שתף קטע נבחר

המופעים שמקימים את ההיסטוריה לתחייה

האם דמיינתם את עצמכם פעם נהנים בסאונה של בית מרחץ רומי לפני 2000 שנה, או יושבים שם על הר המצדה רגע לפני תקיפת הצבא הרומאי? רשות הטבע והגנים מפעילה בימים אלו מופעי לילה וחיזיונות מרהיבים המסייעים לגשר מעל פערי הזמן. איפה תוכלו לצפות ומה המחירים?

בשיתוף רט"ג

 

בתי מרחץ רומיים, שרידים ארכאולוגיים, מצדה, המלך הורדוס - העבר הלא מאוד רחוק, טומן בחובו סיפורים מדהימים. כל כך מדהימים, שלפעמים קשה לדמיין אותם, ולנסות להבין מה קרה שם. בימים אלו מפעילה רשות הטבע והגנים מופעי לילה וחיזיונות שהופכים למרהיבים בזכות שימוש בטכנולוגיות מתקדמות המסייעות לגשר מעל פערי הזמן. מדובר באטרקציות ייחודיות המקימות את ההיסטוריה לתחייה, ומאפשרות למבקרים לחזור אל העבר בחוויה בלתי נשכחת. ואם עד הבידוד הבינלאומי שנכפה עלינו בגלל הקורונה, נהנו מהמופעים בעיקר תיירים מכל העולם, כעת הדגש הוא לקהל הישראלי שיגיע ויהנה ממופעי לילה מושקעים במיוחד - ולפי הנחיות משרד הבריאות. קבלו את הרשימה המלאה.

 

לילות שאן: אל העבר התוסס

במיצג הרב-חושי "לילות שאן", הנערך בערבי הקיץ בגן לאומי בית שאן, תזכו לחוות את העבר כתושבים של בית שאן העתיקה, לשמוע את סיפורי ההיסטורי של העיר, יישוב חי ותוסס לאורך אלפי שנים.

 

הכל מתחיל במופע אור-קולי המספר על תולדות העיר - כאשר הגן הלאומי משמש כתפאורה. לאחר המופע תיכנסו בשערי העיר ותטיילו ברחובות העמודים, בין דמויות שקמות לתחייה לאחר כאלפיים שנים, עם מזרקת ענק וירטואלי ושפע של צבעים ותאורה חכמה. במהלך הסיור תזכו להיכנס לבית המרחץ הביזנטי החשוך, ובבת אחת אורות אדומים ישטפו את המרחב וענני אדים ייפלטו מבטן האדמה. הביטו בהם גם בעודכם משוטטים בקרדו המשוחזר, המואר באור יקרות, איורים מוקרנים מכל עבר וקולות של המולת שוק, צהלות סוסים ושאר רחשים מן העבר יתערבבו בהווה.

 

 

הגן הלאומי בית שאן טומן בחובו את השרידים המפוארים של בית שאן הרומית והביזנטית, כאשר מעל כל אלו מתנשא התל הגבוה, בו שכנה בית שאן המקראית. המיצג "לילות שאן", נועד להמחיש למבקרים באתר את העבר באופן חוויתי בשעות הערב והלילה.

 

הסיור מסתיים בבמת התיאטרון הרומי, שהוקם במאה השנייה לספירה ובו היו כ-7,000 מקומות ישיבה. כדי לא לקלקל את ההפתעה, לא נספק כאן ספוילרים, אבל צפו למחווה מרגשת במיוחד - מחווה שצצה לפתע מן העבר הרחוק.

במילים אחרות, לילות שאן הוא למעשה דו-שיח מרתק - או למעשה מחול צמוד - בין שרידים ארכיאולוגיים קדומים לבין טכנולוגיה חדשנית.

