בן שלושה שבועות מאושפז במצב קשה במרכז הרפואי בני ציון בחיפה לאחר שנדבק בנגיף ההרפס, ככל הנראה במהלך ברית המילה שבוצעה בו, בה ביצע המוהל "מציצת דם" בניגוד להנחיות משרד הבריאות.
התינוק הובהל לבית החולים לפני כשבוע, מיד לאחר שהוריו הבחינו בזיהום מפושט באזור איבר המין. במהלך האשפוז במחלקת הילדים במרכז הרפואי בני ציון שבחיפה, הנגעים התגלו כתוצאה של נגיף ההרפס, שנתגלה גם בחוט השדרה של התינוק.
"התינוק אושפז במצב קשה, עם תמונה של דלקת קרום המוח המלווה בפרכוסים ממושכים ובזיהום קשה בעור, שהתחיל מאזור המפשעה, במקום בו בוצעה ברית המילה", מספר מנהל מחלקת הילדים במרכז הרפואי בני מיון, פרופ' יצחק סרוגו. "הטיפול האנטי-ויראלי שקיבל התינוק מטרתו להשמיד את הנגיף במוח ולמנוע התלקחות של המחלה במערכת העצבים. התינוק יאלץ לקבל טיפול זה במשך חצי שנה".
הורי התינוק ציינו שהמוהל שביצע בתינוק ברית מילה, השתמש באקט המציצה שבו נשאב דם מאזור הברית. דבר זה מעלה את האפשרות שההדבקה בהרפס מקורה במוהל. "עדויות על זיהום בהרפס מפושט בילוד עם התפשטות למוח והקשר שלו לאקט המציצה בגלל ברית מילה מתוארים כבר מזה 200 שנה", מסביר פרופ' סרוגו.
1 צפייה בגלריה
לאשה
לאשה
המלצת משרד הבריאות: החלפת שלב "מציצת הדם" בשפורפרת
(צילום: Shutterstock)
לדבריו, "נגיף ההרפס יכול לגרום אחרי ברית מילה לזיהום בעור, שיכול להתפשט למוח ולגרום לדלקת קשה ואף למוות. נגיף ההרפס בילוד יכול גם להיגרם בזמן המעבר בתעלת הלידה. אולם אם מבוגר שמפריש את הנגיף דרך פצע פתוח בשפתיים יכול גם לגרום להדבקה".
מהמרכז הרפואי בני ציון נמסר עוד כי, "אופי הפיזור בתינוק וההתחלה שלו באזור המפשעה והמשך פיזור הנגעים מרמזים על הדבקה במהלך הברית בשלב אקט המציצה כשיש מגע בין הפה של המוהל לדמו של התינוק".
ניתן לעקוף את השלב הזה על ידי ביצוע ברית מילה כשבמקום שלב המציצה ישנה שאיבה לא ישירה על ידי שפופרת, שבאמצעותה נמנע מגע השפתיים של המוהל עם איבר מינו של התינוק. זאת בהתאם להמלצה של איגוד רופאי הילדים ומשרד הבריאות.
"התינוק מקבל תרופה לווריד כנגד הווירוס, וכן תרופה שהביאה להפסקת הפרכוסים" אומר פרופ' סרוגו. "החשש במקרים כאלה הוא מפני נזק מוחי ארוך טווח, אך רק בעוד מספר חודשים יהיה ניתן לדעת אם אכן נגרם נזק. בכל מקרה התינוק יצטרך להמשיך ולקבל טיפול במשך קרוב לחצי שנה, כדי שהווירוס לא יתפרץ מחדש".
הוא הוסיף כי בארץ מתגלה מקרה כזה בממוצע אחת לשנה, אולם בשנים האחרונות היה רצף של מקרים, שבעקבותיהם יצאה ההנחיה ממשרד הבריאות להשתמש בשפופרת במהלך בריתות המילה. "הבעיה", מסביר פרופ' סרוגו, "היא שהמוהלים כפופים למשרד הדתות ולא למשרד הבריאות, ושם לא כולם פועלים על פי ההנחיות האלה".
מהרבנות הראשית לישראל נמסר בתגובה: "המקרה יתוחקר וייבדק על ידי הוועדה להסמכה ופיקוח על המוהלים של משרד הבריאות והרבנות הראשית לישראל.
"המציצה היא חלק מהליך מצוות ברית המילה וניתן לקיימה ישירות בפה או באמצעות שפורפרת. הוועדה גיבשה זה מכבר הוראות והנחיות ברורות וביניהן דרישה מהמוהלים בטרם קיום הברית ליידע את ההורים על אופן קיום מצוות ברית המילה וכן על חיטוי הפה בטרם קיום מצוות ברית המילה".