שתף קטע נבחר

הרכבת של הולנד: 54 אירו על כל יהודי שנספה בשואה

חברת הרכבות הלאומית של הולנד הכירה בחלקה בשליחת 102 אלף יהודים אל מותם, אך קבעה תג מחיר משפיל: רק 5.6 מיליון אירו לאתרי זיכרון. בקהילה היהודית נדהמו מההודעה: "התעלמות מהקהילה שהוחרבה בשואה"

חברת הרכבות הלאומית של הולנד, "רכבת הולנד" (NS), הודיעה כי תשלם רק 5.6 מיליון אירו לפיצוי קולקטיבי של 102 אלף יהודים שנשלחו למותם. בקהילה היהודית נדהמו מההודעה ואמרו כי הם קוראים לחברה לשקול שוב את החלטתה.

 

לפני שנתיים הכירה סוף סוף NS בחלקה בשילוח יהודי המדינה אל מחנות ההשמדה ובשנה שעברה קבעה פיצוי כספי לכ-5,000 הניצולים ובני משפחותיהם שעדיין בחיים בשיעור כולל של כ-40 מיליון אירו. בעקבות מאמץ בינלאומי, הודיעה לפני כמה ימים חברת הרכבות גם על "הכרה קולקטיבית" באחריותה ל-102 אלף יהודי הולנד שנספו במחנות או בדרך אליהם, ובכלל זה 20 אלף ילדים. אולם תג המחיר שנקבע היה משפיל.

קרון רכבת מקורי ממלחמת העולם השניה באתר זיכרון מחנה מעבר וסטרבורק הולנד (צילום: EPA)
"התעלמות מהקהילה שהוחרבה בשואה". מסילת הרכבת בווסטרבורק(צילום: EPA)

מנכ"ל החברה, רוג'ר ואן בוקסטל, הודיע בשבוע שעבר בשיחת זום עם נציגי הארגונים היהודיים, בהם הארגון היהודי להשבת רכוש (איל"ר), כי החברה תעביר 5.6 מיליון אירו בלבד כפיצוי קולקטיבי לארבעה אתרים הולנדיים לזיכרון השואה – 54 אירו על כל יהודי שנספה. זאת, תוך התעלמות מדרישות הקהילה היהודית ואיל"ר, שליווה את התהליך, למתן פיצוי הולם שיכלול גם סיוע לניצולי שואה נזקקים מהולנד ותרומה לקהילה היהודית במדינה.

 

בקהילה היהודית בהולנד הביעו תדהמה ותסכול מההודעה. פלורי נטר, יו"ר איגוד קורבנות הרדיפה הזכאים לפיצויים (VBV), שליוותה את המגעים עם "רכבת הולנד", אמרה: "אין זה ראוי שכ-5,000 ניצולים וילדיהם קיבלו פיצוי בסכום של כ-40 מיליון יורו, בשעה של-102 אלף היהודים ההולנדים שנרצחו בשואה מתייחסים כהערת שוליים. 75 שנה לאחר שהקהילה היהודית בהולנד הוחרבה, גם בסיוע פעילותה של 'רכבת הולנד', שוב זורים לנו מלח על הפצעים".
מסילות הרכבת מחנה הריכוז וסטרבורק הולנד שואה  (צילום: AP)
בקהילה היהודית מתוסכלים. מסילת הרכבת בווסטרבורק(צילום: AP)

ארו ורודנר, נשיא CJO שעמד בראש צוות המשא ומתן מול ההולנדים אמר כי "במקום לעבוד יחד עם הקהילה היהודית על מנת להכיר בעבר ולהעניק 'ביטוי קולקטיבי של הכרה', 'רכבת הולנד' בחרה פעם נוספת לפעול תוך התעלמות מהקהילה היהודית שהוחרבה בשואה בסיוע חברת הרכבות ההולנדית. אנו קוראים ל'רכבת הולנד' לשקול שוב את החלטתה".

 

יו"ר הפעולות של איל"ר גדעון טיילור אמר כי "הייתה ל'רכבת הולנד' אפשרות, 75 שנה לאחר השואה, לעבוד יחד עם הקהילה היהודית על מנת לזכור את העבר, לתרום לחיי הקהילה היהודית בהולנד ולסייע לניצולי שואה הולנדים ברחבי העולם, אלו שסבלם הפיזי והנפשי רק הוחמר במגפת הקורונה. חבל ש'רכבת הולנד' בחרה שלא לנצל את ההזדמנות שניתנה לה".

מסילות הרכבת מחנה הריכוז וסטרבורק הולנד שואה  (צילום: AP)
(צילום: AP)

בנובמבר 2018 הודיעה "רכבת הולנד" כי תכין תוכנית לפצות את ניצולי השואה ומשפחותיהם, שנשלחו אל מותם ברכבות של החברה. כעבור חודשיים הוקמה ועדה שהוטל עליה לקבוע קריטריונים לפיצויים – מי זכאי לפיצוי ובאיזה סכום. באוגוסט אשתקד הודיעה החברה שבמשך שנה (המסתיימת ב-5 באוגוסט 2020), ניצולי שואה הולנדים וילדיהם יוכלו להגיש בקשה לפיצויים מחברת הרכבות.

 

יותר מ-75% מיהודי הולנד נרצחו במחנות הריכוז וההשמדה בשואה, לאחר שרובם נשלחו אל מותם ברכבות של "רכבת הולנד". הנאצים שלחו ברכבות האלה כ-107 אלף יהודים למחנה המעבר וסטרבורק. משם יצאו הרכבות של הנאצים אל אושוויץ, סוביבור וברגן בלזן. רק 5,200 מהם שרדו. בין היהודים שנשלחו לווסטרבורק ומשם לברגן בלזן, היו גם אנה פרנק ומשפחתה.

 

רק כ-30 אלף יהודים מבין 140 אלף שחיו בהולנד בתחילת המלחמה, שרדו. מדובר באחוז הגבוה ביותר של יהודים ממדינה אירופית שנרצחו בשואה, למעט פולין. כיום חיים בהולנד כ-43 אלף יהודים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: EPA
מסילת הרכבת בווסטרבורק
צילום: EPA
מומלצים