בשכונת הדר יוסף בת"א, לצד מרכז הספורט הלאומי, נחנך לפני כשנה מבנה יוצא דופן - הוולודרום. שם גם הוקם ענף חדש בישראל, אופני המסלול.
זהו אחד מענפי הספורט הפופולריים בעולם. בצרפת, למשל, קיימים יותר ממאה מתקני ולודרום, באוסטרליה 88, בגרמניה 48, ואפילו בטרינידד וטובאגו תוכלו למצוא שלושה. בארץ הקודש היה צריך להמתין 70 שנה לפילנתרופ ו"משוגע לדבר".
5 צפייה בגלריה
ולודרום תל אביב
ולודרום תל אביב
ולודרום תל אביב
(צילום: עוז מועלם)
כ־70 מיליון שקל הוקצו לפרויקט, מחציתם הגיעו מכיסו של המיליארדר היהודי־קנדי סילבן אדמס, שהוא גם הספונסר של קבוצת האופניים הישראלית "סטארט־אפ ניישן". בין השאר גויס צוות מומחים גרמני, ומסלול העץ הייחודי הגיע מניו־זילנד.
במקביל, גם באיגוד האופניים העלו הילוך. בשנה שעברה הוחתם הבריטי סטיב מקיואן כמאמן נבחרת ישראל באופני מסלול. מדובר באיש מקצוע מהשורה הראשונה בעולם, שהוביל ספורטאים לזכייה במדליות אולימפיות. מקיואן, יליד סקוטלנד, שימש שמונה שנים כמאמן נבחרת הולנד (במקצועות הספרינט). במסגרת תפקידו היה אחראי לאיתור ספורטאים צעירים והכשרתם לרמה האולימפית. בריו 2016 זכו רוכבת ורוכב הולנדים, תחת הדרכתו, במדליית זהב ובכסף.
בתחילת 2019 קיים מקיואן ימי איתור על מנת לגבש נבחרות לקראת אליפות העולם לנוער ב־2021. האירוע, שהיה אמור להתקיים בת"א, נדחה בשנה בגלל הקורונה. כמו כן סייע מקיואן בהכשרת מאמנים ומדריכים, ובסיום התהליך הוקמו שלוש נבחרות (בוגרים, עד גיל 23 ונוער). בדצמבר מצפה להם טבילת אש באליפות ישראל הראשונה באופני מסלול.
5 צפייה בגלריה
ולודרום תל אביב
ולודרום תל אביב
נבחרת ישראל עם סילבן אדמס
(צילום: עוז מועלם)

"אולי נגיע לרמה של הולנד ובריטניה"

"אני שמח ונרגש על ההזדמנות שניתנה לי לסייע בהקמת הענף בישראל", אומר מקיואן. "ביקרתי כאן פעמים רבות כרוכב מקצוען, ואני משוכנע שיש במדינה פוטנציאל להגיע להישגים ספורטיביים ברמה הגבוהה ביותר".
אז איך בונים ענף מאפס?
"עברנו במועדוני הרכיבה, איתרנו כישרונות, ובעזרת הוועד האולימפי הכנסנו אותם למסגרת של הנבחרות".
ואיך ההתקדמות?
"זה הולך לכיוון טוב מאוד. אנחנו עושים צעד אחרי צעד, אבל יודעים שזה ענף עם אופק מבטיח, ונהנים גם ממתקן נהדר. יש לי כבר תוכניות אפילו עד 2032".
הייתה לך קריירה מפוארת, ועברת לישראל. למה?
"זו הייתה הזדמנות פנטסטית לבוא למדינה שמעודדת את הענף, ולבנות משהו חדש. עם אנשים כמו סילבן, אולי נגיע יום אחד לרמה של הולנד ובריטניה".
5 צפייה בגלריה
ולודרום תל אביב
ולודרום תל אביב
70 מיליון שקל לטובת הפרויקט
(באדיבות: הוולודרום הלאומי ע"ש סילבן אדמס)
5 צפייה בגלריה
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות"
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות"
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות"
אחד מבעלי הפוטנציאל שבונים עליהם הוא עומר להב (20), שהחל את דרכו דווקא באופני שטח, המשיך לכביש, וברגע שהוקם הוולודרום נבחן והצטרף לנבחרת אופני המסלול.
"זה שונה מאוד מהכביש", מסביר להב. "שם מתאמנים חמש־שש שעות מדי יום, וכאן מתמקדים יותר בספרינטים. ככה אפשר להפוך לרוכב שלם יותר, במיוחד כשאתה עובד עם אוטוריטה כמו סטיב. כשרואים את השיפור של הישראלים בשנים האחרונות, אין סיבה שבעוד כמה שנים לא נגיע לרמות הכי גבוהות".

הבטחה מיוחדת עבור כל רוכב ישראלי

אדמס, שמגיע מדי פעם להתאמן בעצמו בוולודרום הקרוי על שמו, היה זה שהביא לישראל ב־2018 את שלושת הקטעים הראשונים של הג'ירו. על הקירות במתקן תלויות מדליות שבהן זכה בעבר, לצד חולצות חתומות של כמה מגדולי הרוכבים בעולם.
"זה הוולודרום הראשון במזרח התיכון ואנחנו בונים ענף חדש בישראל", הוא מספר. "הדבר היפה באופני המסלול הוא שאתה יושב ביציע ומקבל את כל תמונת התחרות. בישראל יש הרבה צעירים מוכשרים, וכמו שהבריטים פיתחו צעירים שהפכו לאלופים אולימפיים, ננסה לשכפל את זה כאן".
5 צפייה בגלריה
ולודרום תל אביב
ולודרום תל אביב
"הוולודרום הראשון במזרח התיכון"
(צילום: עוז מועלם)
כלומר, להגיע למדליה?
"החלום שלי תמיד היה להביא את הישראלים לפודיום. ישראלים הם ווינרים ואני די בטוח שנגיע לזה. גם לאולימפיאדה, שם זה אירוע האופניים המרכזי".
רון בר־און, שותפו של אדמס בבעלות על "סטארט־אפ ניישן", הוסיף: "עשינו מהפכה בענף, בכביש ועכשיו במסלול. אנחנו יכולים להבטיח לכל רוכב ישראלי צעיר בעל פוטנציאל, מה שבכדורגל ובסל אי־אפשר להבטיח - להביא אותם לרמה הכי גבוהה שאפשר. אם יהיו טובים, הם יוכלו להשתתף בטור דה פראנס, או לרכוב לצד הטובים בעולם".
איך מגייסים אותם?
"אנחנו צריכים לרתום לעניין עוד בתי ספר וחוגים, ולהביא את כל המועדונים לרכוב כאן פעם בשבוע. בוולודרום יש לנו הכי הרבה סיכוי לגנוב כמה מדליות לישראל".
"אנחנו מקווים שנראה רוכב ישראלי בפריז 2024, ושארבע שנים לאחר מכן, בלוס־אנג'לס, כבר נוכל להתמודד על מדליה", אומר מנכ"ל איגוד האופניים ירדן גזית.
ואכן, כבר עכשיו גם חושבים באיגוד על הדור הבא. הענף ישולב ב"מגמת ספורט אולימפי" שתוקם בשנת הלימודים הקרובה בבית הספר שמיר בת"א. התוכנית, שהוקמה ביוזמת אריק זאבי, תכלול גם ג'ודו, אתלטיקה והתעמלות, והאימונים ייערכו בהדר יוסף.
פורסם לראשונה: 11:15, 30.06.20