 

המופע נערך בימים שני, שלישי, רביעי וחמישי - במהלך כל השנה, לא כולל ערבי חג. החיזיון הראשון מתחיל עם רדת החשכה ואחריו בכל מחצית השעה. יש להירשם מראש בטלפון 04-6481122. הגן הלאומי נמצא בתוך העיר בית שאן. אפשר לרשום בוויז "גן לאומי בית שאן", או לעקוב אחר השילוט ברחבי העיר.

 

מחיר: 55 שקלים למבוגר, 45 שקלים לילד

 

מצדה - משקיעה לזריחה

בשנת 2019 השיקה רשות הטבע והגנים את אחד המופעים הגדולים ביותר בעולם שמתקיים כיום בטבע, והגדול בישראל: "מצדה מזריחה לשקיעה". סיפורו של ההר המפורסם ביותר בארץ מוקרן על גבי הצלע המערבית של המצדה. החיזיון האור-קולי הראשון, שהושק לפני 30 שנה היווה מוקד משיכה אטרקטיבי לקהל למעלה מחצי יובל, ובשנים האחרונות ציפיות הקהל למופע חדשני וטכנולוגי המתאים יותר לימינו, הובילו להשקעה במופע לילה חדש.

ה
ה"מסך" עליו מוקרן המופע הינו הר מצדה בכבודו ובעצמו. (צילום: )

ה"מסך" עליו מוקרן המופע הינו הר מצדה בכבודו ובעצמו. במופע נעשה שימוש בטכנולוגיית Video-Mapping וכן באמצעי תאורה וסאונד מתקדמים. התוצאה היא מיצג ברמה בינלאומית. בצדו המערבי של הר המצדה, קיימים בנוסף מספר מתחמים להעשרת ידע בשביל המוביל אל המופע: סככה ובה הצצה אל מאחורי הקלעים של החפירות הארכאולוגית במצדה וכן שני מתחמי שמע עם סיפור המצור של הצבא הרומי וסיפורו של הורדוס.

 

פסקול "משקיעה לזריחה" נכתב והולחן במיוחד על ידי המוזיקאי שלמה גרוניך, וחלק מהשירים מבוצעים על ידי הזמרים הראל סקעת ולירז צ'רכי. במופע משתתפים עשרות שחקנים, ניצבים, תזמורת ומקהלה סוחפת. כל אלה, מפיחים חיים בסיפורו של הר מצדה ובגיבוריו ההיסטוריים. ניתן לצפות במופע בשפות עברית, אנגלית ורוסית.

 

 

"מצדה משקיעה לזריחה" מוקרן בכל יום שלישי וחמישי לאחר השקיעה. בחודשי יולי-אוגוסט יחל המופע בשעה 21:00 ומומלץ להגיע כשעה לפני כן. יש להירשם לביקור בחיזיון האור קולי באתר רשות הטבע והגנים והתשלום מתבצע בקופה במקום.

סיפורו של ההר המפורסם ביותר בארץ מוקרן על גבי הצלע המערבית של המצדה.  (צילום: )
סיפורו של ההר המפורסם ביותר בארץ מוקרן על גבי הצלע המערבית של המצדה. (צילום: )

מחיר: 50 שקלים למבוגר, 40 שקלים לילד. הנחות למנויי מטמון וללנים בחניון הלילה מצדה מערב. המופע מומלץ לצפייה מגיל 10 ומעלה.

 

מומלץ לעלות להר מצדה מהצד המערבי בשעות אחר הצהריים, לצפות בשקיעה ואז לרדת לראות את המופע. למעוניינים, ניתן לבלות את הלילה בחניון "מצדה" רחב הידיים והמאובזר. מתחילת חודש יולי יתאפשר לראות את הזריחה גם מהרכבל הפועל באתר.

 

הפסיפס מתעורר לחיים: גן לאומי חמת טבריה

בגן לאומי חמת טבריה, אתר קטן ומלא הפתעות השוכן לחופי הכנרת, מוצג לראווה אחד הפסיפסים המרהיבים ביותר של בתי הכנסת הקדומים בארץ ישראל. באתר נובעים המעיינות החמים של חמת טבריה ויש בו מבנה חמאם תורכי מהמאה ה-18, שהשתמר להפליא.

 

במקום מספר מעיינות חמים המגיעים מן האדמה אל בריכות שכשוך, שהופכות את המקום לאטרקציה נהדרת לימי החורף. בימי הקיץ החמים, מומלץ להגיע בסמוך לטבילה בכנרת או סביב טיול באזור, ולצפות באחד הפסיפסים המרהיבים ביותר של בתי הכנסת הקדומים בישראל.

 

זהו בית כנסת מתקופות המשנה והתלמוד, העונה לשם "בית הכנסת של סוורוס". רצפת הפסיפס המפוארת שבו מציגה לראווה סצנות קדומות, הכוללות בעלי חיים טורפים, גלגל מזלות שבמרכזו דמותו של אל השמש, הליוס, וכמובן - סמלים יהודיים כגון ארון הקודש, מנורה של שבעה קנים ועוד.

 

לאחרונה, נחנך בתחומי בית הכנסת הקדום מיצג אור וקול, המציג את חיי היומיום בעיר חמת טבריה העתיקה, וזאת באמצעות מערכת מתקדמת ש"מעלה" אל המסך סצנות נהדרות מתוך הפסיפס עצמו.

 

הגן הלאומי חמת טבריה נמצא לחופה המערבי של הכנרת, בכניסה הדרומית לעיר טבריה, ליד "חמי טבריה". האתר פועל ביום חמישי מ- 11:00 עד 20:00 ובשישי ושבת 08:00-16:00. יש לבצע תיאום ביקור מול מערכת ההזמנות באתר רשות הטבע והגנים

 

מחיר: 14 שקלים למבוגר, 7 שקלים לילד

 

כולנו חלוצי חומה ומגדל: גן השלושה (סחנה)

גן השלושה (סחנה) הוא פארק מים פופולארי השוכן במערב עמק המעיינות (עמק בית שאן). הפארק ידוע במיוחד בשל מעיינותיו החמימים ובריכות הרחצה הטבעיות שבו. בגן השלושה תוכלו למצוא מוזיאון ארכיאולוגי ושחזור אתר ההתיישבות ההיסטורי של קיבוץ תל עמל, שעלה על הקרקע ופתח את תקופת יישובי חומה ומגדל.

 

שחזור תל עמל כולל צריפי מגורים, חדר אוכל, מטבח, מגדל תצפית וחומת עץ היקפית עם מספר תחנות פעילות חווייתיות, שימחישו את חיי החלוצים (בין היתר, גם כיבוס בגדים בגיגית). לאחרונה הושק במקום מיצג מרשים שיסייע למבקרים להרגיש חלק מן העבר, ומדמה עלייה לקרקע של ישוב חומה ומגדל.

שחזור תל עמל כולל צריפי מגורים, חדר אוכל, מטבח, מגדל תצפית וחומת עץ היקפית עם מספר תחנות פעילות חווייתיות, שימחישו את חיי החלוצים. גן השלושה (סחנה) (צילום: יח
שחזור תל עמל כולל צריפי מגורים, חדר אוכל, מטבח, מגדל תצפית וחומת עץ היקפית עם מספר תחנות פעילות חווייתיות, שימחישו את חיי החלוצים. גן השלושה (סחנה)(צילום: יח"צ)

במהלך כ-20 דקות חולף המיצג על פני שלבי ההקמה - מהנסיעה הלילית המטלטלת לאתר הנבחר - ועד לסיום הקמתו. את סיום הביקור אפשר לחתום בטבילה קיצית רגועה ונטולת דאגות במי הסחנה.

הגעה: גן השלושה ממוקם על כביש 669, בין צומת השיטה לבית שאן.

