שתף קטע נבחר

ה"ננו בצל" מהנגב בדרך לחלל?

חומרי סיכה לחלל בתצורת ננו-בצל שפותחו באוניברסיטת בן-גוריון מעוררים עניין בנאס"א

קבוצת חוקרים מאוניברסיטת בן-גוריון בנגב ומאוניברסיטת מערב אוסטרליה UWA מייצרים כמויות משמעותיות של מבנים חלולים כדוריים בתצורת "ננו-בצל" בהרכב בורון-ניטריד BN. באוניברסיטה שבנגב אמרו כי סוכנות החלל האמריקנית נאס"א ביקשה מהחוקרים דוגמאות של מבני BN לניסויים בלוויינים שלה.

 

לדברי החוקרים, הגודל הננומטרי של חלקיקים אלה הוא פחות מאלפית הקוטר של שערה, ביחד עם המבנה הגבישי החלול והתכונות הכימית של BN, הופכים אותם לחומרי שימון בעלי תכונות יוצאות דופן ליישומים בתנאי טמפרטורות ולחצים גבוהים, שבהם חומרי סיכה רגילים אינם מתאימים. החוקרים הוסיפו כי ננו בצלי BN כאלה יכולים לשמש גם כתוסף לדיו בהדפסה תלת מימדית על מנת להגדיל את חוזק חומר ההדפסה ללא עלייה במשקלו.

 

  (צילום: פרופ' ג'פרי גורדון, אוני' בן-גוריון.)
(צילום: פרופ' ג'פרי גורדון, אוני' בן-גוריון.)

 

(שמאל): תמונת מיקרוסקופ אלקטרונים חודר TEM של אשכולות של "ננו בצלי" BN, המדגימים את האפשרות לייצר כמויות גדולות של ננו-חלקיקים אלה בפיתוח המשותף של חוקרים מאב"ג ואוניברסיטת מערב אוסטרליה UWA. (אמצע): הגדלה של "ננו-בצל" BN יחיד. (ימין): תיאור סכמטי של המערכת האופטית ששימשה לייצור החלקיקים

 

באוניברסיטת בן גוריון הדגישו כי ייצור כמויות משמעותיות של חומרים כאלה היה חלום בלתי מושג עד לאחרונה. פרופ' ג'פרי גורדון מהמחלקה לאנרגיה סולארית ופיזיקה סביבתית, מכון שויויץ לחקר אנרגיות וסביבות צחיחות במכוני בלאושטין לחקר המדבר בשדה בוקר ופרופ' Hui Tong Chua מהמחלקה להנדסה כימית ב-UWA הצליחו לייצר כמויות ניכרות של "ננו בצלי" BN בתהליך חד-שלבי מהיר ובטוח, שאינו מערב חומרי מוצא רעילים, וניתן לשדרוג לייצור כמויות גדולות.

 

"ננו בצל" הם חלקיקים חלולים בגודל ננומטרי, שלהם שכבות אחת בתוך השנייה , ממש כמו שכבות של בצל. השכבות הן בצורה של כדורים עטופים.

רופ' ג'פרי גורדון (אב
רופ' ג'פרי גורדון (אב"ג, משמאל) ופרופ' Hui Tong Chua (UWA, מימין) ליד המערכת האופטית שפיתחו בUWA(צילום: פרופ' ג'פרי גורדון, אוני' בן-גוריון.)

 

החוקרים הגישו בקשה ראשונית להגנה על זכויות הפטנט, ונחתם הסכם עם חברת Innovyz Advanced Materials and Manufacturing Pty Ltd מאדלייד, אוסטרליה, המעניק לחברת הבת שלה Ablano זכויות רכישה לפטנט למשך 18 חודשים. החוקרים משתפים פעולה כעת עם מומחי החברה לשדרוג ומיסחור התהליך לייצור כמויות גדולות של חומר זה.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: פרופ' ג'פרי גורדון, אוני' בן-גוריון.
החוקרים ליד המערכת
צילום: פרופ' ג'פרי גורדון, אוני' בן-גוריון.
מומלצים