שתף קטע נבחר
צילום: מוטי קמחי

מנהלי המחלקות הפנימיות: "פתיחה מחודשת של מחלקות הקורונה תביא לקריסתנו"

על רקע הזינוק במספרי הנדבקים, הנחה משרד הבריאות את בתי החולים ברחבי הארץ לפתיחה מחודשת של מחלקות הקורונה. כעת טוענים מנהלי המחלקות הפנימיות שהספיקו להתמלא בתקופה האחרונה: זה יבוא על חשבוננו ‑ ונתקשה לעמוד בעומס. בכיר בשיבא מזהיר: “הקצאה של מיטות למחלקות קורונה תביא לכך שהרבה חולים יהיו במסדרון”

 

 

בזמן שהעלייה בתחלואה נמשכת, במשרד הבריאות נערכים להתמודד עם גל קורונה שני ‑ ובבתי החולים מודאגים מהשפעת ההתפשטות המחודשת על תפקודן של המחלקות הפנימיות.

  

משבר הקורונה - סיקור נרחב ב-ynet

 

על רקע הוראת המשרד להיערך לפתיחה מיידית של מחלקות הקורונה שנסגרו, מזהירים מנהלי המחלקות הפנימיות מפני המהלך ‑ על רקע מחאה שכבר מתוכננת בנושא. "שיאה של המחאה יהיה סירוב לאשפז במחלקות חולים נוספים מעבר לתפוסה של 110 אחוז", אמרו באיגוד הישראלי לרפואה פנימית.

  

תמונת מצב הבריאות בישראל: 3 מיטות אשפוז לאלף נפש (צילום: שמיר אלבז)
"נראה שוב את החולים במסדרון"(צילום: שמיר אלבז)

 

כמעט שנה לאחר פרסום מסקנות ועדת טור־כספא, שבחנה את מצבן של המחלקות הפנימיות והמליצה על שורת צעדים ‑ בהם אשפוז מרבי של 38 חולים בכל מחלקה והוספת תקנים כך שבכל מחלקה יעבדו לפחות 16 רופאים ‑ בפועל כמעט דבר לא השתנה. פתיחת מחלקות הקורונה צפויה לבוא על חשבון המחלקות הפנימיות, וכוח האדם שיופנה אליהן יגיע מאותן מחלקות. כל זה על רקע חידוש הפעילות בבתי החולים, שהובילה לעלייה משמעותית במספר המאושפזים בכלל ובמחלקות הפנימיות בפרט.

  

"המצב הוא שהמחלקות עמוסות וברובן התפוסה היא של 100־110 אחוזים", אומר פרופ' אבישי אליס, יו"ר האיגוד ומנהל מחלקה פנימית בבית החולים בילינסון. "העובדה שתיפתחנה מחלקות קורונה תגרום לכך שהתפוסה תעלה עוד יותר משום שתהיינה עוד פחות מיטות. המצב הזה מעורר דאגה כי אנחנו נמצאים רק בקיץ ואנחנו עדיין עוד בלי תחלואת החורף, מה שמרמז שאנחנו צפויים לחורף קשה שבעתיים ממה שהיה. מה השתנה מאז הוועדה? רק השנה. דוח טור־כספא הוגש ב־2019 ועכשיו אנחנו ב־2020. חוץ מזה לא השתנה דבר. קבלת התקנים לא הייתה מסודרת אלא ספורדית. אם לא יוסיפו תקנים למחלקות הפנימיות ויגיע החורף - שוב יהיו מאושפזים במסדרונות. אם הקורונה לא הצליחה לשכנע בדבר חשיבות המחלקות הפנימיות, אז מה עוד אפשר להגיד? הרי מי שיטפל בחולים ובמונשמים הם הפנימאים".

 

פרופסור אבישי אליס (צילום: יובל חן)
פרופסור אבישי אליס. "צפוי חורף קשה שבעתיים ממה שהיה"(צילום: יובל חן)

 

"אם נפתחת מחלקת קורונה בזיו זה אומר שיורדים רופאים מהמחלקה הפנימית", אומר פרופ' ריימונד פרח, מנהל מחלקה פנימית בבית החולים. "כולנו באותה בעיה והמצב משותף לכולם. המצב לא קל. אני בתת־תקן ויש מחסור ברופאים שאנחנו צריכים לקבל כדי לפתוח מחלקות קורונה. בינתיים אנחנו לא רואים הרבה מאושפזים עם קורונה, אבל עם פתיחת אולמות האירועים אנחנו חוששים מאוד, בעיקר מהתפרצות במגזר הערבי. אני לא יודע איך נתמודד עם הכל, ולא נעשה שום דבר מאז פרסום מסקנות הוועדה".

  

פרופ' פראח ריימונד (צילום: סמיון חדד)
פרופ' פרח ריימונד. "לא יודע איך נתמודד עם הכל"(צילום: סמיון חדד)

 

פרופ' אהוד גרוסמן, מנהל החטיבה הפנימית במרכז הרפואי שיבא בתל־השומר, נחשב לאחד הפנימאים הבכירים בישראל. גם הוא מזהיר מפני קריסה: "המחלקות הפנימיות כרגע בתפוסה מלאה, בניגוד למה שהיה בתחילת הקורונה בגל הראשון. למעשה, הקצאה של מיטות למחלקות קורונה תביא לכך שהרבה חולים יהיו במסדרון ולא יהיה להם איפה לשכב. זה המצב כרגע, וזה כמובן בלי החורף, כשאנחנו עדיין בקיץ.