 

האתר פועל בימים א' - ה' ושבת 17:00 - 08:00 בימי שישי וערבי חג 16:00 - 08:00

במהלך כ-20 דקות חולף המיצג על פני שלבי ההקמה - מהנסיעה הלילית המטלטלת לאתר הנבחר - ועד לסיום הקמתו.  (צילום: יח
במהלך כ-20 דקות חולף המיצג על פני שלבי ההקמה - מהנסיעה הלילית המטלטלת לאתר הנבחר - ועד לסיום הקמתו. (צילום: יח"צ)

לתיאום ביקור במיצג חומה ומגדל בגן השלושה יש לתאם טלפונית: 04-6581017. לביקור בגן הלאומי גן השלושה יש לתאם ביקור באתר רשות הטבע והגנים.

 

מחיר: 39 שקלים למבוגר, 24 שקלים לילד.

 

כל אחד והמיצג שלו: גן לאומי ציפורי

בעבר הלא רחוק, נשאה העיר ציפורי את התואר "בירת הגליל", ולא רק שישבה בה הסנהדרין, אלא אף נחתמה בה המשנה. הרכב האוכלוסייה של העיר היה מעורב, ונותרו בה שרידים של עשרות פסיפסים יפהפיים מהתקופה הרומית והביזנטית, והם שהפכו אותה לעיר פסיפסים בין-לאומית.

 

שלושה מיצגים (והרביעי בדרך) מרהיבים מפיחים חיים בעיר העתיקה: בבית הכנסת העתיק מוקרן מיצג מרגש, המראה את קורות יומו האחרון של רבי יהודה הנשיא, ראש הסנהדרין ועורך המשנה. מיצג נוסף מוקרן במבואת הכניסה לאתר, ומיצג מסוג אחר ממתין למבקרים במצודה הצלבנית. זהו מעין חידון בהשתתפות פעילה של הקהל, המביא אל קדמת הבמה מחלוקות וסוגיות מתוך המשנה והתלמוד. והכל, באופן מרגש ומעורר מחשבה. עתיקותיה של בירת הגליל הקדומה, מהוות כר פורה לדמויות דיגיטליות ושאר פעלולים שמפעילים את בלוטות הרגש של המבקרים.

 

הגעה: מכביש צומת המוביל-נצרת (כביש מס' 79), בין סימני ק"מ ה-22 וה-23, ומשם לפי השילוט לגן הלאומי.

 

בחודשים יולי ואוגוסט האתר פועל בימים א' - ה' ושבת 8:00 עד 19:00, בימי שישי וערבי חג 18:00 - 08:00 ויש לבצע תיאום ביקור מול מערכת תיאום ביקור באתר רשות הטבע והגנים.

 

מחיר: 28 שקלים למבוגר, 14 שקלים לילד .

 

הללויה - מופע הלילה של עיר דוד

מופע ייחודי ומרגש על עתיקות עיר דוד, המגולל את סיפורה של ירושלים הקדומה ומשיב אותה לחיים בעזרת טכנולוגיה פורצת דרך.

החיזיון האור קולי בעיר דוד  (צילום: קובי הראתי)
החיזיון האור קולי בעיר דוד (צילום: קובי הראתי)

לפני למעלה מ-2,000 שנה, חרבה ירושלים - והחלה גלות בבל. לאחר 70 שנה וכנגד כל הסיכויים, מצליח נחמיה בן חכליה לרתום את האימפריה הגדולה ביותר בעולם, לצאת למסע מסוכן לירושלים בראש משלחת קטנה ולהקים מחדש את ירושלים החרבה, תוך התמודדות עם קשיים מבית ואויבים מחוץ.

 

המופע בשילוב תסריט מרתק, אנימציה מפעימה ופס קול מרגש, יעניק חוויה רב חושית בלתי נשכחת.

 

בשיתוף רט"ג


פורסם לראשונה 01/07/2020 09:27

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים