למצב של פציעות שיפגעו בנו גם בליגה וגם במשחק הגביע, אבל זה לא משנה את זה שבסופו של דבר לא הייתי מרוצה מהיכולת ומהעובדה שלא ניצלנו מצבים. דיברנו על הדברים האלה באסיפות האחרונות ואלה דברים ששמנו עליהם דגש גם באימונים. הפלייאוף מאתגר הן בגלל תקופת הקורונה והן לאור היריבות וכל משחק חשוב. אנחנו מקווים שאת השיפור ביכולת נרגיש כבר מחר וכמובן גם בתוצאות".