 

פרופסור אהוד גרוסמן  (צילום: יריב כץ)
פרופסור אהוד גרוסמן . "הולכת להיות קטסטרופה"(צילום: יריב כץ)

 

"הולכת להיות קטסטרופה. אני מאוד מקווה שזה לא יקרה, ואם זה יקרה אז שתהיה חלוקה ארצית שווה יותר, כי לא יכול להיות שזה ייפול על בית חולים אחד או שניים, כי אנחנו לא נעמוד בזה. צריך ויסות ארצי של החולים". גם פרופ' גרוסמן, בדומה ליתר המנהלים, מספר כי לא הרבה השתנה מאז פרסום מסקנות הוועדה שרבים תלו בה תקוות: "ראינו אפס התייחסות, התעלמות מוחלטת. לא קיבלנו תקנים צבועים לטובת המחלקות הפנימיות, ולמעשה אנחנו לא במצב שונה היום לעומת איפה שהיינו לפני תשעה חודשים".

  

"אנחנו כל הזמן בתפוסה עודפת ובתת כוח אדם"

אחד המקומות שממחישים יותר מכל את השלכות פתיחת מחלקות הקורונה על חשבון המחלקות הפנימיות, במיוחד בהיעדר תקנים, הוא מחלקה פנימית ג' בבית החולים מאיר מקבוצת כללית בכפר־סבא.

  

תכף יגיע יולי, אך מה שקורה במסדרון נותן את התחושה שמדובר בשיאו של החורף. "אין חדש תחת השמש", מספר רופא מאחת המחלקות הפנימיות בבית החולים, שרק בשבוע שעבר פתח מחלקת קורונה. "אני לא יודע מה עוד אנחנו צריכים לעשות כדי שאנשים יבינו שהדבר הזה הוא בלתי נסבל. איך זה לא מעיר אף אחד?".

  

"מעבר לעובדה שזה לא אתי, לא הומני, לא אנושי, שאנשים שוכבים בפרוזדור ‑ זה גם לא הגיוני שאנחנו נטפל כך באנשים שאנחנו אמורים לטפל בהם", הוסיף אותו רופא.

  

כאילו מספר התקנים הנמוך לא מקשה על המצב מספיק, בבתי החולים נאלצים להתמודד גם עם העובדה שרופאים ואחיות נאלצים להיכנס לבידוד ולהיעדר ממצבת הכוח האדם המצומצמת ממילא.

  

"אנחנו כל הזמן בתפוסות עודפות ואנחנו כל הזמן בתת כוח אדם, כי גם אם התקינה שלנו על הנייר מלאה אז אנחנו חולים ואנחנו בבידוד", מספר בתסכול הרופא. "הדברים הללו נכפים עלינו. ועדת טור־כספא שסיימה את עבודתה קבעה שבכל מחלקה פנימית יהיו 16 רופאים, אך מאז לא נוסף תקן אחד. עברנו את הקורונה ועברנו מה שעברנו, אף אחד לא התחמק מהעבודה, ומי שטיפלו בחולים ובמונשמים היו מהמחלקות שלנו.

 

 בית החולים מאיר (צילום: שאול גולן )
בית החולים מאיר. זה לא הומני שחולים שוכבים במסדרון"(צילום: שאול גולן )

 בית החולים מאיר (צילום: שאול גולן )
בית החולים מאיר. "העומס הוא כמו בחורף משום שבמחלקות הקורונה אפשר לאשפז רק חולי קורונה"(צילום: שאול גולן )

 

"ביום העצמאות הרימו מטס לכבודנו, אבל מיד לאחר מכן שכחו מאיתנו ותקן אחד לא נוסף. ברגע שמפקיעים מחלקות פנימיות וסוגרים אותן לטובת הקורונה, כל עודפי האשפוז מתחלקים בין יתר המחלקות. בשבוע שעבר פתחנו מחלקת קורונה והמשמעות היא שכל החולים שזקוקים לאשפוז במחלקה פנימית מתאשפזים בארבע מחלקות במקום בחמש. העומס הוא כמו בחורף משום שבמחלקות הקורונה אפשר לאשפז רק חולי קורונה ובלי תוספת תקנים ‑ נקרוס. לאן הלכו התקנים?".

  

מבית החולים מאיר נמסר בתגובה: "החטיבה הפנימית של בית החולים הינה מקצועית ביותר ורחבת היקף. היא כוללת בתוכה מחלקת ריאות מובילה, גריאטרייה אקוטית ונוירולוגית וכמובן חמש מחלקות פנימיות ‑ חטיבה עם יכולות אשפוז ומענה מקיפים. מרגע בו מספר החולים עם קורונה התרחב והיה צורך לתת מענה הולם לאותם חולים, החליט בית החולים לשוב ולהפעיל מחלקת קורונה ייעודית, כמתבקש. לא עולה על הדעת שלא לתת לחולי הקורונה את המענה המקצועי לו הם זקוקים".

 

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "פתיחת מחלקות קורונה נעשית לפי תוכנית סדורה. יש לציין שניתנו לבתי החולים תוספות כוח אדם לנושא. יש להדגיש כי במקביל אנו ממשיכים לקדם את יישום מסקנות ועדת טור־כספא לשיפור הטיפול במחלקות הפנימיות".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
פותחים מחדש את מחלקות הקורונה
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים